Så kan surfplattan stödja lärandet i förskolan

Artikel nr 3 2012: Hur kan iPads stödja lärandet i förskolan? Om hur surfplattor kan möjliggöra arbetet med förskolans läroplan

Ursula Aglassinger

Ursula Aglassinger

Surfplattan kan användas för i stort sett alla mål i förskolans läroplan. Det är lätt att få lärsituationer intressanta och lustfyllda. Men en medveten och närvarande pedagog är förutsättningen. Det visar fyra pedagoger i sin gemensamma artikel.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Vi vet att alla barn föds in i en digital värld. Men vuxna behöver ofta utveckla och skapa en vilja och lust att möta tekniska prylar. Vi ville skriva för att få andra pedagoger intresserade av ny teknik så att användandet sprider sig.

Vad handlar artikeln om?

– Vi har jobbat i projekt och ville se om man kunde använda den nya tekniken i linje med läroplanen, om den hjälpte eller stjälpte oss. Vi arbetade i fyra delprojekt som inbegrep barn i behov av särskilt stöd, barns språkutveckling, matematikleken, och surfplatta med små barn. I artikeln beskriver vi hur vi arbetade och vilka resultat vi såg.

Vad såg ni för resultat?

– Vi kan se att en surfplatta – eller Ipad, som vi använde – är ett bra redskap för förskolan. Men det behövs en närvarande pedagog för att det ska bli pedagogiskt. Barnen behöver någon som lyssnar på deras funderingar, ställer frågor och utmanar dem. Vi har dessutom sett att Ipaden kan användas för nästan alla mål i läroplanen, till exempel de sociala, språkliga, naturvetenskapliga och skapande. Det är lätt att få lärsituationer intressanta och lustfyllda med hjälp av den. Men barnen får inte använda Ipaden som leksak. De får ha den i fria aktiviteter, men då måste en pedagog vara närvarande.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– När vi startade projektet i januari 2011 var surfplattor en ny företeelse. Vi fick lära oss tekniken själva under tiden vi undersökte om den gick att använda i pedagogiken. Vi var själva utforskare. Ipads är nu en del av förskolan. Vi har inte tagit bort något utan lagt till ny teknik. Mycket i den gamla pedagogiken är bra, men det finns fördelar med att föra in surfplattan i pedagogiken. Små barn kan till exempel utveckla sitt ritande och skrivande innan de ens kan hålla i penna och pensel. Men vi har för den skull inte tagit bort pennor och penslar. Det är också lätt att leta upp svaren när barnen har frågor om något. Vi visar hur man gör för att hitta svaren och de får fundera på vilket ord vi ska söka på. Ipaden har inte förändrat så mycket men däremot förenklat en hel del.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi startade en blogg som från början var till för pedagogerna och nu är öppen för alla. Tidigt under projektets gång startades också Facebook-gruppen ”Ipads i skola och förskola”. Vi har en stående punkt om Ipad på pedagogmötena. Vi har också en genomgång av surfplattan från grunden för de som behöver det och för nya pedagoger. Även vuxna behöver få en lust och vilja att använda tekniska prylar. Vi använder Ipaden också som ett verktyg för pedagogerna, för dokumentation, utvärdering och reflektion. Vi tar också emot studiebesökande pedagoger från andra kommuner. Det är roligt att få sprida vårt arbete och få med andra pedagoger på tåget.

Gunilla Nordin

 

Ursula Aglassinger är förskollärare och arbetar som utvecklingsledare i förskolan, i Nacka kommun.
E-post: ursula.aglassinger@nacka.se

Eva-Mari Kallin är lärare mot de yngre åldrarna, och arbetar som förskollärare i Nacka kommun.
E-post: eva-mari.kallin@nacka.se

Christina Rudnik Norling är förskollärare och arbetar i Nacka kommun.
E-post: christina.norling-rudnik@nacka.se

Sofia Strindholm är lärare mot de yngre åldrarna och arbetar som utvecklingsledare i förskolan, i Nacka kommun.
E-post: sofia.strindholm@nacka.se

Sidan publicerades 2012-04-18 15:09 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2012-05-21 13:41 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Matematik, IKT och musik

Karin Eliasson Skarstedt och Per Jönsson Viberg från Myrsjöskolan i Nacka har skrivit artikeln "Ämnesintegration – Projekt med hjälp av matematik, IKT och musik". Artikeln handlar om ett ämnesintegrerat temaarbete som genomfördes hösten 2009 med musik som samlande ämne.

Dataspel som appar

Stina Ekmarks elever är först i världen med att skapa spel och konvertera dem till appar. Nu har hon skrivit artikeln ”Dataspel som appar. 14-åringar gör appar om vikingatiden för iPhone och iPad” om sitt arbete med en åttondeklass i Nacka kommun.

Interaktiva skrivtavlor och aktiva lärare

Under 2008 utrustades 33 klassrum på Carlssons Skola med digital utrustning. Avsikten var att simulera nytänkande inom pedagogiken bland den undervisande personalen och att utmana och vägleda eleverna med nya pedagogiska grepp.

Digital kompetens utnyttjas inte i skolan

Rörelsehindrade barn har en mer varierad datoraktivitet på fritiden än i skolan i jämförelse med andra barn. Det innebär att de borde ha en digital kompetens som de skulle kunna använda i skolan, men så är inte fallet. Det konstaterar Helene Lidström i avhandlingen ICT and participation in school and outside school activities for children and youths with physical disabilities .

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Nytt schema skapar tid för friluftsliv

Idrottslärarna Ove Axelsson och Johan Söderström på Järla skola i Nacka har skrivit en artikel om en rockad i schemaläggningen som skapar utrymme för regelbunden undervisning i friluftsliv.

Stödstrukturer omarbetas av elever på distansgymnasium

Lärarnas lektionsplanering utnyttjas väl av distansgymnasiets elever. Men de dekonstruerar dem och anpassar stödet efter sin egen livssituation, visar Tommy Palmèr i sin utvecklingsartikel.

Promenader krokar upp kunskaper

En interaktiv fysisk promenad gjorde det enklare för eleverna att ta in faktatung kunskap. Det visar Malin Hökby och Martin Flodkvist på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om minnespromenader i ämnet svenska.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.

Educator’s view: The biggest equity issue in math is low expectations. From Origami to Super Mario and the Lebombo Bone, 3 ways to fix that

Low expectations and a focus on deficits in math – from both students and schools – are the biggest obstacle to equity in the subject, Twana Young, vice president of curriculum and instruction at the Mind Research Institute, asserts in this commentary. Turning origami fun into a fractions lesson and embracing the ”sometimes you take a wrong turn” aspect of gamified lessons are two ways Young suggests for better engaging math students.