Elever från hög- och lågstadiet möts i lyckat sagoskrivande

 

Utveckla skolan nummer 1/2019: Det var en gång… Ett sagosamarbete mellan låg- och högstadieelever och lärare på Myrsjöskolan

Elisabeth Henrysson, Emma Söderholm, Marina Backe Tomada och Sonja Schmitz Gustafsson arbetar på Myrsjöskolan i Nacka.

Tydligt syfte och noggrann tidsplanering ligger bakom ett lyckat samarbetsprojekt där låg- och högstadieelever skrivit och illustrerat sagor tillsammans. En av framgångsfaktorerna är när eleverna får bli läranderesurs för varandra menar ansvariga lärare Marina Backe, Elisabeth Henrysson, Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

Varför ville ni dokumentera ert utvecklingsarbete?

– Vi har gjort liknande samarbetsprojekt tidigare som blivit bra och givande. Att dokumentera det kändes därför ”på tiden” och som ett sätt lyfta vårt samarbete ytterligare en nivå.

Vad handlar projektet om?

– Om ett samarbetsprojekt mellan våra klasser, tre högstadieklasser och två lågstadieklasser, totalt drygt 100 elever, kring temat sagor. Syftet med samarbetet var att hitta gynnsamma faktorer som utvecklar elevernas lärande i ämnet svenska.

– Eleverna delades in i par, en yngre och en äldre som träffades mellan tre och fyra gånger med uppgift att tillsammans skapa en saga där de äldre eleverna skrev och de yngre illustrerade. Mellan träffarna arbetade eleverna var för sig. I högstadieklasserna jobbade eleverna bland annat med kamratbedömning av texterna medan de yngre fokuserade på sagan som genre, fantasi och inspiration. Projektet pågick i tre veckor.

Vilka resultat har ni sett?

– Att den här samarbetsformen har gynnat alla, även elever som normalt sett kan ha svårt att hitta motivation eller behöver mycket stöttning har klarat uppgifterna väldigt väl. En av framgångsfaktorerna är att maktbalansen förskjuts från lärare-elev till elev-elev. Högstadieeleverna arbetade en hel del med att anpassa språket för de yngre barnen men fick även genom kamratbedömning andra mottagare av sin text än enbart läraren. Överlag blev det bra texter och samarbetet mellan eleverna har fungerat utmärkt.

– Hos de yngre eleverna har projektet bidragit till ökade kunskaper om sagans uppbyggnad och att själva skriva en saga. Men det har också utvecklat elevernas förmåga att diskutera och samtala om andra typer av texter.

– Vad som krävs för ett lyckat samarbetsprojekt är framför allt en noggrann tidsplanering och tydligt syfte med projektet, det räcker inte med att det ska var roligt. Vi jobbade även mycket med att sätta ihop eleverna i lämpliga par, men vi såg under projektets gång att den stora åldersskillnaden innebar att eleverna tog väldigt fin hänsyn till varandra.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi tycker att samarbetsprojekt av den här typen ger oerhört mycket, både som ett kollegialt utvecklingsarbete och att eleverna får vara läranderesurser för varandra. Våra erfarenheter är att elever som normalt sett behöver mycket stöd behöver mindre stöttning av oss lärare när vi jobbar över klassgränserna.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Tillsammans med eleverna har vi presenterat projektet för kollegor. Vi försöker uppmuntra våra kollegor men vi är eniga om att vi behöver bli bättre på att sprida våra erfarenheter, särskilt på vår egen skola.

Susanne Sawander

Marina Backe Tomada är grundskollärare i åk 1–7 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: marina.backe-tomada@nacka.se

Elisabeth Henrysson är förstelärare, grundskollärare i åk 1–7 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: elisabeth.henrysson@nacka.se

Sonja Schmitz Gustafsson är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: sonja.schmitz@nacka.se

Emma Söderholm är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9 på Myrsjöskolan i Nacka kommun. E-post: emma.soderholm@nacka.se

 

Sidan publicerades 2019-01-14 15:15 av
Sidan uppdaterades 2019-01-16 11:31 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Hur kan fritidshemmet motverka utanförskap?

Arbetet med elevernas relationer tas lite för givet, trots att det är inskrivet i fritidshemmets uppdrag. Det menar Lina Lago, forskare vid Linköpings universitet som tillsammans med Helene Elvstrand skrivit den nya boken Sociala relationer i fritidshem.

Spelar det någon roll om vi ses i skolan? Om att ha skolkamrater med invandrarbakgrund

En ny IFAU-rapport tar sin utgångspunkt i kontakthypotesen och finner att de som i början av 1990-talet gått i skolan tillsammans med elever med bakgrund utanför västvärlden oftare bildar familj med personer med invandrarbakgrund. Sambandet gäller för kvinnor.

Student book talks help motivate readers

Two-minute book talks in classrooms can build on the excitement of many students reading the same book and can encourage a love of reading, according to authors Lynne Dorfman and Brenda Krupp.

Psykiska problem som ung risk för utanförskap som vuxen

Tonåringar som upplever psykiska problem i högstadiet har större risk att varken vara i arbete eller utbildning som unga vuxna, jämfört med dem som har få eller inga symtom på psykisk ohälsa.

Making PE more enjoyable for students with physical disabilities

For many of these students, physical education activities can be difficult. Personalized stories that cast them as their favorite hero may motivate them to persevere.