Digitalt elevbibliotek väckte skrivlusten

Artikel nr 20 2014: Nacka Stories. Utvecklar och motiverar elevers läs- och skrivutveckling med nya digitala möjligheter

Från vänster: Lisa, Carina, Birgitta och Jeanette är lärare i Nacka kommun.

Från vänster: Lisa, Carina, Birgitta och Jeanette är lärare i Nacka kommun.

Jeanette Dierks har tillsammans med tre kollegor skrivit en utvecklingsartikel om hur deras arbete med Nacka Stories, en digital plattform, utvecklat elevernas läs- och skrivförmågor.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Jag och mina kollegor som arbetat fram Nacka Stories och tillsammans skrivit artikeln ville berätta om vårt arbete som vi såg hade stor effekt på läs- och skrivutvecklingen. Nacka Stories är ett digitalt elevbibliotek där eleverna kan ladda upp både sina skönlitterära texter och sina faktatexter samt läsa och kommentera varandras texter.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur vi under våren 2014 i årskurs 1 – 6 jobbat med läs- och skrivutveckling genom att använda oss av en webplattform. Eleverna har fått skriva texter i det digitala verktyget och använt sig av multimodala verktyg som att skriva utifrån och till olika bilder, framförallt i programmet Book Creator. Nätpubliceringen gör texterna tillgängliga på ett helt annat sätt, och kan läsas av fler, inte bara föräldrar och lärare.

– Vi har också arbetet aktivt med elevrespons och eleverna har fått kommentera varandras texter och samtalat kring texterna. Vi har också arbetat med digital kompetens, och diskuterat frågor som: hur offentlig vill man vara på nätet, vill man använda sitt eget namn eller ett alias? Hur kommenterar man andras texter, vad är en bra och konstruktiv kommentar?

Vilka resultat har du sett?

– Eleverna är mer motiverade att skriva berättelser när de vet att fler ska läsa, berättelserna blir längre och mer fördjupade. De har utvecklats genom varandras kommentarer på texterna och även de elever som har läs- och skrivsvårigheter har kunnat delta aktivt eftersom vi använt multimodala verktyg. Elever som har svårt för finmotoriken när det gäller penna har haft lättare att skriva på tangentbordet, vi har också använt oss av ljudfiler så att eleverna kunnat läsa in sina böcker och gjort dem möjliga att lyssna på.

 Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Eftersom vi som arbetat fram Nacka Stories är från tre olika skolor har kollegiala nätverk utökats. Vi använder oss mycket av skypemöten men träffas även fysiskt. Vi har även haft en invigning med alla elever från de olika skolorna där några elever fått presentera sina böcker. Vi har också gjort enkätundersökningar bland eleverna och frågat hur de tycker att de har utvecklats av Nacka stories.

Hur för du arbetet vidare på er arbetsplats?

– Nu ska vi börja använda Nacka Stories från förskoleklass och upp till mellanstadiet. Vi har även varit på olika konferenser och berättat om vårt arbete för andra skolor och kommuner.

Hanna Nolin

Jeanette Dierks, förstelärare åk 1-3 på Myrsjösskolan: jeanette.dierks@nacka.se
Carina Ehn. förstelärare åk 1-3 på Björknässkolan: carina.ehn@nacka.se
Lisa Myrup, åk 1-3 lärare på Stavsborgsskolan: lisa.myrup@nacka.se
Birgitta Wollin, förskollärare i liten undervisningsgrupp åk 1-6 på Björknässkolan: 
birgitta.wollin@nacka.se

Sidan publicerades 2015-01-30 11:42 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2015-03-19 13:47 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Muntlig kamratbedömning aktiverade eleverna

Mer aktivitet på lektionerna och bättre kunskapsresultat. Att arbeta med muntlig kamratbedömning i engelska bland tre sjuor gav goda resultat. "Arbetssättet tar tid i början, men det är absolut väl investerad tid", säger läraren Karin Isaksson, Ribbaskolan.

Boksamtal utvecklar elevers läsförståelse

Med hjälp av boksamtal utvecklar lärarna Anna Franklin och Elisabet Landh sina elevers läsförståelse och förmåga att uttrycka sig. I en utvecklingsartikel berättar de om sina erfarenheter.

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Nytt schema skapar tid för friluftsliv

Idrottslärarna Ove Axelsson och Johan Söderström på Järla skola i Nacka har skrivit en artikel om en rockad i schemaläggningen som skapar utrymme för regelbunden undervisning i friluftsliv.

Stödstrukturer omarbetas av elever på distansgymnasium

Lärarnas lektionsplanering utnyttjas väl av distansgymnasiets elever. Men de dekonstruerar dem och anpassar stödet efter sin egen livssituation, visar Tommy Palmèr i sin utvecklingsartikel.

Promenader krokar upp kunskaper

En interaktiv fysisk promenad gjorde det enklare för eleverna att ta in faktatung kunskap. Det visar Malin Hökby och Martin Flodkvist på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om minnespromenader i ämnet svenska.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Mattelekar riskerar att ge ytliga kunskaper

Blivande lärare behöver träna mer på att urskilja barns kunskaper i matematik. När barn i förskolan och elever i mellanstadiet leker eller pratar om matematik är risken stor att de bara lär sig ytligt, menar Christina Svensson, forskare vid Malmö universitet.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Lärarledd skolutveckling för ett bättre lärande

Bygg en organisation där lärarna själva har huvudansvaret för undervisningsutvecklingen. En utveckling som ska bygga på vetenskap. Det säger författarna till boken ”Lärardriven skolutveckling” som väckte stort gensvar när de föreläste för skolledare på SETT-mässan i Kista.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.