Hoppa till sidinnehåll

Dataspel som appar

Publicerad:2011-01-01
Uppdaterad:2012-04-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 1 2011: Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad

 

 

 

 

 

Stina Ekmarks elever är de första eleverna i världen som skapar spel och konverterar dem till appar. Nu har hon skrivit artikeln ”Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad” om sitt arbete med en åttondeklass i Nacka kommun. 

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag tycker det är viktigt som lärare att våga göra nya saker och utmana sig själv. Jag kom på ett roligt projekt som jag bestämde mig för att genomföra – mycket för att jag tänkte att mina elever skulle brinna för det. Om jag kan inspirera andra lärare med min artikel så är det bra.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur jag tillsammans med elever i årskurs 8 har gjort dataspel som vi har konverterat till appar för iPhone och iPad. Spelutvecklarna som vi arbetade med kom fram till att mina elever är de första i världen som har skapat spel och gjort till appar. Det finns andra lärare som har gjort appar som används av elever.

Vad har du sett för resultat?

– Eleverna har utvecklat ett fantastiskt entreprenörskap. De här ungdomarna kan driva vilket projekt som helst i framtiden. De har även blivit skickligare på att använda sig kommunikativt av svenska och engelska, och de har utvecklats när det gäller teknik, ledaregenskaper och samarbete. Av en ren slump upptäckte vi att de även har förbättrats i matematik. Samtliga elever utom två höjde sig ett steg i matematiken. Jag misstänker att projektet har haft betydelse för den utvecklingen eftersom så många i gruppen förbättrade sina resultat. Jag tror att programmeringen och det logiska tänkandet har gynnat deras matematiska utveckling. Kanske bör man låta alla elever programmera för att bli bättre i matematik, inte enbart de som redan är duktiga i matte.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag har vågat släppa kontrollen när det gäller att driva projekt. Jag lämnade över mycket ansvar till eleverna och de fick arbeta antingen hemma eller i skolan. När de behövde hjälp kunde de kontakta mig via Skype. Lärare tränas i sitt hantverk till att utvärdera och kontrollera, det ingår i uppdraget. Men jag har lärt mig att lämna över ansvaret om man hittar rätt form och om man får eleverna att brinna för något.

Hur sprider du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Idag har jag föreläst för samtliga svenskalärare i Nacka kommun, i övermorgon ska jag hålla i två föreläsningar på Skolforum på IKT-scenen och i mars föreläser jag på en stor konferens om IT och läromedel i Uppsala. Arbetet har även uppmärksammats i lokalpressen. Jag tror att många tycker vårt arbete är intressant.

Stina Ekmark är lärare i svenska, SO och drama på Myrsjöskolan, Nacka kommun

E-post: stina.ekmark@nacka.se

Text: Åsa Larsson

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer & boka
Åk F–9
7–8 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev