Hela arbetslaget ansvarar för förskolans undervisning

Leda & lära nummer 10/2020: Förskolan blir en egen skolform. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i förskolan

Varvara Koselkova och Bushra Khadum.

Hela arbetslaget har ansvar för undervisningen i förskolan, inte bara förskolläraren. Det konstaterar förskollärarna Bushra Khadum och Varvara Koselkova som skrivit en utvecklingsartikel om förskollärares uppfattningar av begreppet undervisning.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Genom vårt deltagande i Ifous FoU-program Flerstämmig undervisning i förskolan fick vi erbjudandet att skriva en artikel. Extra inspirerade blev vi vid en föreläsning där tidigare skribenter av utvecklingsartiklar berättade om sitt arbete. Vi läser även mastersprogrammet i didaktik och har ett stort intresse om undervisning i förskolan.

Vad handlar artikeln om?

– Övergripande om undervisning i förskolan. Mer specifikt hur förskollärare uppfattar begreppet – vad undervisning anses vara och innehålla samt vilka i förskolan som förväntas utföra för undervisning. Artikeln bygger på intervjuer med sju förskollärare inom samma förskoleenhet.

Vilka resultat har ni sett?

– Förskollärarna är eniga om att huvudansvaret för undervisningen ligger på förskolläraren men att det är hela arbetslagets ansvar att vara en del av och utföra undervisning. Den här bilden stämmer dock inte med hur det faktiskt ser ut. Några av förskolepedagogerna i studien hade svårt att tolka undervisningsbegreppet. En slutsats vi drar är att kunskapsnivån skulle kunna höjas mer hos barnskötarna kring undervisning. 

Insikten om att undervisning är något som sker dagligen på förskolan belyser vikten av att regelbundet reflektera och sätta ord på det vi gör i förskolans vardag i relation till läroplansmålen.

– I början av Ifous FoU-programmet upplevde vi att förskolepedagoger inte var helt bekväma med att använda begreppet undervisning. Men efterhand ändrades förskolepedagogernas inställning. De såg att undervisning är något som sker dagligen på förskolan såväl spontant som under planerade tillfällen. Insikten om att undervisning handlar om interaktion och kollegialt lärande belyser vikten av att regelbundet reflektera och sätta ord på det vi gör i förskolans vardag i relation till läroplansmålen.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Framför allt arbetar vi både mer aktivt med att involvera alla i arbetslaget i förskolans undervisningsaktiviteter. Den ökade kunskapen om att undervisning i förskolan är något som vi faktiskt hela tiden gjort, har inneburit att rädslan för begreppet inte längre är lika stor. Vi har också stor nytta av den så kallade poststrukturella mallen som togs fram gemensamt inom Ifous FoU- programmet. Mallen fungerar som ett konkret verktyg som alla i arbetslaget kan använda för att strukturera upp och analysera olika undervisningsaktiviteter. Den här mallen hänger lättillgänglig på väggen och har nu blivit ett självklart arbetsverktyg för alla i arbetslaget.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi kommer att presentera vårt arbete och våra resultat under våra gemensamma arbetsträffar som vi har varje termin och som alla medarbetare vid samtliga förskolor deltar i. Vi kommer även att dela våra erfarenheter med kollegor inom programmet, eftersom undervisning är ett kollegialt lärande.

Bushra Khadum är förskollärare och arbetar på Stureby förskolor
Varvara Koselkova är förskollärare och arbetar på Stureby förskolor

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-02-25 09:00 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.