Lek lockar elever att prata på nybörjarspråk

Utveckla skolan nummer 1/2020: Lekande lätt – lekar i ett kooperativt språkklassrum för en ökad muntlig aktivitet i nybörjarspråk

Cajsa Hansen, språk- och förstelärare.

Lek och samarbete lockar eleverna att prata på ett nybörjarspråk. Cajsa Hansen, språklärare på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om lekens möjligheter i språkundervisningen.

Varför ville du skriva en artikel?

– Bakgrunden var att undervisningstiden i moderna språk minskats samtidigt som eleverna i årskurs 6 skulle få betyg för första gången. Detta fick mig att fundera på hur jag skulle kunna effektivisera den muntliga delen av undervisningen. Projektet visade så fina resultat att jag vill sprida dem vidare och ett bra sätt är att skriva en utvecklingsartikel, något jag gjort två gånger tidigare.

Vad handlar artikeln om?

– Hur man genom lek kan hitta elevernas inre motivation att prata på målspråket. Min intention var att flytta elevernas fokus från hur de pratar till att prata.

– Projektet bygger på tio återkommande visuella, kinestetiska, auditiva och metakognitiva lekar, alla baserade på ett kooperativt lärande med fokus på samarbete och struktur. Lekarna är korta med enkla regler och genomfördes oftast i par. Lekarna är konstruerade så att ingen elev endast tjänar på sin egen insats, utan lekarna bygger på samarbete.

– En bärande tanke var att skapa en positiv lärmiljö där eleverna motiverades till att tala på målspråket. Projektet pågick under en termin, parallellt med ordinarie undervisning.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt att eleverna tyckte att det var roligt och att lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket. Eftersom lekarna var så pass enkla till sin form behövdes ingen förberedelsetid, det var bara att sätta igång och här såg jag en klar effektivisering. Med tio olika lekar att välja mellan tröttnade heller inte eleverna på dem. Ett annat tydligt resultat är att lekarna stärkte elevernas delaktighet och lust att samarbeta.

”Lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag jobbar vidare med samma lekar med de nya eleverna i årskurs 6. Mina gamla elever som nu går i 7:an var så inkörda på lekarna så där fortsätter vi med liknande lekar.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om arbetet och artikeln i ett nätverk för språklärare i kommunen samt för arbetskollegor i moderna språk på skolan. Flera av dem har själva provat lekarna i sin undervisning.

Cajsa Hansen är förstelärare, lärare i franska, svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6–9 på Myrsjöskolan i Nacka.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2020-01-15 11:40 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-01-22 14:49 av Moa Duvarci Engman


Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 5-6 maj 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Use 6 leadership pillars to empower teachers

There are six leadership pillars that help principals support teachers and encourage the development of positive school cultures, according to Evan Robb, a middle-school principal in Virginia. In this article, Robb shares how to use six pillars — including vision, trust and relationships — to help build success among students and staff.

PreparED: Family engagement, ‘tailored PD’ occupy new principal’s first year

As Prince George’s County Public Schools’ David Brown looks for opportunities to improve achievement, he’s holding teachers accountable while relying on them as ”content leaders.”

Key strategies for reducing friction over student discipline

Principals and teachers must work hard at alignment when it comes to the difficult—and evolving—question of student discipline.

(Lärar)avlastande yrkesgrupper – Var går gränserna?

En studie om nya fördelningar av och förhandlingar om arbete i skolan. (pdf)

Språkförmågan byggs i förskolan

Systematiska språklekar i förskolan kan förbättra barns läskunnighet, särskilt barn med lässvårigheter. Ann-Christina Kjeldsens studie har fått stor internationell uppmärksamhet.