Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

IUP

Publicerad:2009-08-09
Uppdaterad:2012-11-13
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Artikel 8 2009: IUP. En modell för att engagera elever, lärare och föräldrar i kunskapsutvecklingen Syftet med denna rapport är att visa att man med en modell för utvecklingssamtal kan få eleverna att erhålla bättre insikt kring sitt eget lärande, känna större engagemang i skolarbetet och koppla egna insatser till bedömningar och resultat. Rapportens underlag samlades in via dokument från Skolverket, egna erfarenheter och en enkätundersökning. Slutsatserna av detta arbete tyder på att förarbetet och samtalet fungerar bra, medan efterarbetet och uppföljningen behöver förbättras. Rapporten avslutas med några förslag på hur man kan arbeta framåtsyftande för att eleverna ska känna att efterarbetet och uppföljningen av den individuella utvecklingsplanen uppnår det syfte som Skolverket avser. Monica Widing undervisar i matematik/NO och teknik på Myrsjöskolan i Nacka.E-post: monica.widing@nacka.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Är du lärare i svenska på högstadiet eller i gymnasieskolan? Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6