Hoppa till sidinnehåll

Hur tigern fick plats på förskolan

Publicerad:2010-02-28
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 2 2010: Stora tigrar och små barn eller hur tigern fick plats på förskolan

En viktig uppgift i förskolan är att uppmärksamma barnens intressen för att skapa en lustfylld relation till lärande och att organisera verksamheten så att barnen kan bli kunskapare. Pedagogisk dokumentation är ett verktyg i en processen, dokumentationen kan samtidigt ge fler perspektiv å lärandet. Estetiska lärprocesser fungerar som ett stöd för annat lärande och kan synliggöra barnens förståelse, skapa insikt på fler sätt och stimulera deras kreativitet. I tigerprojektet har barnen varit kunskapanade genom att ha inflytande över innehåll och metod med hjälp av pedagogisk dokumentation. Vilket har synts både i deras kroppsliga och bildmässiga uttryck, samt i det verbala språket.

Lena Nyman

Järvens förskola i Nacka

e-post: lena.nyman@pysslingen.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6