Digitalt elevbibliotek väckte skrivlusten

Artikel nr 20 2014: Nacka Stories. Utvecklar och motiverar elevers läs- och skrivutveckling med nya digitala möjligheter

Från vänster: Lisa, Carina, Birgitta och Jeanette är lärare i Nacka kommun.

Från vänster: Lisa, Carina, Birgitta och Jeanette är lärare i Nacka kommun.

Jeanette Dierks har tillsammans med tre kollegor skrivit en utvecklingsartikel om hur deras arbete med Nacka Stories, en digital plattform, utvecklat elevernas läs- och skrivförmågor.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Jag och mina kollegor som arbetat fram Nacka Stories och tillsammans skrivit artikeln ville berätta om vårt arbete som vi såg hade stor effekt på läs- och skrivutvecklingen. Nacka Stories är ett digitalt elevbibliotek där eleverna kan ladda upp både sina skönlitterära texter och sina faktatexter samt läsa och kommentera varandras texter.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur vi under våren 2014 i årskurs 1 – 6 jobbat med läs- och skrivutveckling genom att använda oss av en webplattform. Eleverna har fått skriva texter i det digitala verktyget och använt sig av multimodala verktyg som att skriva utifrån och till olika bilder, framförallt i programmet Book Creator. Nätpubliceringen gör texterna tillgängliga på ett helt annat sätt, och kan läsas av fler, inte bara föräldrar och lärare.

– Vi har också arbetet aktivt med elevrespons och eleverna har fått kommentera varandras texter och samtalat kring texterna. Vi har också arbetat med digital kompetens, och diskuterat frågor som: hur offentlig vill man vara på nätet, vill man använda sitt eget namn eller ett alias? Hur kommenterar man andras texter, vad är en bra och konstruktiv kommentar?

Vilka resultat har du sett?

– Eleverna är mer motiverade att skriva berättelser när de vet att fler ska läsa, berättelserna blir längre och mer fördjupade. De har utvecklats genom varandras kommentarer på texterna och även de elever som har läs- och skrivsvårigheter har kunnat delta aktivt eftersom vi använt multimodala verktyg. Elever som har svårt för finmotoriken när det gäller penna har haft lättare att skriva på tangentbordet, vi har också använt oss av ljudfiler så att eleverna kunnat läsa in sina böcker och gjort dem möjliga att lyssna på.

 Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Eftersom vi som arbetat fram Nacka Stories är från tre olika skolor har kollegiala nätverk utökats. Vi använder oss mycket av skypemöten men träffas även fysiskt. Vi har även haft en invigning med alla elever från de olika skolorna där några elever fått presentera sina böcker. Vi har också gjort enkätundersökningar bland eleverna och frågat hur de tycker att de har utvecklats av Nacka stories.

Hur för du arbetet vidare på er arbetsplats?

– Nu ska vi börja använda Nacka Stories från förskoleklass och upp till mellanstadiet. Vi har även varit på olika konferenser och berättat om vårt arbete för andra skolor och kommuner.

Hanna Nolin

Jeanette Dierks, förstelärare åk 1-3 på Myrsjösskolan: jeanette.dierks@nacka.se
Carina Ehn. förstelärare åk 1-3 på Björknässkolan: carina.ehn@nacka.se
Lisa Myrup, åk 1-3 lärare på Stavsborgsskolan: lisa.myrup@nacka.se
Birgitta Wollin, förskollärare i liten undervisningsgrupp åk 1-6 på Björknässkolan: 
birgitta.wollin@nacka.se

Sidan publicerades 2015-01-30 11:42 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2015-03-19 13:47 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Muntlig kamratbedömning aktiverade eleverna

Mer aktivitet på lektionerna och bättre kunskapsresultat. Att arbeta med muntlig kamratbedömning i engelska bland tre sjuor gav goda resultat. "Arbetssättet tar tid i början, men det är absolut väl investerad tid", säger läraren Karin Isaksson, Ribbaskolan.

Boksamtal utvecklar elevers läsförståelse

Med hjälp av boksamtal utvecklar lärarna Anna Franklin och Elisabet Landh sina elevers läsförståelse och förmåga att uttrycka sig. I en utvecklingsartikel berättar de om sina erfarenheter.

Fler betyg på kortare tid med språkfokus och samarbete över ämnen

Med ett målinriktad språkundervisning och samarbete över ämnesgränserna lyckades fler elever på Nacka gymnasiums språkintroduktionsprogram nå gymnasiebehörighet. Det visar lärarna Louise Silfverberg, Ingrid Bröijersén, Sofia Eriksson, Mirjam Vallin och Åsa Vestlund i sin utvecklingsartikel.

