Hela arbetslaget ansvarar för förskolans undervisning

Leda & lära nummer 10/2020: Förskolan blir en egen skolform. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i förskolan

Varvara Koselkova och Bushra Khadum.

Hela arbetslaget har ansvar för undervisningen i förskolan, inte bara förskolläraren. Det konstaterar förskollärarna Bushra Khadum och Varvara Koselkova som skrivit en utvecklingsartikel om förskollärares uppfattningar av begreppet undervisning.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Genom vårt deltagande i Ifous FoU-program Flerstämmig undervisning i förskolan fick vi erbjudandet att skriva en artikel. Extra inspirerade blev vi vid en föreläsning där tidigare skribenter av utvecklingsartiklar berättade om sitt arbete. Vi läser även mastersprogrammet i didaktik och har ett stort intresse om undervisning i förskolan.

Vad handlar artikeln om?

– Övergripande om undervisning i förskolan. Mer specifikt hur förskollärare uppfattar begreppet – vad undervisning anses vara och innehålla samt vilka i förskolan som förväntas utföra för undervisning. Artikeln bygger på intervjuer med sju förskollärare inom samma förskoleenhet.

Vilka resultat har ni sett?

– Förskollärarna är eniga om att huvudansvaret för undervisningen ligger på förskolläraren men att det är hela arbetslagets ansvar att vara en del av och utföra undervisning. Den här bilden stämmer dock inte med hur det faktiskt ser ut. Några av förskolepedagogerna i studien hade svårt att tolka undervisningsbegreppet. En slutsats vi drar är att kunskapsnivån skulle kunna höjas mer hos barnskötarna kring undervisning. 

Insikten om att undervisning är något som sker dagligen på förskolan belyser vikten av att regelbundet reflektera och sätta ord på det vi gör i förskolans vardag i relation till läroplansmålen.

– I början av Ifous FoU-programmet upplevde vi att förskolepedagoger inte var helt bekväma med att använda begreppet undervisning. Men efterhand ändrades förskolepedagogernas inställning. De såg att undervisning är något som sker dagligen på förskolan såväl spontant som under planerade tillfällen. Insikten om att undervisning handlar om interaktion och kollegialt lärande belyser vikten av att regelbundet reflektera och sätta ord på det vi gör i förskolans vardag i relation till läroplansmålen.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Framför allt arbetar vi både mer aktivt med att involvera alla i arbetslaget i förskolans undervisningsaktiviteter. Den ökade kunskapen om att undervisning i förskolan är något som vi faktiskt hela tiden gjort, har inneburit att rädslan för begreppet inte längre är lika stor. Vi har också stor nytta av den så kallade poststrukturella mallen som togs fram gemensamt inom Ifous FoU- programmet. Mallen fungerar som ett konkret verktyg som alla i arbetslaget kan använda för att strukturera upp och analysera olika undervisningsaktiviteter. Den här mallen hänger lättillgänglig på väggen och har nu blivit ett självklart arbetsverktyg för alla i arbetslaget.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi kommer att presentera vårt arbete och våra resultat under våra gemensamma arbetsträffar som vi har varje termin och som alla medarbetare vid samtliga förskolor deltar i. Vi kommer även att dela våra erfarenheter med kollegor inom programmet, eftersom undervisning är ett kollegialt lärande.

Bushra Khadum är förskollärare och arbetar på Stureby förskolor
Varvara Koselkova är förskollärare och arbetar på Stureby förskolor

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-02-25 09:00 av Moa Duvarci Engman


Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 25 oktober!

Nytt nr ute 25 oktober!

INTERVJU: Inti Chavez Perez tog steget från journalist till sexualupplysare och jämställdhetsexpert. Han lovordar läroplanens nya tydlighet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer.

Läs mer!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Lärare väljer bort läromedel

Forskning om läromedel beaktas inte alltid. Studier visar att läromedel väljs bort av erfarna lärare, samt att lärspel och eget material blir vanligare. Caroline Graeske, forskare i svenska med didaktisk inriktning, presenterar några viktiga forskningsresultat i ämnet.

Göran Nygren: Elever med toppbetyg får massor av hjälp från föräldrarna

Höga betyg i skolan kräver omfattande hjälp hemifrån, ibland så mycket att det blir fusk. Den slutsatsen drar etnologen Göran Nygren i sin nya doktorsavhandling. Elever som inte får hjälp hemma är i princip chanslösa i betygsjakten, säger han. (webb-radio)

Vikten av språkutveckling i förskolan

Tidig exponering för svenska är avgörande för barns språkutveckling. I takt med att fler barn i förskolan har annat modersmål ökar behovet av att utbildningen stärker språkstödjande arbetssätt.

Motion och bättre stöd minskar adhd-symtom

Motion och fysisk aktivitet förbättrar både adhd-symtom, funktionsnivå, barnens exekutiva funktion och psykiskt mående, visar studier från Lunds universitet. Bättre stöd i skolan och hemma skulle också förbättra barnens livskvalitet.

Education after Auschwitz

Educational outcomes of teaching to prevent antisemitism. (pdf)