Bedömning – laddat och motsägelsefullt bland förskollärare

Leda & lära nummer 2/2021: Professionell bedömningskompetens i förskolan. Vad ska bedömas?

Maria Lindström Fogelberg.

Bedömning är fortfarande ett värdeladdat och till viss del oklart begrepp bland förskollärare. Det visar Maria Lindström Fogelberg som skrivit en utvecklingsartikel om professionell bedömningskompetens i förskolan.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Det är många som undersöker förskolans utbildning utifrån, men det är viktigt att även vi som arbetar inom verksamheten bidrar med våra perspektiv och att skriva en artikel är en möjlighet att bidra med det. Den här studien har också utvecklat min egen yrkesroll, det är berikande att få fördjupa sig och som rektor i förskolan hoppas jag att det kan medverka till att utveckla förskolas utbildning i enlighet med styrdokumenten.

Vad handlar artikeln om?

– Vår kommun har medverkat i Ifous forskningsprogram Flerstämmig undervisning i förskolan och jag har tittat närmare på begreppet bedömning kopplat till förskolans undervisning. Artikeln är en nulägesanalys med syfte att belysa förskollärares syn på och förståelse för professionell bedömning i förskolan. Studien bygger på fokusgruppsamtal med förskollärare kring hur de uppfattar och ser på bedömning och sambedömning i relation till förskolans undervisning.

”Det är vi inom förskolan som ska skapa bästa möjliga förutsättningar för att ge varje barn möjlighet att utvecklas och lära. Bedömningen handlar alltså om oss själva och förskolans utbildning.”

Vilka resultat har du sett?

– Resultatet visar att bedömning i förskolan fortfarande kan vara ett laddat begrepp och att det finns en osäkerhet bland förskollärare vad bedömning egentligen är och innebär. Bedömningsbegreppet har inte utvecklats i samma takt och inte parallellt med undervisningsbegreppet. Men det finns också förståelse för att bedömning är ett redskap och en nödvändighet för att kunna planera en undervisning utifrån barns behov och läroplanens mål. Begreppet sambedömning har prövats under programmet och kan vara ett verktyg som kan få fortsatt stor betydelse för vår bedömningskompetens i förskolan. Det är också bra att målen i förskolans läroplan har omformulerats till att det är förskolans verksamhet som ska bedömas, inte barnen. Det är vi inom förskolan som ska skapa bästa möjliga förutsättningar för att ge varje barn möjlighet att utvecklas och lära. Bedömningen handlar alltså om oss själva och förskolans utbildning.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Genom vår medverkan i Ifous utvecklingsprogram har vi fått pröva undervisningsupplägg utifrån olika teorier. Bedömning har haft en central del i detta arbete. Min studie belyser dock att vi behöver fortsätta arbeta parallellt med båda begreppen, bedömning och undervisning för att öka förståelsen om vad det innebär i förskolans kontext. Min intention som rektor är att fortsätta ge förutsättningar för detta även efter programmets slut.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag kommer att få möjlighet att presentera mina resultat i olika forum, bland annat på ett högre seminarium inom kommunen, för rektorer samt på en spridningskonferens senare i vår. Jag hoppas givetvis också att kunna påverka och utveckla arbetet inte minst på min egen förskoleenhet.

Maria Lindström Fogelberg är rektor i Jönköpings kommun.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-04-14 14:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-04-15 14:40 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Rektors pedagogiska ledarskap

Hur kan rektor navigera mellan de olika och ibland motstridiga krav och förväntningar som ställs på pedagogiska ledare? Det är något som forskaren Katarina Ståhlkrantz undersöker i sin bok om pedagogiskt ledarskap.

Forskning för lugnare klassrum

Många lärare kämpar med att få till en lugn klassrumsmiljö. Marcus Samuelsson vid Linköpings universitet medverkar i en rapport om hur lärare kan arbeta för att upprätthålla studieron i klassrummet. Rapporten är framtagen på uppdrag av Skolforskningsinstitutet.

”Mer fjärr- och distansundervisning kan ge elever ökade möjligheter”

Vanlig fjärr- och distansundervisning blandas i debatten ihop med den nödundervisning i digital form som skolor temporärt införde under pandemin. Det medför rädsla inför en nödvändig utveckling, där fjärr- och distansundervisning behöver få större utrymme än vad reglerna idag tillåter, skriver Anna Åkerfeldt, forskare och process- och projektledare för Ifous FoU-program Digitala lärmiljöer.

3 ways administrators can show they care about teachers as people

It’s easy for school leaders to get caught up in roles and responsibilities—but it’s important to remember that teachers are more than their job titles.

Förskolebarn får lära sig kemi och fysik

Vart försvinner vattnet när man kokar det i en kastrull? Varför dunstar vattenpölen på gården? Visst kan femåringar förstå fysikaliska begrepp – särskilt när experimenten kan utföras med lera och lego.