Elever positiva till veckovisa tester i matematik

Gymnasieelever upplever att de lär sig mer med veckovisa tester i matematik istället för få men större prov. Men några resultat på betygsnivå går inte att se, konstaterar Monica Andersson som skrivit en utvecklingsartikel i ämnet.

Klassrum med ämnesfokus gynnar både elever och lärare

En avskalad lärmiljö med ett tydligt ämnesfokus skapar lugn och tydlighet för eleverna. Det visar lärarna Hanna Klug och Ulrika Hansén som skrivit en utvecklingsartikel om klassrumsmiljöer på lågstadiet i Neglinge skola i Nacka.

Ökat lärande med veckovisa läxförhör i matematik

Veckovisa avstämningar istället för ett färre antal större matteprov per termin ledde till att eleverna lärde sig mer och räknade fler uppgifter. Det visar Helena Kvarnsell i sin utvecklingsartikel.

Individuellt val av bok stimulerar läsundervisningen

Ökad läslust och förståelsen av innehållet. Det är effekterna av individuellt val av böcker i läsundervisningen, visar lärarna Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm i sin utvecklingsartikel om sin läsundervisning.

Fjärrundervisning gynnade elevernas lärande i SO

Fjärrundervisningen i SO bidrog till att öka elevernas lärande. Men det var inte fjärrundervisningen i sig som gynnade inlärningen, utan snarare att undervisningen följde samma struktur som i det fysiska klassrummet, visar Fanny Bergquist i sin utvecklingsartikel.

Fritids outnyttjad specialpedagogisk resurs

Trots att fritidshemmet utgör en bra miljö för elever som behöver stöd, involveras inte fritidshemslärare i skolans specialpedagogiska arbete. Det visar Karin Jansson Bredins utvecklingsartikel i ämnet.

Dokument för lektionsplanering underlättar elevers studier

Mindre stress och bättre översikt för eleverna. Det blev resultatet när lärare använder ett gemensamt planeringsdokument. Biträdande rektor Ylva Broman har skrivit en artikel om ett förändringsarbete kring lektionsplanering vid YBC gymnasieskola i Nacka.

Mer genomtänkta val i slöjden med samarbete

Med kooperativa metoder och strukturerade övningar ökade elevernas förmåga att göra genomtänkta val i ämnet slöjd. Det visar slöjdlärarna Hanna Skarelius, Louisa Asplund och Marita Olsson-Hvid i sin utvecklingsartikel.

Dialog i fokus i rektorers utvecklingsarbete i förskolan

Rektorer använder dialog som verktyg vid undervisningsutveckling i förskolan. Det visar Christina Agewall som har skrivit en utvecklingsartikel om rektorers ledning i förskolan.

Programmering i idrott och hälsa gav oväntade resultat

Genom att skapa en stegräknare blev undervisningen både konkret och praktisk. Lärarna Christer Sjöberg och Dylan Roberts på Sigfridsborgsskolan i Nacka har skrivit en utvecklingsartikel om ett ämnesövergripande projekt inom programmering.

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Nytt schema skapar tid för friluftsliv

Idrottslärarna Ove Axelsson och Johan Söderström på Järla skola i Nacka har skrivit en artikel om en rockad i schemaläggningen som skapar utrymme för regelbunden undervisning i friluftsliv.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!
  Skolportens magasin nr 2/2023

Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!

INTERVJU: Forskaren Emma Leifler vill att fler lärare får lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. TEMA: Nya perspektiv med ämnesövergripande undervisning.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Forskaren upptäckte barnens språkbeteende av en slump

Att förskolebarn använder engelska som lekspråk är mycket vanligare i mångkulturella områden, enligt en ny studie. På de undersökta förskolorna är det främst när pedagogerna inte deltar i leken som barnen växlar över till engelska.  

Professor: Så ökar du elevernas intresse för matematik

Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. ”Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna,” säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.

Förskolelärare får stöd i att lära barn om hållbarhet

Mänskligheten står inför stora hot mot sin överlevnad. Hur pratar man med barnen om det här? Forskare vid Linköpings universitet har nu tagit fram ett stöd för att hjälpa förskollärare att gripa sig an det svåra ämnet.

Hon forskar om skolledares politiska engagemang

I forskningsprojektet Skola i samhället studeras rektorer, lärare och elever som ägnar sig åt politisk aktivism kopplat till skolan. ”Vi började fundera på vad det är som gör att man lämnar tjänstemannarollen, och blir aktivist”, säger Eva Reimers, Göteborgs universitet.

Så kan förskollärare prata med barn om hållbar utveckling

Världen står inför komplexa klimatutmaningar som kan vara knepigt att prata om med barn. Forskare har nu tagit fram ett stöd för att hjälpa förskolans pedagoger att diskutera hållbarhet med de allra yngsta.  

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer