Lek lockar elever att prata på nybörjarspråk

Utveckla skolan nummer 1/2020: Lekande lätt – lekar i ett kooperativt språkklassrum för en ökad muntlig aktivitet i nybörjarspråk

Cajsa Hansen, språk- och förstelärare.

Lek och samarbete lockar eleverna att prata på ett nybörjarspråk. Cajsa Hansen, språklärare på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om lekens möjligheter i språkundervisningen.

Varför ville du skriva en artikel?

– Bakgrunden var att undervisningstiden i moderna språk minskats samtidigt som eleverna i årskurs 6 skulle få betyg för första gången. Detta fick mig att fundera på hur jag skulle kunna effektivisera den muntliga delen av undervisningen. Projektet visade så fina resultat att jag vill sprida dem vidare och ett bra sätt är att skriva en utvecklingsartikel, något jag gjort två gånger tidigare.

Vad handlar artikeln om?

– Hur man genom lek kan hitta elevernas inre motivation att prata på målspråket. Min intention var att flytta elevernas fokus från hur de pratar till att prata.

– Projektet bygger på tio återkommande visuella, kinestetiska, auditiva och metakognitiva lekar, alla baserade på ett kooperativt lärande med fokus på samarbete och struktur. Lekarna är korta med enkla regler och genomfördes oftast i par. Lekarna är konstruerade så att ingen elev endast tjänar på sin egen insats, utan lekarna bygger på samarbete.

– En bärande tanke var att skapa en positiv lärmiljö där eleverna motiverades till att tala på målspråket. Projektet pågick under en termin, parallellt med ordinarie undervisning.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt att eleverna tyckte att det var roligt och att lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket. Eftersom lekarna var så pass enkla till sin form behövdes ingen förberedelsetid, det var bara att sätta igång och här såg jag en klar effektivisering. Med tio olika lekar att välja mellan tröttnade heller inte eleverna på dem. Ett annat tydligt resultat är att lekarna stärkte elevernas delaktighet och lust att samarbeta.

”Lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag jobbar vidare med samma lekar med de nya eleverna i årskurs 6. Mina gamla elever som nu går i 7:an var så inkörda på lekarna så där fortsätter vi med liknande lekar.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om arbetet och artikeln i ett nätverk för språklärare i kommunen samt för arbetskollegor i moderna språk på skolan. Flera av dem har själva provat lekarna i sin undervisning.

Cajsa Hansen är förstelärare, lärare i franska, svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6–9 på Myrsjöskolan i Nacka.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2020-01-15 11:40 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-01-22 14:49 av Moa Duvarci Engman


Skolportens digitala kurser
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
Skolportens favorit: Så skapas skolnärvaro

Problematisk skolfrånvaro byggs upp under en längre tid och inte sällan är mobbning en bakomliggande faktor. Men det går att hitta en väg tillbaka till skolan, visar Tobias Forsells avhandling, som nu valts till Skolportens favorit.

Magisk lekvärld för lärande

Med hjälp av en liten, liten gumma skapades en uppskattad lärmiljö på nystartade förskolan Nyckelpigan i Hedemora.

Boosting young students’ emotional vocabulary

Teachers can help preschool and elementary students understand and express the connections between their sensations and emotions.

How have educators adapted distance learning for special education students?

Teaching special education online has its own unique challenges, but teachers have found ways to use educational technology to aid students.

Using outlines to support student note-taking

Taking notes on readings doesn’t always come naturally to students, and having a framework to follow helps them focus on what’s most important.