Dataspel som appar

Artikel nr 1 2011: Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad

 

 

 

 

 

Stina Ekmarks elever är de första eleverna i världen som skapar spel och konverterar dem till appar. Nu har hon skrivit artikeln ”Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad” om sitt arbete med en åttondeklass i Nacka kommun. 

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag tycker det är viktigt som lärare att våga göra nya saker och utmana sig själv. Jag kom på ett roligt projekt som jag bestämde mig för att genomföra – mycket för att jag tänkte att mina elever skulle brinna för det. Om jag kan inspirera andra lärare med min artikel så är det bra.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur jag tillsammans med elever i årskurs 8 har gjort dataspel som vi har konverterat till appar för iPhone och iPad. Spelutvecklarna som vi arbetade med kom fram till att mina elever är de första i världen som har skapat spel och gjort till appar. Det finns andra lärare som har gjort appar som används av elever.

Vad har du sett för resultat?

– Eleverna har utvecklat ett fantastiskt entreprenörskap. De här ungdomarna kan driva vilket projekt som helst i framtiden. De har även blivit skickligare på att använda sig kommunikativt av svenska och engelska, och de har utvecklats när det gäller teknik, ledaregenskaper och samarbete. Av en ren slump upptäckte vi att de även har förbättrats i matematik. Samtliga elever utom två höjde sig ett steg i matematiken. Jag misstänker att projektet har haft betydelse för den utvecklingen eftersom så många i gruppen förbättrade sina resultat. Jag tror att programmeringen och det logiska tänkandet har gynnat deras matematiska utveckling. Kanske bör man låta alla elever programmera för att bli bättre i matematik, inte enbart de som redan är duktiga i matte.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag har vågat släppa kontrollen när det gäller att driva projekt. Jag lämnade över mycket ansvar till eleverna och de fick arbeta antingen hemma eller i skolan. När de behövde hjälp kunde de kontakta mig via Skype. Lärare tränas i sitt hantverk till att utvärdera och kontrollera, det ingår i uppdraget. Men jag har lärt mig att lämna över ansvaret om man hittar rätt form och om man får eleverna att brinna för något.

Hur sprider du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Idag har jag föreläst för samtliga svenskalärare i Nacka kommun, i övermorgon ska jag hålla i två föreläsningar på Skolforum på IKT-scenen och i mars föreläser jag på en stor konferens om IT och läromedel i Uppsala. Arbetet har även uppmärksammats i lokalpressen. Jag tror att många tycker vårt arbete är intressant.

Stina Ekmark är lärare i svenska, SO och drama på Myrsjöskolan, Nacka kommun

E-post: stina.ekmark@nacka.se

Text: Åsa Larsson

 

Sidan publicerades 2011-01-01 16:46 av
Sidan uppdaterades 2012-04-26 20:17 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.

Educator’s view: The biggest equity issue in math is low expectations. From Origami to Super Mario and the Lebombo Bone, 3 ways to fix that

Low expectations and a focus on deficits in math – from both students and schools – are the biggest obstacle to equity in the subject, Twana Young, vice president of curriculum and instruction at the Mind Research Institute, asserts in this commentary. Turning origami fun into a fractions lesson and embracing the ”sometimes you take a wrong turn” aspect of gamified lessons are two ways Young suggests for better engaging math students.