Fakta och stödord väcker skrivlusten på lågstadiet
Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Utveckla skolan. Det betyder att den är skriven av en praktiker utifrån eget utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

Nytt tema varje vecka och tydliga mallar som hjälper eleverna att komma igång med sitt skrivande. Jessica Dickson-Gänger och Helen Hällback har skrivit en utvecklingsartikel om hur fakta kan väcka lågstadieelevers skrivlust.
Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Efter vårt projekt har Helen Hallbäck bytt jobb till en annan skola, och som ett sätt att fortsätta vårt pedagogiska samarbete kom vi på att vi skulle skriva en utvecklingsartikel tillsammans. Skrivandet blev också ett sätt att utveckla oss själva samt att sprida våra erfarenheter utanför de egna arbetsplatserna.
Vad handlar artikeln om?
– Om hur vi arbetat för att minska elevernas motstånd till skrivande. Artikeln beskriver hur vi under tre år, från årskurs 1 till 3 införde en undervisningsmodell som innebar att vi först presenterade fakta om en person, djur, händelse eller företeelse. Både genom att vi berättade och i form av film och bilder. Därefter fick eleverna skriva en faktatext i ämnet. Som stöd fick de en mall där den inledande meningen redan var skriven samt ett antal ord som skulle finnas med i texten. Detta gjordes en gång i veckan under tre års tid, och varje vecka hade vi ett nytt tema.
En stor poäng med modellen är att eleverna lär sig att känna igen upplägget, de vet vad som ska hända och vad som förväntas av dem.
Vilka resultat har ni sett?
– Att eleverna utvecklades väldigt snabbt i sitt skrivande, i slutet av årskurs 1 kunde i princip alla elever självständigt formulera och skriva några korrekta faktameningar. I årskurs 3 fick samtliga elever godkänt i nationella provets del kring beskrivande text. En stor poäng med den här modellen är att eleverna lär sig att känna igen upplägget, de vet vad som ska hända och vad som förväntas av dem. Att vi gör detta återkommande varje vecka innebär också att de inte glömmer bort skrivandet mellan varven.
Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Det är så här vi arbetar numer, med tiden har vi samlat på oss ett bibliotek av presentationer och de går ju att använda flera gånger om. På så vis har detta också underlättat vår planering.
Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?
– Vi har spridit det till kollegor på våra skolor. Mina nya kollegor på skolan där jag (Helen) numer arbetar, tog till sig arbetssättet på en gång.


