Lek lockar elever att prata på nybörjarspråk

Utveckla skolan nummer 1/2020: Lekande lätt – lekar i ett kooperativt språkklassrum för en ökad muntlig aktivitet i nybörjarspråk

Cajsa Hansen, språk- och förstelärare.

Lek och samarbete lockar eleverna att prata på ett nybörjarspråk. Cajsa Hansen, språklärare på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om lekens möjligheter i språkundervisningen.

Varför ville du skriva en artikel?

– Bakgrunden var att undervisningstiden i moderna språk minskats samtidigt som eleverna i årskurs 6 skulle få betyg för första gången. Detta fick mig att fundera på hur jag skulle kunna effektivisera den muntliga delen av undervisningen. Projektet visade så fina resultat att jag vill sprida dem vidare och ett bra sätt är att skriva en utvecklingsartikel, något jag gjort två gånger tidigare.

Vad handlar artikeln om?

– Hur man genom lek kan hitta elevernas inre motivation att prata på målspråket. Min intention var att flytta elevernas fokus från hur de pratar till att prata.

– Projektet bygger på tio återkommande visuella, kinestetiska, auditiva och metakognitiva lekar, alla baserade på ett kooperativt lärande med fokus på samarbete och struktur. Lekarna är korta med enkla regler och genomfördes oftast i par. Lekarna är konstruerade så att ingen elev endast tjänar på sin egen insats, utan lekarna bygger på samarbete.

– En bärande tanke var att skapa en positiv lärmiljö där eleverna motiverades till att tala på målspråket. Projektet pågick under en termin, parallellt med ordinarie undervisning.

Vilka resultat har du sett?

– Framför allt att eleverna tyckte att det var roligt och att lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket. Eftersom lekarna var så pass enkla till sin form behövdes ingen förberedelsetid, det var bara att sätta igång och här såg jag en klar effektivisering. Med tio olika lekar att välja mellan tröttnade heller inte eleverna på dem. Ett annat tydligt resultat är att lekarna stärkte elevernas delaktighet och lust att samarbeta.

”Lekarnas tydliga ram skapade utrymme för spontant pratande på målspråket.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag jobbar vidare med samma lekar med de nya eleverna i årskurs 6. Mina gamla elever som nu går i 7:an var så inkörda på lekarna så där fortsätter vi med liknande lekar.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om arbetet och artikeln i ett nätverk för språklärare i kommunen samt för arbetskollegor i moderna språk på skolan. Flera av dem har själva provat lekarna i sin undervisning.

Cajsa Hansen är förstelärare, lärare i franska, svenska och svenska som andraspråk i årskurs 6–9 på Myrsjöskolan i Nacka.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2020-01-15 11:40 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2020-01-22 14:49 av Moa Duvarci Engman


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Betyg i årskurs 4 kan få elever att ge upp

I höst kan alla skolor som vill, ge betyg redan i årskurs fyra. Men forskare varnar för reformen: betyg får svaga elever att ge upp, tar viktig tid från undervisningen och kan öka skolsegregationen. Det finns heller inga belägg för att betyg sporrar tioåringar att prestera bättre i skolan.

Forskare: Stöd pojkar mer i skolan

Att pojkar halkar efter flickor i betyg har inget att göra med maskulina antiplugg-ideal. Istället är pojkar ofta präglade av en rädsla för att misslyckas som kan leda till att de inte ens försöker klara skoluppgifterna. Det menar forskaren Fredrik Zimmerman.

Ny forskning: Æstetisk undervisning i udskolingen reducerer elevers stress

Et norsk studie har undersøgt virkningen af brede billedkunstneriske og musiske udtryksformer ud til de mere teoretiske fag som matematik og samfundsfag i udskolingen. Udover motivation og glæde var den gennemgående tilbagemelding fra eleverne klart mindre negativ stress.

School environment and leadership: Evidence review

Students’ academic learning in schools is primarily determined by what classroom teachers do. However, there is good evidence that the professional environment in the school can also affect students’ learning, in a range of ways. The responsibility for creating and maintaining the most conducive professional environment lies with school leaders.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer