Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Goda lärmiljöer i förskolan med enkla medel

Publicerad:7 april
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Utveckla skolan. Det betyder att den är skriven av en praktiker utifrån eget utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

Fler barn till förskolan och tillgång till nya lokaler blev ingången till ett projekt kring inomhusmiljön. Resultatet fler inbjudande lärmiljöer och tätare samverkan mellan avdelningarna. Det visar Asta Prichodskaite-Pukéné, förskollärare och utvecklingsledare på Igelboda förskola i Saltsjöbaden i sin utvecklingsartikel.

Asta Prichodskaite-Pukéné.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Jag hade egentligen ingen tanke på att göra det men blev tillfrågad av min chef när att hon sett resultatet av vårt arbete som hon tyckte att vi skulle sprida vidare. Jag hoppas att min artikel kan inspirera andra att arbeta på liknande sätt som vi gjorde.

Vad handlar artikeln om?

– Den beskriver hur jag och mina kollegor på förskolan arbetat med inomhusmiljön för att få till en god och inspirerande lärmiljö. Upprinnelsen till projektet var när förskolan skulle utökas med en avdelning. Kort därpå fick ta över lokaler som ligger vägg och vägg med vår förskola. Detta öppnade upp för ett omtag från grunden – hur kunde lokalerna användas, möbleras och färgsättas för att skapa bästa möjliga lärmiljöer? Vi hade just inga ytterligare ekonomiska resurser utan fick hushålla med de möbler övrigt material som redan fanns, färg fick vi sponsrat från den lokala färghandeln. Artikeln beskriver hur tillsammans sökte kunskap och därefter planerade och möblerade om hela förskolans inomhusmiljö.

Projektet har varit en ögonöppnare för oss alla. Idag har vi ett gemensamt tänk kring hela förskolans miljö, inte bara den egna avdelningen.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt har det ökat vår medvetenhet om att förbättringar inte alltid handlar om pengar. Vi har lärt oss att mycket kan göras trots begränsade ekonomiska medel. Det kan handla om enkla saker som att se över vilka möbler som finns och sedan möblera enhetligt, vilket ger lugn och skapar en röd tråd genom hela förskolan. En viktig förändring var att vi bestämde oss för en gemensam matsal, istället för att varje avdelning åt för sig. Matsalen blev på så vis ett rum som vi kan använda till andra aktiviteter. Ytterligare en förändring är att vi i dag arbetar mer med så kallat okodat material. Det vill säga saker som kan användas eller lekas med på flera olika sätt och som därmed stimulerar fantasin, exempelvis naturmaterial, knappar och liknande.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Projektet har lett till att vi idag har ett mycket närmare samarbete mellan förskolans avdelningar, vilket vi inte gjorde tidigare. Jag tror att projektet har varit en ögonöppnare för oss alla. Idag har vi mer av ett gemensamt tänk kring hela förskolans miljö, inte bara den egna avdelningen.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Vi fortsätter att satsa på våra lärmiljöer, och i höstas 2024 flyttade ”Tillitsverket” till Igelboda förskola, vilket har skapat magiska lärmiljöer och mötesplatser på en avdelning. Där har barnen och pedagogerna tillgång till dessa miljöer, och andra förskolor har möjlighet att komma på besök.