Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar inom kategori "Utvecklingsartikel"

Visar sida 13 av 14

Maryam Herlin

Staden som tema i förskolan

2012-09-03
Barnen på Amadeus förskola i Nacka kommun fick göra utflykter till platser som broar, torn och museer, och de fick även besöka varandras hem. Syftet var att göra barnen medvetna om omgivningen och att väcka intresse för samhället och dess uppbyggnad.

Så kan surfplattan stödja lärandet i förskolan

2012-04-18
En surfplatta kan användas för nästan alla mål i läroplanen, till exempel de sociala, språkliga, naturvetenskapliga och skapande. Det är lätt att få lärsituationer intressanta och lustfyllda med hjälp av den, men en medveten och närvarande pedagog är förutsättningen.
Malin Adriansson

Att arbeta med åtgärdsprogram

2012-02-28
Om ett åtgärdsprogram ska falla väl ut krävs en nära relation med både elev och föräldrar. Utformningen av undervisningen har också betydelse för skolprestationen. Det visar Malin Adriansson i sin kartläggning av högstadielärares arbete med åtgärdsprogram.
Forskning och utveckling kategorier
Serier

Små barn blir aktiva bokläsare

2011-02-02
Gunvor Persson och Jessica Wallin har skrivit artikeln ”Ska vi läsa en bok? Från bokprojekt till bokutgivning. Hur man kan stimulera småbarns språkutveckling”. Artikeln handlar om deras språkprojekt med de yngsta barnen på förskolan. Projektet resulterade i att barnen blev mer aktiva bokläsare och fick ett ökat intresse för bokstäver.
Forskning och utveckling kategorier
Serier

IUP

2009-08-09
Syftet med denna rapport är att visa att man med en modell för utvecklingssamtal kan få eleverna att erhålla bättre insikt kring sitt eget lärande, känna större engagemang i skolarbetet och koppla sina egna insatser till bedömningar och resultat.
1121314