Dialog i fokus i rektorers utvecklingsarbete i förskolan

Leda och lära nummer 10/2022: Att leda undervisningsutveckling i förskolan

Christina Agewall.

Rektorer i förskolan är måna om att skapa goda förutsättningar för att utveckla undervisningen i förskolan. Det visar Christina Agewall, biträdande avdelningschef vid Enskede Årsta Vantör stadsdelsförvaltning som har skrivit en utvecklingsartikel om rektorers ledning av undervisningsutveckling i förskolan.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Som medverkande i Ifous utvecklingsprogram Flerstämmig undervisning i förskolan erbjöds vi möjligheten att skriva en artikel. Jag blev genast nyfiken, det kändes spännande att genom en utvecklingsartikel få borra ned sig ytterligare i ämnet.

Vad handlar artikeln om?

– Syftet med studien är att öka kunskapen om utvärdering av undervisning och rektorers ledning av undervisningsutveckling i förskolans systematiska kvalitetsarbete. Artikeln bygger på intervjuer och enkäter med sju rektorer från två olika kommuner. Samtliga rektorer i studien har medverkat i det tre och ett halvt år långa Ifous-programmet Flerstämmig undervisning i förskolan.

”Genom arbetet i FoU-programmet och den här artikeln har jag fått fatt i vad vi behöver jobba mer med.”

Vilka resultat har du sett?

– Framträdande är att rektorerna använder dialog och samtal som verktyg vid undervisningsutveckling men även vid utvärdering av undervisningen i förskolan. Rektorerna fokuserar på att skapa förutsättningar för förskollärare att mötas, samtala och diskutera undervisningen.

– Intervjuerna och enkäterna visar att utvärderingen oftare handlar om uppföljning snarare än analys av undervisningen. Andra faktorer som påverkar rektorernas arbete med att leda undervisningsutveckling är kunskaper om exempelvis läroplanen men också hur undervisningsmiljön ser ut och är organiserad.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag arbetar som biträdande avdelningschef, avdelning förskola vid Enskede Årsta Vantör stadsdelsförvaltning i Stockholm. Genom arbetet i FoU-programmet och den här artikeln har jag fått fatt i vad vi behöver jobba mer med. Vad jag ser är att undervisningsbegreppet har landat i organisationen, det vi behöver utveckla är utvärderingen; analyserar vi eller följer vi bara upp?

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag upplever att det finns ett stort intresse för de här frågorna på förvaltningsnivå, det är en pågående process. Det känns bra att vi kan ta med oss erfarenheter från det här programmet när vi nu medverkar i ett nytt program som heter Hållbar förskola.

Christina Agewall arbetar som biträdande avdelningschef, Avdelning Förskola vid Enskede Årsta Vantör stadsdelsförvaltning i Stockholm

Leda & lära nr 10/2022

Susanne Sawander


Sidan publicerades 2022-08-17 11:14 av Ebba Reinolf
Sidan uppdaterades 2022-08-22 13:29 av Ebba Reinolf


Relaterat

Viktigt med undervisning även för förskolans yngsta

Förskollärare har en positiv syn på undervisning för de yngsta barnen men konstaterar att läroplanen fokuserar på de äldre barnen. Det visar Karin Isaksson Iliev som skrivit en utvecklingsartikel om förskollärares erfarenhet av undervisning för förskolans yngsta.

Handledningen gav tydligare röd tråd i förskolans dokumentation

En stödmall, digital feedback och gemensamma träffar utvecklade arbetslagens analytiska förmåga och dokumentation i förskolan. Sanna Wisäter har skrivit en utvecklingsartikel om handledning i förskolans dokumentation av det systematiska kvalitetsarbetet.

Rektor i förskolan

Välkommen till Skolportens konferens för rektorer i förskolan. Ta del av forskning som rör förskolan samt utvecklas i din roll som ledare. Möt och nätverka med kollegor från hela landet. Delta på plats i Stockholm eller via webbkonferensen. Boka din plats redan idag!

Dialog i fokus i rektorers utvecklingsarbete i förskolan

Rektorer använder dialog som verktyg vid undervisningsutveckling i förskolan. Det visar Christina Agewall som har skrivit en utvecklingsartikel om rektorers ledning i förskolan.

Handledningen gav tydligare röd tråd i förskolans dokumentation

En stödmall, digital feedback och gemensamma träffar utvecklade arbetslagens analytiska förmåga och dokumentation i förskolan. Sanna Wisäter har skrivit en utvecklingsartikel om handledning i förskolans dokumentation av det systematiska kvalitetsarbetet.

Omsorg och undervisning vävs samman i förskolan

Genom blickar, tal, tystnad, kroppsspråk och atmosfär väver förskollärare samman omsorg med förskolans undervisning. Det visar Christina Jarvis och Helena Bergman i sin utvecklingsartikel.

Konst som verktyg för egna känslor i förskolan

Konst är ett värdefullt verktyg för att skapa utrymme för barn att uttrycka och berätta om sig själva. Det visar Joakim Pettersson som skrivit en artikel om ett konstprojekt i förskolan.

Projekt kring olikheter stärkte mångfalden i förskolan

Ett projekt kring olika kulturer, religioner och demokrati ökade barnens kunskaper och delaktighet. Det konstaterar Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla som skrivit en artikel om ett interkulturellt arbete i förskolan.

Bildprojicering skapar röd tråd i förskolans undervisning

Genom att visa bilder på väggen skapas gemensamt fokus, sammanhang och röd tråd i förskolans undervisning. Dessutom blir barnen mer delaktiga. Det visar förskollärare Jenny Henriksson som skrivit en utvecklingsartikel om bildprojicering som verktyg i förskolan. 

Läsning gynnas av målstyrd undervisning i förskolan

Kan målstyrd undervisning av språklig och fonologisk medvetenhet i förskolan gynna tidig läsinlärning? Ja, visar Erika Frangini och Christina Holmberg som undersökt ämnet. Men begreppet undervisning i förskolan väcker starka känslor bland pedagoger, konstaterar de.

Sokratiska boksamtal i förskolan kräver övning

Det krävs övning för att leda ett sokratiskt boksamtal med barn i förskolan. Utmaningen ligger i att inte styra barnen i en viss riktning utan att i stället vara öppen för deras olika tolkningar. Det konstaterar Anna Eklund, Åsa Ahlqvist Johansson och Anette Ranbäck på Marielunds förskola i Strängnäs.

Staden som tema i förskolan

Barnen på Amadeus förskola i Nacka kommun fick göra utflykter till platser som broar, torn och museer, och de fick även besöka varandras hem. Syftet var att göra barnen medvetna om omgivningen och att väcka intresse för samhället och dess uppbyggnad.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
5 mest lästa på FoU
Digitala sexuella trakasserier påverkar unga i skolan

Digitala sexuella trakasserier är relativt vanliga bland unga, och ofta saknar ungdomarna både stöd och strategier för att hantera det. Det visar Kristina Hunehäll Berndtssons avhandling som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Muntligt berättande viktigt i undervisningen

Anekdoter, historier och berättelser kan väcka elevernas intresse, ge nya perspektiv på ett visst ämne, samt stärka relationen mellan lärare och elever. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Läraren som sadlade om för att skapa en bättre skola

Hur får vi mer ordning och reda i skolan? Hur skapar vi en trivsam undervisningsmiljö i klassrummen utan stök, där eleverna lär sig vad de ska och ingen slås ut. De här frågorna har Martin Karlberg studerat i över 20 år. Nu drar han igång ett forskningsprojekt där 100 skolor runt om i landet ska pröva två olika varianter av en metod som kallas IBIS-programmet.

Inspirerande böcker om organisation och ledning

En bok om tillit i arbetsgruppen, två böcker om att leda i förskolan och en antologi med aktuell forskning. Vi tipsar om fyra aktuella böcker som kan vara användbara för dig i jobbet.

Inspirerande! Sveriges enda bygglek med odling

Växtvärket i Malmö handlar om att ge barn bättre städer att växa upp i, och erbjuder både bygglek och odling. Tankar som fångas upp av forskaren Ellen Almers.

Skolportens digitala kurser