Dataspel som appar

Artikel nr 1 2011: Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad

 

 

 

 

 

Stina Ekmarks elever är de första eleverna i världen som skapar spel och konverterar dem till appar. Nu har hon skrivit artikeln ”Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad” om sitt arbete med en åttondeklass i Nacka kommun. 

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag tycker det är viktigt som lärare att våga göra nya saker och utmana sig själv. Jag kom på ett roligt projekt som jag bestämde mig för att genomföra – mycket för att jag tänkte att mina elever skulle brinna för det. Om jag kan inspirera andra lärare med min artikel så är det bra.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur jag tillsammans med elever i årskurs 8 har gjort dataspel som vi har konverterat till appar för iPhone och iPad. Spelutvecklarna som vi arbetade med kom fram till att mina elever är de första i världen som har skapat spel och gjort till appar. Det finns andra lärare som har gjort appar som används av elever.

Vad har du sett för resultat?

– Eleverna har utvecklat ett fantastiskt entreprenörskap. De här ungdomarna kan driva vilket projekt som helst i framtiden. De har även blivit skickligare på att använda sig kommunikativt av svenska och engelska, och de har utvecklats när det gäller teknik, ledaregenskaper och samarbete. Av en ren slump upptäckte vi att de även har förbättrats i matematik. Samtliga elever utom två höjde sig ett steg i matematiken. Jag misstänker att projektet har haft betydelse för den utvecklingen eftersom så många i gruppen förbättrade sina resultat. Jag tror att programmeringen och det logiska tänkandet har gynnat deras matematiska utveckling. Kanske bör man låta alla elever programmera för att bli bättre i matematik, inte enbart de som redan är duktiga i matte.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag har vågat släppa kontrollen när det gäller att driva projekt. Jag lämnade över mycket ansvar till eleverna och de fick arbeta antingen hemma eller i skolan. När de behövde hjälp kunde de kontakta mig via Skype. Lärare tränas i sitt hantverk till att utvärdera och kontrollera, det ingår i uppdraget. Men jag har lärt mig att lämna över ansvaret om man hittar rätt form och om man får eleverna att brinna för något.

Hur sprider du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Idag har jag föreläst för samtliga svenskalärare i Nacka kommun, i övermorgon ska jag hålla i två föreläsningar på Skolforum på IKT-scenen och i mars föreläser jag på en stor konferens om IT och läromedel i Uppsala. Arbetet har även uppmärksammats i lokalpressen. Jag tror att många tycker vårt arbete är intressant.

Stina Ekmark är lärare i svenska, SO och drama på Myrsjöskolan, Nacka kommun

E-post: stina.ekmark@nacka.se

Text: Åsa Larsson

 

Sidan publicerades 2011-01-01 16:46 av
Sidan uppdaterades 2012-04-26 20:17 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Hur kan fritidshemmet motverka utanförskap?

Arbetet med elevernas relationer tas lite för givet, trots att det är inskrivet i fritidshemmets uppdrag. Det menar Lina Lago, forskare vid Linköpings universitet som tillsammans med Helene Elvstrand skrivit den nya boken Sociala relationer i fritidshem.

Spelar det någon roll om vi ses i skolan? Om att ha skolkamrater med invandrarbakgrund

En ny IFAU-rapport tar sin utgångspunkt i kontakthypotesen och finner att de som i början av 1990-talet gått i skolan tillsammans med elever med bakgrund utanför västvärlden oftare bildar familj med personer med invandrarbakgrund. Sambandet gäller för kvinnor.

Student book talks help motivate readers

Two-minute book talks in classrooms can build on the excitement of many students reading the same book and can encourage a love of reading, according to authors Lynne Dorfman and Brenda Krupp.

Psykiska problem som ung risk för utanförskap som vuxen

Tonåringar som upplever psykiska problem i högstadiet har större risk att varken vara i arbete eller utbildning som unga vuxna, jämfört med dem som har få eller inga symtom på psykisk ohälsa.

Making PE more enjoyable for students with physical disabilities

For many of these students, physical education activities can be difficult. Personalized stories that cast them as their favorite hero may motivate them to persevere.