Att arbeta med elevdatorer i slöjden

Artikel nr 5 2011: iSlojd – Egen dator i slöjden. Keynote- och iMoviedokumentation i textilslöjden, åk 6

Anneli Skiöld

Elever som tar textilslöjden på allvar och gör ett bättre arbete blev resultatet när  Anneli Skiöld införde modern dokumentation i textilslöjden.

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag gick Nacka kommuns projekt e-smart under läsåret 2010-2011, om hur man kan inkludera it som ett naturligt inslag i undervisningen. Jag gjorde ett projekt om hur mina elever i textilslöjden dokumenterar sitt arbete. På medarbetarsamtalet tyckte min rektor att jag skulle söka om att få skriva en utvecklingsartikel. Inom slöjd kan vi ha svårt att sätta ord på vad vi gör. Att skriva artikeln har varit ett bra sätt att dokumentera min egen process och inspirera andra.

Vad handlar artikeln om?

– Den handlar om hur jag förenar traditionell undervisning med modern dokumentationsteknik. Eleverna i årskurs sex syr kläder och dokumenterar detta självständigt med hjälp av modern teknik. De filmar, tar bilder med datorn och antecknar i Pages. De gör tvåminuters-filmer i Imovie, lägger på musik samt gör presentationer i Keynote. Filmerna redovisas för klasskamraterna som kan ställa frågor – ibland kritiska.

Vad har du sett för resultat?

– Eleverna har blivit bättre på att dokumentera, reflektera och analysera. De går igenom processen under arbetets gång: ”Hur gick det till när jag sydde? Hur gjorde jag? Vad började jag med?”. Den nya läroplanen påtalar vikten av dokumentation. Inom slöjden är vi bra på att producera, men har varit mindre bra på att dokumentera det vi gör.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Det är eleverna själva som får styra sin dokumentation. De blir självgående och tar större ansvar. Jag kan fokusera på andra saker i undervisningen.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har visat upp resultaten för andra lärare i Nacka aula. Även på rektorsträffar har mitt arbete visats upp. Jag samarbetar med min träslöjdskollega som också använder mycket it i sin undervisning. Vi sporrar varandra att använda it så att det känns naturligt.

Gunilla Nordin

 

Anneli Skiöld är utbildad textillärare sedan 14 år tillbaka. Hon arbetar i dag som textillärare på Igelboda skola.

E-post: anneli.skiold@nacka.se

Sidan publicerades 2012-04-04 14:59 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2012-04-26 20:14 av Hedda Lovén


Relaterat

Resultatet i slöjd styrs av metoderna

Slöjdlärare som ska undervisa efter de nya läroplanstexterna måste tydligt se vilka undervisningsmetoder de ska använda för att nå målen, skriver Bengt Svensson, som tidigare var metodiklärare vid Linköpings universitet.

Konferenser
Kommande disputationer
Rikskonferens
För högstadielärare i svenska
  Foto: Martin Stenmark

För högstadielärare i svenska

Den 1-2 februari 2018 arrangerar Skolporten en rikskonferens för dig som är högstadielärare i svenska. Bland talarna finns bland annat Jonas Hassen Khemiri, en av Sveriges mest hyllade och lästa yngre författare. Välkommen!

Läs mer & boka plats!
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Magasin Skolporten
Nytt nr ute 24/10

Nytt nr ute 24/10

Nästa nummer av Skolportens forskningsmagasin har tema Likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Bli prenumerant
Konferens för dig som arbetar i
Förskolan

Förskolan

Förskolan ska erbjuda en pedagogisk verksamhet av hög kvalitet och samtidigt vara en trygg och rolig plats för de barn som går där. I den kommande revideringen av förskolans läroplan kommer det vara ett ökat fokus på undervisning - men vad innebär det i praktiken? Det och andra aktuella frågor kommer vi att djupdyka i under två dagar - med hjälp av aktuell forskning och praktiska erfarenheter. Välkommen!

Läs mer & boka plats
5 mest lästa på FoU

Läraren: ”Så blir din skola bättre på särskilt stöd”

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till särskilt stöd och får toppbetyg av Skolinspektionen i att stötta barn med särskilda behov.

Snabb hjärna kräver utmaningar

En eller två elever i varje klass är särskilt begåvade inom ett eller flera ämnen. Som lärare måste du utmana även dem.

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

Ny stol ska hjälpa barn med adhd

Chair of attention. Så heter stolen som designats för att hjälpa flickor med adhd och andra barn som kan vara för blyga för att be läraren om hjälp i skolan.

Skolan där trygghet, trivsel och relationer står i fokus

Ekhamraskolan i Mariestad är en högstadieskola med spännande syn på extra anpassningar. Alla pedagoger ska ha en god relation till alla elever. Aktiva pedagoger skapar trygghet. Visionen är att extra anpassningar och särskilt stöd hör till det dagliga arbetet.