Elevers delaktighet i sitt eget lärande
Artikel nummer 11 2008: Elevers delaktighet i sitt eget lärande. Att genom samtal och strukturer skapa förståelse för mål i läroplan och kursplaner
Syftet med artikeln är att beskriva hur samtal, social samvaro, stimuli och struktur bidrog till en medvetenhet hos eleverna om vilka kunskaper de skulle utveckla från läroplan och kursplaner. Detta resulterade i att eleverna till stor del bidrog med mål till sina egna utvecklingsplaner från år 4-6.
Catharina Sahlén arbetar som lärare vid Älta skola, Nacka kommun, och undervisar från årskurs 1-6. Hon kvalitetscertifierar även skolor utifrån Qualis-modellen. Catharina hyser även ett stort intresse för skolutvecklingsfrågor och elevers delaktighet.
E-post: catharina.sahlen@nacka.se
Stockholm
Yrkesutbildning för vuxna
Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka Vux
14 maj
Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan
Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka Fsk