Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

Leda och lära nummer 9/2022: Då frågar jag oftast läraren här i stället. Reflektioner kring samspelet mellan undervisande lärare och handledare vid fjärrundervisning.

Fredrik Freud.

Tydlighet, god kommunikation och transparens är centralt för att handledare ska kunna stötta elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Jag hade inledningsvis inga planer på att skriva en artikel men genom att vi deltagit i Ifous utvecklingsprogram, Digitala lärmiljöer, insåg jag att vår skola har en hel kunskap och erfarenheter om fjärrundervisning som jag gärna vill dela med mig av.

Vad handlar artikeln om?

– Jag arbetar som lärare och handledare på Värmdö skärgårdsskolor som omfattar fyra öar i Stockholms mellersta skärgård. För eleverna på högstadiet bedrivs en hel del av undervisningen genom fjärrundervisning. Det betyder att läraren befinner sig på en skärdgårdsö medan eleverna är tillsammans i ett klassrum på en annan ö. För några år sedan beslutade Skolverket att det vid fjärrundervisning ska finnas en handledare närvarande där eleverna befinner sig. Artikeln belyser vad lärarna, eleverna och handledarna på vår skola själva har för erfarenheter av handledarens roll vid fjärrundervisning.

Transparens är ett nyckelord i fjärrundervisning. Som handledare är det viktigt att delge läraren om vad som händer i klassrummet, risken är annars att läraren lämnas utanför, ”på andra sidan skärmen”.

Vilka resultat har du sett?

– Att en god och tydlig kommunikation mellan läraren och handledaren är grundläggande för att undervisningens ska bli så bra som möjligt. Lärare och handledare behöver utveckla ett nära samarbete.

– Att en god och tydlig kommunikation mellan läraren och handledaren är grundläggande för att undervisningens ska bli så bra som möjligt. Mina resultat visar också att det finns en inbyggd teknikorolighet hos både lärare och handledare. Att tillsammans kontrollera tekniken före lektionsstart är lika viktigt som att se till att undervisningsmaterial och att allt annat är förberett inför lektionen. Först då kan handledaren bli lärarens ”förlängda arm” och vara ett positivt stöd för eleverna i klassrummet, inte minst genom sin fysiska närvaro och kroppsspråk som ju läraren inte har tillgång till.

– Transparens är ett annat nyckelord i fjärrundervisning. Som handledare är det viktigt att delge läraren om vad som händer i klassrummet, risken är annars att läraren lämnas utanför ”på andra sidan skärmen”. I grunden handlar förstås detta om att utveckla ett nära samarbete, förstå och respektera varandras roller. Som en lärare uttryckte det: ”En god relation mellan lärare och handledare kan liknas vid att dansa – man hittar en rytm tillsammans, känner av vem som för och vem som följer.”

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Arbetet inom Ifous-programmet har lett till att jag har fått en bättre förståelse för vad digitalisering kan bidra med men också när den inte gör det. Min erfarenhet är att det, särskilt vid fjärrundervisning, är oerhört viktigt att hålla det så tekniskt enkelt som möjligt. Jag tillhör kategorin som alltid varit positiv till digitaliseringen inom skolan. Men som fjärrundervisande lärare och även handledare har jag har upptäckt att vanliga läroböcker ofta fungerar bättre än digitala läromedel där det digitala spelandet ofta hamnar i fokus snarare än lärandet.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Vi är en liten arbetsplats där det ofta uppstår spontana diskussioner så många har fått höra om mitt arbete. Tanken är också att jag ska träffa övriga rektorer i rektorsområdet och där mer utförligt berätta om projektet.

Fredrik Freud är lärare i SO och svenska vid Värmdö skärgårdsskolors rektorsområde på Värmdö

Leda och lära nr 9/2022

Susanne Sawander  

Sidan publicerades 2022-04-27 15:50 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2022-04-22 09:51 av Susanne Sawander


Relaterat

Fysik

Premiär för konferens i Fysik för högstadiet och gymnasiet! Kunniga föreläsare ger dig som undervisar i fysik information om ny didaktisk forskning och inspirerande verktyg för undervisningen. Delta i Stockholm den 27–28 april eller se inspelade föreläsningar när du har tid, 4–23 maj, 2022. Innehållet kan också passa för vuxenutbildningen.

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Konferensen vänder sig till dig som undervisar i svenska på högstadiet eller gymnasiet. Ta del av åtta föreläsningar om bland annat vetenskapligt skrivande, språkstörning och litteraturläsning i praktiken. Välkommen!

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Relationer särskilt viktigt i distansundervisning

Känslan av avstånd i distansundervisning minskar när läraren använder ett mer informellt språk, ofta syns i bild och bjuder in till samtal om annat än studierna. Det visar Sara Thorslund och Elin Bååth i sin utvecklingartikel.

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Nytt schema skapar tid för friluftsliv

Idrottslärarna Ove Axelsson och Johan Söderström på Järla skola i Nacka har skrivit en artikel om en rockad i schemaläggningen som skapar utrymme för regelbunden undervisning i friluftsliv.

Promenader krokar upp kunskaper

En interaktiv fysisk promenad gjorde det enklare för eleverna att ta in faktatung kunskap. Det visar Malin Hökby och Martin Flodkvist på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om minnespromenader i ämnet svenska.

Stödstrukturer omarbetas av elever på distansgymnasium

Lärarnas lektionsplanering utnyttjas väl av distansgymnasiets elever. Men de dekonstruerar dem och anpassar stödet efter sin egen livssituation, visar Tommy Palmèr i sin utvecklingsartikel.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.