Hoppa till sidinnehåll

Gemensamma prov för bättre resultat

Publicerad:2010-10-05
Uppdaterad:2012-04-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 10 2010: Gemensamma matematikprov, analysinstrument och bedömningsmatriser för kvalitetshöjningar.

Max Ljungberg har tillsammans med två kollegor skrivit en artikel om ett utvecklingsarbete i matematik och bedömning.

Varför skrev ni den här artikeln?

– Vi ville visa det arbete med gemensamma matematikprov och bedömningsmatriser som mattelärarna på Myrsjöskolan har bedrivit under många år. Målet med arbetet var att höja lärarnas kompetens och elevernas kunskaper i matematik. Artikeln blev en del i uppföljningen av det arbetet.

Vad handlar artikeln om?

– Om vårt arbete med gemensamma prov, analysinstrument och bedömningsmatriser i matematik i år 7-9. Arbetet har pågått i tio år men har intensifierats de senaste fem åren. I vår analys har vi jämfört hur våra elevers resultat har utvecklats i jämförelse med andra Nackaskolors resultat i de nationella proven.

Vad har ni sett för resultat?

– Jämförelsen visar att det nästan är dubbelt så många elever som når mvg på de nationella proven på Myrsjöskolan än det var för fem år sedan. Samma förbättring går inte att se på riksnivå eller i Nacka. Resultatet är med andra ord att det har skett en förbättring i elevernas kunskaper och vi ser en tydlig koppling till det arbete som vi har gjort.

 

Per Ericson är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: per.ericson@nacka.se

Max Ljungberg är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: max.ljungberg@nacka.se

Torsten Pihl är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: torsten.pihl@nacka.se

 

Text: Åsa Larsson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev