Lek lockar elever att prata på nybörjarspråk

Utveckla skolan nummer 1/2020: Lekande lätt – lekar i ett kooperativt språkklassrum för en ökad muntlig aktivitet i nybörjarspråk

Cajsa Hansen, språk- och förstelärare.

Lek och samarbete lockar eleverna att prata på ett nybörjarspråk. Cajsa Hansen, språklärare på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om lekens möjligheter i språkundervisningen.

Varför ville du skriva en artikel?

– Bakgrunden var att undervisningstiden i moderna språk minskats samtidigt som eleverna i årskurs 6 skulle få betyg för första gången. Detta fick mig att fundera på hur jag skulle kunna effektivisera den muntliga delen av undervisningen. Projektet visade så fina resultat att jag vill sprida dem vidare och ett bra sätt är att skriva en utvecklingsartikel, något jag gjort två gånger tidigare.

Vad handlar artikeln om?

– Hur man genom lek kan hitta elevernas inre motivation att prata på målspråket. Min intention var att flytta elevernas fokus från hur de pratar till att prata.

– Projektet bygger på tio återkommande visuella, kinestetiska, auditiva och metakognitiva lekar, alla baserade på ett kooperativt lärande med fokus på samarbete och struktur. Lekarna är korta med enkla regler och genomfördes oftast i par. Lekarna är konstruerade så att ingen elev endast tjänar på sin egen insats, utan lekarna bygger på samarbete.

– En bärande tanke var att skapa en positiv lärmiljö där eleverna motiverades till att tala på målspråket. Projektet pågick under en termin, parallellt med ordinarie undervisning.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt att eleverna tyckte att det var roligt och att lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket. Eftersom lekarna var så pass enkla till sin form behövdes ingen förberedelsetid, det var bara att sätta igång och här såg jag en klar effektivisering. Med tio olika lekar att välja mellan tröttnade heller inte eleverna på dem. Ett annat tydligt resultat är att lekarna stärkte elevernas delaktighet och lust att samarbeta.

”Lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag jobbar vidare med samma lekar med de nya eleverna i årskurs 6. Mina gamla elever som nu går i 7:an var så inkörda på lekarna så där fortsätter vi med liknande lekar.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om arbetet och artikeln i ett nätverk för språklärare i kommunen samt för arbetskollegor i moderna språk på skolan. Flera av dem har själva provat lekarna i sin undervisning.

Cajsa Hansen är förstelärare, lärare i franska, svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6–9 på Myrsjöskolan i Nacka.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2020-01-15 11:40 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-01-22 14:49 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!
  Skolportens magasin nr 2/2023

Nytt nr av Skolportens magasin ute 31 mars!

INTERVJU: Forskaren Emma Leifler vill att fler lärare får lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. TEMA: Nya perspektiv med ämnesövergripande undervisning.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Forskaren upptäckte barnens språkbeteende av en slump

Att förskolebarn använder engelska som lekspråk är mycket vanligare i mångkulturella områden, enligt en ny studie. På de undersökta förskolorna är det främst när pedagogerna inte deltar i leken som barnen växlar över till engelska.  

Professor: Så ökar du elevernas intresse för matematik

Våga lita på att dina elever har egna idéer – och låt dem jämföra sina lösningar med varandra. ”Du som lärare behöver inte alltid vara den som förklarar allt och visar lösningarna,” säger Elham Kazemi, professor i matematikdidaktik vid University of Washington.

Förskolelärare får stöd i att lära barn om hållbarhet

Mänskligheten står inför stora hot mot sin överlevnad. Hur pratar man med barnen om det här? Forskare vid Linköpings universitet har nu tagit fram ett stöd för att hjälpa förskollärare att gripa sig an det svåra ämnet.

Tellusgatans förskola tar tillvara barnens alla språk

På Tellusgatans förskola har pedagogerna fått nya perspektiv på sin språkutvecklande undervisning. Idag får barnen använda alla sina språk som resurs i lärandet, vilket gjort dem mer aktiva och delaktiga i undervisningen. ”Jag bemöter barnens olika språk på ett mer professionellt sätt nu. Barnet ska få prata sitt starkaste språk när det inte fungerar att använda svenska”, säger Martha Petridou, förskollärare.

Hon forskar om skolledares politiska engagemang

I forskningsprojektet Skola i samhället studeras rektorer, lärare och elever som ägnar sig åt politisk aktivism kopplat till skolan. ”Vi började fundera på vad det är som gör att man lämnar tjänstemannarollen, och blir aktivist”, säger Eva Reimers, Göteborgs universitet.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer