Hoppa till sidinnehåll

Bild av självförtroende

Publicerad:2010-07-13
Uppdaterad:2012-04-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 7 2010: Bild av självförtroende. Om bildundervisningens betydelse i skolan

Att bild fördjupar kunskap, att bilder i media berör och fångar vår uppmärksamhet är väl dokumenterat. Barn sitter timmar framför TV, datorer och dataspel med fantastiska bildvärldar. Trots denna vetskap är bildämnet ännu ett generellt lågprioriterat ämne i grundskolan. Jag vill med denna artikel belysa bildämnets betydelse i skolan. Hur kan man jobba med bild i skolan och hur kan man stärka elevers självförtroende i bildundervisningen? Efter flera års arbete som bildlärare har jag lärt mig hur man med en långsiktig planering kan se elever klättra på sin bildutvecklingstrappa, ge dem självförtroende och samtidigt bjuda på roliga inlärningsmetoder. Det är ett treårsprojekt jag presenterar i min artikel.

Ina M Andersson arbetar deltid som Bildlärare på Myrsjöskolan i Nacka Kommun.

Hon är utbildad bildlärare, konstvetare, grafisk formgivare och konstnär.

E-post: ina.andersson@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Modersmål

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i modersmål! Konferensen ger både praktiska verktyg för din undervisning och fördjupning inom viktiga ämnen. Delta på plats i Stockholm den 5 februari eller på webbkonferensen, öppen 12 februari–5 mars.
Läs mer och boka
Åk F–9
5 feb 2025

Främja närvaro i förskolan

NY KURS HOS SKOLPORTEN! Den här kursen med kursledare Malin Gren Landell handlar om hur förskolor systematiskt kan arbeta för att främja barns närvaro, vilket gynnar alla barns utveckling och lika möjligheter. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev