Elever från hög- och lågstadiet möts i lyckat sagoskrivande

 

Utveckla skolan nummer 1/2019: Det var en gång… Ett sagosamarbete mellan låg- och högstadieelever och lärare på Myrsjöskolan

Elisabeth Henrysson, Emma Söderholm, Marina Backe Tomada och Sonja Schmitz Gustafsson arbetar på Myrsjöskolan i Nacka.

Tydligt syfte och noggrann tidsplanering ligger bakom ett lyckat samarbetsprojekt där låg- och högstadieelever skrivit och illustrerat sagor tillsammans. En av framgångsfaktorerna är när eleverna får bli läranderesurs för varandra menar ansvariga lärare Marina Backe, Elisabeth Henrysson, Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

Varför ville ni dokumentera ert utvecklingsarbete?

– Vi har gjort liknande samarbetsprojekt tidigare som blivit bra och givande. Att dokumentera det kändes därför ”på tiden” och som ett sätt lyfta vårt samarbete ytterligare en nivå.

Vad handlar projektet om?

– Om ett samarbetsprojekt mellan våra klasser, tre högstadieklasser och två lågstadieklasser, totalt drygt 100 elever, kring temat sagor. Syftet med samarbetet var att hitta gynnsamma faktorer som utvecklar elevernas lärande i ämnet svenska.

– Eleverna delades in i par, en yngre och en äldre som träffades mellan tre och fyra gånger med uppgift att tillsammans skapa en saga där de äldre eleverna skrev och de yngre illustrerade. Mellan träffarna arbetade eleverna var för sig. I högstadieklasserna jobbade eleverna bland annat med kamratbedömning av texterna medan de yngre fokuserade på sagan som genre, fantasi och inspiration. Projektet pågick i tre veckor.

Vilka resultat har ni sett?

– Att den här samarbetsformen har gynnat alla, även elever som normalt sett kan ha svårt att hitta motivation eller behöver mycket stöttning har klarat uppgifterna väldigt väl. En av framgångsfaktorerna är att maktbalansen förskjuts från lärare-elev till elev-elev. Högstadieeleverna arbetade en hel del med att anpassa språket för de yngre barnen men fick även genom kamratbedömning andra mottagare av sin text än enbart läraren. Överlag blev det bra texter och samarbetet mellan eleverna har fungerat utmärkt.

– Hos de yngre eleverna har projektet bidragit till ökade kunskaper om sagans uppbyggnad och att själva skriva en saga. Men det har också utvecklat elevernas förmåga att diskutera och samtala om andra typer av texter.

– Vad som krävs för ett lyckat samarbetsprojekt är framför allt en noggrann tidsplanering och tydligt syfte med projektet, det räcker inte med att det ska var roligt. Vi jobbade även mycket med att sätta ihop eleverna i lämpliga par, men vi såg under projektets gång att den stora åldersskillnaden innebar att eleverna tog väldigt fin hänsyn till varandra.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi tycker att samarbetsprojekt av den här typen ger oerhört mycket, både som ett kollegialt utvecklingsarbete och att eleverna får vara läranderesurser för varandra. Våra erfarenheter är att elever som normalt sett behöver mycket stöd behöver mindre stöttning av oss lärare när vi jobbar över klassgränserna.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Tillsammans med eleverna har vi presenterat projektet för kollegor. Vi försöker uppmuntra våra kollegor men vi är eniga om att vi behöver bli bättre på att sprida våra erfarenheter, särskilt på vår egen skola.

Susanne Sawander

Marina Backe Tomada är grundskollärare i åk 1–7 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: marina.backe-tomada@nacka.se

Elisabeth Henrysson är förstelärare, grundskollärare i åk 1–7 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: elisabeth.henrysson@nacka.se

Sonja Schmitz Gustafsson är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: sonja.schmitz@nacka.se

Emma Söderholm är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: emma.soderholm@nacka.se

 

Sidan publicerades 2019-01-14 15:15 av
Sidan uppdaterades 2019-01-16 11:31 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolporten nr 3/2023 ute nu!

Skolporten nr 3/2023 ute nu!

TEMA: Så kan skola, polis och socialtjänst arbeta tillsammans för att förhindra skoldåd. INTERVJU: Forskaren Michael Tengberg om hur återkoppling, observation och gruppreflektion kan öka kvaliteten på undervisningen.

Läs mer och prenumerera här!
5 mest lästa på FoU
Ny rapport: Positiv satsning i Trollhättan att flytta elever för minskad skolsegregation

Idag presenterades en forskningsrapport kring hur elever, lärare och rektorer upplevt sammanslagningarna av skolor i Trollhättan. Forskare vid Högskolan Väst har sedan stängningen av två skolor i ett segregerat område hösten 2021 följt förändringen. Det sammantagna resultatet visar en övervägande positiv bild.

Skolstängningar dålig metod mot segregation visar simulering

På senare år har kommuner ibland stängt skolor dominerade av elever med invandrarbakgrund för att motverka segregation. Men nya datasimuleringar som gjorts av forskare vid Linköpings universitet visar att metoden sällan kommer att leda till önskat resultat.

Pedagogiskt arbete – ny bok om lärarnas eget forskarutbildningsämne

Pedagogiskt arbete är ett relativt ungt ämne och forskningsområde som vuxit fram de senaste två decennierna. Det är lärarnas ”eget” forskarutbildningsämne för att kunna utveckla kunskaperna inom läraryrket. Ett tjugotal forskare släpper nu en lärobok: Pedagogiskt arbete i de yngre årens pedagogiska praktiker. Huvudsyftet med boken är att ytterligare forma och utveckla ämnet, med fokus på förskola, förskoleklass och fritidshem.

Så granskas varje steg läraren tar i klassrummet

Hur stor del av lektionen används egentligen till den inledande genomgången? Och hur mycket tid får varje elev som behöver extra stöd? Genom att placera sensorer på lärarna har forskare för första gången kunnat kartlägga deras rörelsemönster i klassrummet.

Dilemmat med att återförstatliga skolan

Skolan är en av samhällets största och mest komplexa institutioner – något som gör den både trögrörlig och svårstyrd. Det säger utbildningshistorikern Johannes Westberg som menar att vi bör skruva ner förväntningarna på storslagna reformförslag.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser