Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer

Publicerad:2016-04-12
Uppdaterad:2018-01-17
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 5 2016: Framtidens digitala musikundervisning med hjälp av en mixer: Ett projekt för att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön

Ulrica Roald är musiklärare på Saltsjöbadens Samskola i Nacka.
Ulrica Roald är musiklärare på Saltsjöbadens Samskola i Nacka.
Denna artikel beskriver ett projekt avsett att förbättra musikundervisningen och ljudmiljön för elever och lärare i ämnet musik. Genom att arbeta med en mixer i musikundervisningen förbättrades elevernas resultat i musik och ljudmiljön blev betydligt acceptablare. På så sätt arbetade vi i linje med Folkhälsomyndighetens föreskrifter om att skydda barns hörsel. Projektet omfattade även ett sätt att utveckla musikundervisningen utöver det traditionella. Artikeln vänder sig till lärare i grundskolan i ämnet musik, som är intresserade av att förnya sig och samtidigt arbeta för en bättre ljudmiljö i klassrummet. Ulrica Roald är lärare i musik och musikterapi i åk 4-9 och arbetar på Saltsjöbadens Samskola i Nacka. Epost: ulrica.roald@nacka.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6