Hoppa till sidinnehåll
Elevhälsa

Förbättrad skolnärvaro med hundassisterad pedagogik

Publicerad:2020-03-06
Uppdaterad:2020-03-10
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Utveckla skolan nummer 3/2020: Ökad skolnärvaro, motivation och delaktighet – hundassisterad pedagogik som metod för elever med hög skolfrånvaro 

Åsa Sparr och Maria Ståhl med hundarna Saga, Bond och Bamse.

Ökad skolnärvaro, motivation och delaktighet med hundassisterad pedagogik som metod. Detta beskriver socialpedagog Åsa Sparr och specialpedagog Maria Ståhl i sitt arbete med elever i behov av stöd och omfattande frånvaro.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Vi har arbetat med hundassisterad pedagogik i närmare tio år med mycket goda erfarenheter. Vårt främsta skäl att skriva en artikel var att vi ville sprida den här metoden till fler skolor. Med artikeln vill vi belysa att hundassisterad pedagogik kan vara ett av många sätt att arbeta med elever i behov av stöd eller med omfattande frånvaro. Skolfrånvaro är ett stort och ökande problem inom skolan och det finns inte en metod som fungerar för alla utan här måste man arbeta på bred front med en rad olika verktyg.

Vad handlar artikeln om?

– Om hundassisterad pedagogik som metod för att få elever med hög frånvaro tillbaka till skolan. Metoden syftar till att främja närvaro, öka lust och motivation för skolarbete, arbeta med elevens sociala och kognitiva färdigheter och på sikt höja elevens måluppfyllelse.

– Artikeln beskriver metoden rent generellt men rymmer även beskrivningar från två grundskolor, en F-6 och en F-9 skola, där vi arbetar med hundassisterad pedagogik kring elever med hög frånvaro. Vidare har vi genom enkäter frågat drygt tio berörda elever och deras föräldrar om deras upplevelser av hundassisterad pedagogik.

Vilka resultat har ni sett?

– Genom skolans närvarostatistik och i det dagliga arbetet såg vi att skolnärvaron ökade bland de elever som fick stöd av en utbildad hund. Resultaten visar också att skolnärvaron stabiliserade sig om eleven fick fortsätta att arbeta med hunden i skolan under en längre tid. Både elever och föräldrar uppger i enkäten stor skillnad efter att barnen fått stöd av hundassisterad pedagogik. Eleverna uppger att det var lättare att ta sig till skolan, kände högre motivation för skolarbetet men också ökad trygghet och lugn. Flera föräldrar pekar på att deras barn blev gladare och mådde bättre över lag. Som en förälder uttryckte det: ”Det var ALDRIG diskussion om att stanna hemma på hunddagarna.”

– I artikeln understryker vi vikten av att arbeta enligt de nationella riktlinjer som Socialstyrelsen tagit fram kring hundar inom skola, vård och omsorg. Viktigt är också att göra ett gediget förarbete innan man som skola eller huvudman bestämmer sig för att arbeta med hundassisterad pedagogik. Här handlar det om frågor som bland annat säkerhet, allergier, lokaler och ventilation.

”Genom skolans närvarostatistik och i det dagliga arbetet såg vi att skolnärvaron ökade bland de elever som fick stöd av en utbildad hund.”

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har båda arbetat länge med hundassisterad pedagogik och metoden har utvecklats genom åren.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi ser att intresset hela tiden ökar, vilket är väldigt roligt och vi har stora förhoppningar att metoden ska sprida sig till fler skolor. Samtidigt är vi noga med att understryka vikten av att använda sig av utbildade hundteam och att skolledning och skolpersonal är uppdaterade med den senaste forskningen på området och gällande regelverk.

Åsa Sparr, socialpedagog, Björknässkolan i Nacka
Maria Ståhl, specialpedagog, Barn och elevhälsan i Nack
a

Susanne Sawander


 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev