Föräldrar saknar samtal kring skolfrånvaro

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?
– Vi arbetar som pedagoger på två olika resursskolor där vi ofta möter elever som av olika anledningar har långa och ihållande perioder av skolfrånvaro bakom sig. Vi ville undersöka hur elever och föräldrar uppfattar – och vad de tycker om – den ordinarie skolans insatser för elever som inte kommer till skolan.Vad handlar artikeln om?
– Om vilka upplevelser elever och föräldrar har av den vanliga skolans arbete kring skolfrånvaro, både för att förebygga men också för att få tillbaka elever till skolan. Vi har genom enkäter frågat föräldrar med barn i årskurs 6 samt intervjuat barn i samma årskurs. Eleverna fick också svara på vad de trodde föranledde skolk.Vilka resultat har ni sett?
– Många föräldrar vittnar om att de inte känner till skolans rutiner kring skolfrånvaro. Många pekade också på att skolan rapporterade frånvaron på olika sätt, genom sms eller skolplattformen, men att läraren därefter aldrig gjorde någon återkoppling om exempelvis varför eleven inte var i skolan. – Våra resultat visar en brist på samtal och personlig kontakt mellan skola och föräldrar. Flera elever anger skolsvårigheter som en orsak till elevers frånvaro. De var också tydliga med att de tycker att läraren ska fråga eleven om orsakerna till frånvaron. Som en elev uttryckte det: ”Kanske bara prata med dem. Varför? Hur ska vi hjälpa dig?”Hur har ert arbete förändrats av projektet?
– Vi har sett över våra rutiner och har en intention att förbättra informationsvägarna mellan skola och föräldrar. Vi har också utformat en föräldrarenkät liknande den vi gjorde i projektet. Själva har vi börjat delta i nätverk som diskuterar de här frågorna.Hur för ni arbetet vidare på din arbetsplats?
– Vi har en förhoppning att kunna sprida våra resultat i olika forum för att öka medvetenheten om ämnet. Men vi försöker också synliggöra hur det ser ut på våra respektive arbetsplatser genom att lyfta frågor kring vårt eget förhållningssätt, hur våra relationer med föräldrar ser ut. Susanne SawanderLoredana Ciambriello är specialpedagog och lärare i samhällsorienterande ämnen i åk 4-9 och arbetar på Centrumskolan i Nacka. E-post: loredana.ciambriello@nacka.seLisa Norming är lärare i samhällsorienterande ämnen i åk 4-9 och arbetar som lärare och förstelärare på Alphyddeskolan i Nacka. E-post: lisa.norming@nacka.seSerier

Stockholm
Musik
För dig som är musiklärare i grundskolan eller gymnasieskolan. Delta på plats i Stockholm den 23 april eller via webbkonferensen 30 april–28 maj. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 23 apr 2026
Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan
En kurs för lärare och övrig personal i grundskolan. Du lär dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Kursledare är Issis Melin. Flexibel start och tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms.
Läs mer och boka
Åk F–9 

