Historieundervisning i mångkulturellt klassrum
Syftet med denna rapport är tvåfaldigt. Vi vill för det första sprida de erfarenheter som lärarna i den historiedidaktiska forskningscirkeln på Lindeborgsskolan i Malmö gjorde under de nästan två år som arbetet pågick. De redogör själva i sina artiklar för de undervisningsförsök som genomfördes, de undersökningar som gjordes samt för de slutsatser som kan dras av dessa. Utgångspunkten var frågan om hur historieundervisningen skulle påverkas av att skolans upptagningsområde förändrades till att omfatta fler elever med med invandrarbakgrund.
Rapport från en forskningscirkel i Malmö stad
Stockholm
Undervisa i Artificiell intelligens
Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka Gy–Vux
3 okt
Högläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info Fsk