Gemensamma prov för bättre resultat

Artikel nr 10 2010: Gemensamma matematikprov, analysinstrument och bedömningsmatriser för kvalitetshöjningar.

Max Ljungberg har tillsammans med två kollegor skrivit en artikel om ett utvecklingsarbete i matematik och bedömning.

Varför skrev ni den här artikeln?

– Vi ville visa det arbete med gemensamma matematikprov och bedömningsmatriser som mattelärarna på Myrsjöskolan har bedrivit under många år. Målet med arbetet var att höja lärarnas kompetens och elevernas kunskaper i matematik. Artikeln blev en del i uppföljningen av det arbetet.

Vad handlar artikeln om?

– Om vårt arbete med gemensamma prov, analysinstrument och bedömningsmatriser i matematik i år 7-9. Arbetet har pågått i tio år men har intensifierats de senaste fem åren. I vår analys har vi jämfört hur våra elevers resultat har utvecklats i jämförelse med andra Nackaskolors resultat i de nationella proven.

Vad har ni sett för resultat?

– Jämförelsen visar att det nästan är dubbelt så många elever som når mvg på de nationella proven på Myrsjöskolan än det var för fem år sedan. Samma förbättring går inte att se på riksnivå eller i Nacka. Resultatet är med andra ord att det har skett en förbättring i elevernas kunskaper och vi ser en tydlig koppling till det arbete som vi har gjort.

 

Per Ericson är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: per.ericson@nacka.se

Max Ljungberg är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: max.ljungberg@nacka.se

Torsten Pihl är lärare i matematik, no och teknik på Myrsjöskolan

E-post: torsten.pihl@nacka.se

 

Text: Åsa Larsson

Sidan publicerades 2010-10-05 22:48 av
Sidan uppdaterades 2012-04-26 20:19 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
5 mest lästa på FoU
Digitala sexuella trakasserier påverkar unga i skolan

Digitala sexuella trakasserier är relativt vanliga bland unga, och ofta saknar ungdomarna både stöd och strategier för att hantera det. Det visar Kristina Hunehäll Berndtssons avhandling som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Muntligt berättande viktigt i undervisningen

Anekdoter, historier och berättelser kan väcka elevernas intresse, ge nya perspektiv på ett visst ämne, samt stärka relationen mellan lärare och elever. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Läraren som sadlade om för att skapa en bättre skola

Hur får vi mer ordning och reda i skolan? Hur skapar vi en trivsam undervisningsmiljö i klassrummen utan stök, där eleverna lär sig vad de ska och ingen slås ut. De här frågorna har Martin Karlberg studerat i över 20 år. Nu drar han igång ett forskningsprojekt där 100 skolor runt om i landet ska pröva två olika varianter av en metod som kallas IBIS-programmet.

Inspirerande böcker om organisation och ledning

En bok om tillit i arbetsgruppen, två böcker om att leda i förskolan och en antologi med aktuell forskning. Vi tipsar om fyra aktuella böcker som kan vara användbara för dig i jobbet.

Inspirerande! Sveriges enda bygglek med odling

Växtvärket i Malmö handlar om att ge barn bättre städer att växa upp i, och erbjuder både bygglek och odling. Tankar som fångas upp av forskaren Ellen Almers.

Skolportens digitala kurser