Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

Flippat klassrum utjämnar skillnader mellan elever

Publicerad:2015-04-29
Uppdaterad:2015-04-30
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 4 2015: Flippat klassrum och lärande – mina erfarenheter från högstadiet

Moa Wikner ger sina elever i årskurs 8 filmade genomgångar i fysik i läxa och kan lägga mer tid på att hjälpa de svaga eleverna i klassrummet. Hon konstaterar att det flippade klassrummet har inneburit att klyftorna har minskat mellan eleverna.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Jag ville skriva en artikel eftersom jag tycker det är roligt att berätta om mitt arbete och att skriva.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur man kan filma sina genomgångar för att få fler elever att ta del av kunskapsstoff – genom så kallat ”flippat klassrum”.

– I artikeln driver jag tesen att det här med flippat klassrum är ett demokratiuppdrag – alla har samma förutsättningar att titta på en film. Det spelar ingen roll var man bor, om man har en ”studybuddy” eller om man har föräldrar som är akademiker eller inte. Om eleverna ska skriva en labbrapport hemma så har de elever med närvarande föräldrar, eller föräldrar med akademisk bakgrund, en fördel gentemot andra.

– Jag har filmat genomgångar som jag har gett eleverna i läxa. När de kommer till skolan så har jag haft läxförhör för att se hur många som har förstått innehållet. De som inte har förstått får en extra genomgång, de andra kan jobba vidare med laborativa uppgifter på en gång.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Inga elever blev underkända på det momentet vi gjorde – alla lyckades bra. Det var en stor omställning för eleverna som är vana att sitta och lyssna och ta anteckningar, det här krävde mer av dem. Men de flesta eleverna är ändå positiva till arbetet med flippat klassrum. Tack vare de filmade genomgångarna kan jag fokusera på att hjälpa de svagare eleverna, så jag skulle säga att klyftorna minskar med det här arbetssättet. De som tidigare var bäst i klassrummet är inte det längre.

– Jag tror inte att det passar att flippa alla ämnen, men det passar begrepps-tunga ämnen med mycket fakta, som exempelvis fysik där det inte är så mycket att diskutera. Det är nog ingen bra idé att flippa sexualkunskapen.

Hur har ditt arbete förändrats av det här projektet?

– Jag kan konstatera att det inte längre alltid är jag som har mest information och kunskap, min roll är mer att fungera som en handledare. Eleverna lär sig mycket mer och jag får spännande frågor som jag inte alltid kan svara på. Då tar vi reda på svaret tillsammans – det är roligt och utvecklande!

Hur har du fört ditt arbete vidare på arbetsplatsen?

– Jag och en kollega som är SO-lärare samarbetar mycket kring flippat klassrum och tipsar varandra om olika resurser. Jag kommer att ha en workshop om mitt arbete med andra NO-lärare på skolan.

Åsa Lasson

Moa Wikner är legitimerad grundskole- och gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen samt geografi och arbetar på Skuru skola i Nacka Kommun.

E-post: moa.wikner@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev