Intervjuprojekt skapar motivation och integration

Utveckla skolan nummer 8/2019: Möten som skapar motivation och integration

Veronica Wirström och Linda Uddenfeldt är lärare på Nacka gymnasium.

Ökad inre motivation men också integration på skolan. Det är resultatet av ett årligt återkommande intervjuprojekt med elever på naturvetenskapliga programmet och språkintroduktion på Nacka gymnasium, visar lärarna Linda Uddenfeldt och Veronica Wirström.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– För att vi vill sprida våra erfarenheter och inspirera andra. Vårt projekt visar att man med ganska enkla medel kan nå stora positiva effekter.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett årligt samarbetsprojekt mellan eleverna i första året på Naturvetenskapliga programmet inriktning samhälle och språkintroduktionsklassen på Nacka gymnasium.

– Vi startade för några år sedan utifrån en önskan att locka fram elevernas inre motivation. Många av våra elever är väldigt ambitiösa och drivna av yttre motivationsfaktorer, främst betyg. Vår intention var att få eleverna att hitta något som engagerade dem på ett djupare plan där betyget inte var lika mycket i fokus.

– Det andra syftet med projektet var att minska segregationen i skolan. Nacka gymnasium är en stor skola med cirka 2000 elever och vi såg ett behov av att skapa möjligheter för elever från olika klasser att mötas.

– Rent konkret går projektet ut på att eleverna från de båda klasserna träffas under en halv dag och intervjuar varandra. Därefter skriver eleverna ett personporträtt/reportage om den de intervjuat. Vi försöker oftast få till en träff när texterna är färdiga, men lyckas inte alla år.

Vilka resultat har ni sett?

– Framför allt att eleverna blir motiverade och berörda på ett djupare plan. Intervjudagen är intensiv men lättsam, här väcks ofta frågor kring kultur och politik som eleverna med gemensamma krafter löser tillsammans. Stundom uppstår språkförbistringar, men också här hjälps eleverna åt. Vid skrivarbetet är eleverna mycket måna om att göra sin intervjuperson ”rättvisa.”

”Ett tydligt resultat är att våra elever sällan frågar vad som krävs för att få högt betyg, vilket vittnar om att projektet lockar fram andra drivkrafter.”

– Ett tydligt resultat är att våra elever sällan frågar vad som krävs för att få högt betyg, vilket vittnar om att projektet lockar fram andra drivkrafter. Istället ser vi ett ökat intresse för omvärldsfrågor där eleverna söker kunskap om ämnen som aktualiserats under projektet.

– I det lilla så främjar projektet integrationen på skolan. Något år arrangerade eleverna på Naturprogrammet en improviserad ”midsommarafton” för språkintroduktionseleverna. Ibland ser vi dem fika tillsammans i kafeterian.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har båda blivit varse om hur betydelsefull den inre motivationen är för lärandet. Projektet har medfört att vi arbetar mer medvetet med berättelser som berör, just i syfte att skapa ett djupare engagemang.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi försöker sprida våra erfarenheter så gott det går. Roligt är att ett annat arbetslag på skolan har börjat arbeta på ett liknande sätt.

Linda Uddenfeldt är gymnasielärare i psykologi och samhällskunskap på Nacka gymnasium.
E-post: linda.uddenfeldt@nacka.se


Veronica Wirström är gymnasielärare i svenska, filosofi och religion på Nacka gymnasium.
E-post: veronica.wirstrom@nacka.se

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2019-05-28 10:42 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2019-10-01 13:32 av Susanne Sawander


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Margareta Serder: Vad kan forskningen (inte) bidra med?

Det är nu ett helt decennium sedan formuleringen om att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet infogades i den svenska skollagen. Många hyllmeter har sedan dess ägnats åt uttolkningar av vad formuleringen egentligen innebär. Det skriver Margareta Serder, lektor vid Malmö universitet, i en debattartikel i Skolportens magasin.

”Det mest hoppingivande du kommer att läsa på länge”

Jag vill göra reklam för en rapport. Det är en rapport om ett misslyckande och har den kanske nedslående titeln: ”Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser?” och är framtagen av Åsa Hirsch och Annette Jahnke för Ifous. Läs den! skriver skolexperten Per Kornhall i ett blogginlägg.

Lärlabbet : Särskilt stöd och anpassningar i förskolan

Hur kan anpassningar och särskilt stöd få en naturlig plats i förskolans verksamhet? Psykolog David Edfelt framhåller ett proaktivt arbetssätt. Ta en situation i taget och när den fungerar, börja med nästa. Hjälp barnen att få känna att de lyckas råder han. Ha alla barns behov i fokus när aktiviteter planeras. Det gäller särskilt barn som har fysiska funktionsnedsättningar, säger Anna Johansson från Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Lärare blir kontrollanter av elevernas läsning

Elevernas läslust kommer i andra hand i undervisningen av skön­litteratur i gymnasiet. Det som styr är en instrumentell syn där eleverna kan behöva kontrolleras, visar en studie vid Umeå universitet.

Rektorer poddar om barns framtid

Barn, utveckling och framtid är teman i en ny podcast-serie av två av Lommas förskolerektorer.