”Läsförståelse är nyckeln till alla andra ämnen”

Artikel nr 19 2015: Ger metodiskt arbete med lässtrategier resultat? Om läsning på Myrsjöskolan

Helena Eklund

Helena Eklund.

Genom systematiskt arbete med lässtrategier ökade antalet godkända elever från 40 till 100 procent på ett halvår. Högstadieläraren Helena Eklund på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en utvecklingsartikel om sitt läsprojekt i årskurs 7.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Jag är lärare på högstadiet i svenska, engelska, tyska, NO och SO och har alltid varit intresserad av läsförståelse och läsning. I Lgr-11 tas ju lässtrategier upp som ett centralt innehåll i svenskämnet men för oss som gått lärarutbildningen tidigare är det här inga självklara kunskaper.

– Idén om en utvecklingsartikel föddes i samband med en läsdiagnos, vilket vi alltid gör, i en klass 7 där endast 40 procent fick godkänt, trots att många hade mycket höga betyg i årskurs 6. Jag bestämde mig då för att starta ett projekt kring lässtrategier.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett lässtrategiprojekt i årskurs 7, där jag under fem månader lärde eleverna två olika lässtrategier som beskrivs i Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse”. Den ena kallas för THIEVES* och går ut på att hämta in så mycket information som möjligt om innehållet innan man börjar läsa. Exempelvis genom titel, bilder och rubriker. Den här strategin användes i NO och SO.

– Den andra strategin handlar om att använda metoder som man har sett att goda läsare använder och konkretisera dessa med hjälp av olika figurer som exempelvis spågumman och detektiven. Figurerna hjälper till att förstå texten genom att bland annat ställa frågor på olika sätt och plan. Därigenom skapas en väg till innehåll, undertext och möjligheten att relatera texten till sig själv. Den här strategin lärde jag ut i svenska, engelska och i viss mån tyska.

Vilka resultat har du sett?

– Konkret att samtliga elever efter ett halvår klarade testet i läsförståelse. Men framför allt att flertalet elever fick en insikt i att läsförståelse även var nyckeln till alla andra ämnen. Flertalet elever insåg därmed poängen att läsa regelbundet hemma, vilket många också gör nu. Flera elever, även de som inte har så stort läsintresse, tar numera på eget initiativ upp läsning som eget mål.

– Jag har förstås fortfarande elever som tycker det är jobbigt och tråkigt att läsa, men de kan ta till sig en text och förstå den.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– I dag arbetar jag alltid med de här strategierna, i alla klasser och ämnen. Det är ett självklart verktyg.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har presenterat mitt projekt på en studiedag. På min skola har vi länge arbetat medvetet kring lässtrategier och mina kollegor använder sig också av dem. Jag hoppas att ämnet ingår i lärarutbildningen numera, men för oss som utbildade oss till lärare för längre sedan är det här nya kunskaper. Jag hoppas att mitt projekt ska bidra till att öka medvetenheten om lässtrategifrågor.

Susanne Sawander

Helena Eklund är lärare i svenska, engelska och tyska i åk 6-9 och arbetar på Myrsjöskolan i Nacka.
E-post: helena.eklund@nacka.se

*THIEVES är en engelsk akronym som står för:
Title – titel
Heading – rubrik
Introduction – introduktion, inledning
Everything I know – allt jag redan kan om ämnet
Visuals – bilder, diagram, tabeller
End of chapter material – sammanfattning, frågor som finns i slutet av kapitlet
So what? – Vad vill författaren säga med det här?

Källa: Undervisning & Lärande nr 19 2015

Sidan publicerades 2015-12-17 10:37 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2016-01-03 16:14 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Forskningsbaserade läs- och skrivmetoder skapar inkludering

Lärarna Kirsten Sunnerud och Lena Ekermo har tagit fram ett forskningsbaserat arbetsmaterial för att utveckla läs- och skrivutvecklingen på sin skola. Ett viktigt syfte var att underlätta samarbetet mellan klass-, special- och andraspråkslärare och skapa inkludering för såväl lärare som elever.

Digitalt elevbibliotek väckte skrivlusten

Att använda sig av en webbplattform för att publicera och dela elevers berättelser hade positiv inverkan på läs- och skrivförståelsen. Det visar ett gemensamt projekt på tre olika skolor i Nacka. "Eleverna är mer motiverade att skriva berättelser när de vet att fler ska läsa", säger läraren Jeannette Dierks.

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Nytt schema skapar tid för friluftsliv

Idrottslärarna Ove Axelsson och Johan Söderström på Järla skola i Nacka har skrivit en artikel om en rockad i schemaläggningen som skapar utrymme för regelbunden undervisning i friluftsliv.

Stödstrukturer omarbetas av elever på distansgymnasium

Lärarnas lektionsplanering utnyttjas väl av distansgymnasiets elever. Men de dekonstruerar dem och anpassar stödet efter sin egen livssituation, visar Tommy Palmèr i sin utvecklingsartikel.

Promenader krokar upp kunskaper

En interaktiv fysisk promenad gjorde det enklare för eleverna att ta in faktatung kunskap. Det visar Malin Hökby och Martin Flodkvist på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om minnespromenader i ämnet svenska.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute 11 maj!
  Skolportens magasin nr 3/2022.

Nytt nr ute 11 maj!

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Demokrati i skolan – styre eller styrning

Ami Cooper är forskare och lärare vid Karlstads universitet där hon bland annat har delat ansvar som programledare för en magister-/masterutbildning i utbildningsledning och skolutveckling. Hennes forskningsintresse riktas mot diskursteoretiska studier av utbildningspolicy och utbildningsledning.

Time-tested activities to build community in elementary school

Strengthening community bonds in elementary school can start with simple ideas like celebrating personal and academic milestones.

Educator’s view: The biggest equity issue in math is low expectations. From Origami to Super Mario and the Lebombo Bone, 3 ways to fix that

Low expectations and a focus on deficits in math – from both students and schools – are the biggest obstacle to equity in the subject, Twana Young, vice president of curriculum and instruction at the Mind Research Institute, asserts in this commentary. Turning origami fun into a fractions lesson and embracing the ”sometimes you take a wrong turn” aspect of gamified lessons are two ways Young suggests for better engaging math students.