Hoppa till sidinnehåll

Elevers inflytande på fritids

Publicerad:2009-01-09
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 1 2009: Elevers inflytande under fritidshemsverksamheten. Metoder för att få barn att bli mer aktiva och delaktiga i sin tid på fritids

Fritidsverksamheten på Solsidans skola har utvecklats till att omfatta mer elevinflytande och delaktighet från såväl elever som föräldrar. I denna artikel vill jag tydliggöra hur mitt arbetssätt och mina metoder bidragit till utveckling och förbättring av fritidshemsverksamheten på Solsidans skola. Mina intervjuer, gruppsystemet och aktiviteterna har bl.a. bidragit till utveckling av elevernas (årskurs 2) känsla av delaktighet och engagemang gentemot sina fritidshem. Eleverna upplever sin tid på fritids mer meningsfull och fylld av roliga, stimulerande, utvecklande och spännande pedagogiska aktiviteter.

Jarko Tuisku är fritids- och musikpedagog vid Solsidans skola i Nacka.

E-post: jarko.tuisku@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev