Gemensamma träffar stärker elever med NPF-diagnos

Utveckla skolan nummer 1/2021: NyPFiken NPF-träffar i grundskolan

Helena Pålsson och Lovisa Östberg

Med gemensamma träffar för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer försvann också känslan av utanförskap. Det konstaterar speciallärarna  Helena Pålsson och Lovisa Östberg som skrivit en artikel om sitt arbete med att stärka elever med NPF.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Vi har arbetat med NPF-träffar sedan 2017 och själva sett de positiva effekterna men också fått respons från utomstående aktörer som exempelvis BUP. Det har gjort att vi gärna vill dela med oss och sprida våra erfarenheter.

Vad handlar artikel om?

– Artikeln handlar om NPF-träffar som elever från årskurs 4-6 med NPF bjuds in till på vår mellanstadieskola. Vi startade dessa regelbundna träffar 2017 med huvudsakligt syfte att bryta det stigma som en diagnos kan medföra men också för att ge de här eleverna bättre verktyg för att hantera sin skolvardag.

– Träffarna har under åren utvecklats och finslipats. Nuvarande upplägg innebär att elever med NPF-diagnos från årskurs 4 bjuds in till tre gemensamma träffar per termin. Tanken med träffarna är att dels att låta eleverna få träffa andra elever med liknande utmaning utbyta erfarenheter och tips, dels stödja eleverna genom att ge dem verktyg som stöttar dem i deras skolvardag. Träffarna har olika teman, på höstterminen kretsar de kring schema och strukturer medan vi på vårterminen riktar fokus mot kompisrelationer och medarbetare på skolan, då tipsar exempelvis rörelsepedagogen om aktiviteter på raster, kocken och övriga arbetslaget i köket kommer och pratar om vad man ska tänka på i matsalen. För att ta reda på vad eleverna tycker om NPF-träffarna får de i slutet av varje skolår fylla i en enkät.

”I dag frågar eleverna helt öppet i korridoren när nästa NPF-träff är, vilket vittnar om att stigmat är borta.”

Vilka resultat har ni sett?

– Det tydligaste resultatet är att eleverna stärks av att få träffa andra med samma eller liknande utmaningar. Tillfällen att dela erfarenheter har ett stort värde i sig. Att eleverna kommer till träffarna som självklart är frivilliga är också ett tydligt positivt resultat. I dag frågar eleverna helt öppet i korridoren när nästa NPF-träff är, vilket vittnar om att stigmat är borta.

– Samtal eleverna emellan, särskilt när de yngre möter de äldre, skapar trygghet. Som en sjätteklassare sa till en elev i fyran: ”Du kommer att lära dig att hantera det här.” Stöttning från äldre elever kan många gånger betyda mer än vad vi vuxna kan bidra med. Vi har fått fin respons även från kollegor och föräldrar. Huruvida NPF-träffarna påverkar studieresultatet är svårt att säga men vi tror att om eleverna får det stöd och den hjälp den behöver så ökar givetvis deras förutsättningar att klara skolan.  

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Genom NPF-träffarna har vi även utvecklat så kallade NPF-ronder där vi tillsammans med lärarna går igenom och kontrollerar att alla klassrum är organiserad för att stödja elever med NPF.  Konkret innebär det att klassrummen ska ha tillgång till exempelvis bildstöd, skärmar och hörselkåpor. Poängen med att de här hjälpmedlen finns på plats i samtliga klassrum innebär att alla elever kan använda dem och därmed minskar känslan av att vara annorlunda.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Flera andra skolor i Nacka kommun har hört av sig och är intresserade av vårt arbete, både våra NPF-träffar och hur vi gör lärmiljön tillgänglig. Vi hoppas kunna få fart på vårt spridningsarbete så småningom, pandemin har förstås satt mycket på vänt.

Helena Pålsson är speciallärare i svenska och förstelärare på Sigfridsborgsskolan i Nacka
Lovisa Östberg är speciallärare i matematik på Sigfridsborgsskolan i Nacka

Susanne Sawander


Sidan publicerades 2021-04-26 10:25 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2021-04-27 15:30 av Susanne Sawander


Relaterat

Daglig fysisk aktivitet för elever med NPF ger ökad koncentration och ork

Med dagliga, korta fysiska rörelsepass i klassrummet ökade både energin och glädjen bland eleverna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Det visar lärarna Katarina Löf Hagström och Daniel Carlberg samt motorikpedagog Maria Ståhl på Eklidens skola i Nacka. 

Samverkan viktigt för att främja skolnärvaro

Det går att hitta konstruktiva samarbetsformer trots olika lagar och styrdokument. Det visar Kajsa Nyman och Gabriella Dahlberg som skrivit en utvecklingsartikel om en tvärprofessionell stödinsats i syfte att främja skolnärvaro.

Idrott och hälsa Webbkonferens

Konferensen för dig som undervisar i idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Ta del av intressanta föreläsningar om bl.a tillgängliga lärmiljöer och socialt samspel, hållbar idrottsundervisning, att bedriva undervisning om friluftsliv med begränsade resurser samt stödundervisning i motorik för nyanlända flickor.

Coachande och hälsofrämjande arbetssätt

Syftet med artikeln är att beskriva hur KompetensUtvecklingsInstitutets utbildningscenter i Nacka, arbetar coachande och hälsofrämjande med sina vuxenstuderande. Artikeln belyser hur studier inom vuxenutbildning kan individanpassas, genom att utgå från de studerandes tidigare erfarenheter och nuvarande förutsättningar.

Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nr 3 2021

Nr 3 2021

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser