Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

Lek som pedagogisk strategi

Publicerad:2011-03-01
Uppdaterad:2012-04-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 3 2011: En förskoleklass för barn med autism. Om struktur och lärande lek.

Lotta Lindström (till vänster) och Karin Gustafsson har skrivit en artikel om deras arbete med att bygga upp en förskoleklass för barn med autism där leken får ta plats.

Varför ville ni skriva en artikel?

– Det var vår rektor som uppmuntrade oss att dokumentera vårt arbete. Vi startade upp gruppen 2008 och det är först nu, när klassen har funnits i tre år, som vi kände oss mogna att skriva den här artikeln.

Vad handlar artikeln om?

– Om uppbyggnaden av en förskoleklass med barn inom autismspektrum. Vi tar upp de olika delar som vi har fokuserat och byggt arbetet på, bland annat har leken haft stor betydelse. Eftersom barnen har begränsningar i delar av sin utveckling och sin sociala kommunikation behövde vi tänka på ett annat sätt.

Vad har ni sett för resultat?

– Att leken har stor betydelse i alla de delar som barnen har begränsningar i. Vi har sett att de barn som idag är 9 år har gjort väldiga vinster i och med att vi har hållit fast vid att arbeta via leken. I dag är de arbetsinriktade och fokuserade och har en ökad social kommunikation med varandra, mer än vad barn med de här svårigheterna vanligtvis har.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi startade upp en ny förskoleklass i augusti 2011. Våra kunskaper och erfarenheter gör att vi är mer medvetna om barnens behov och uttryck. Det är nya barn och vi gör andra anpassningar även om grunden är den samma.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi ser att den här artikeln gör det tydligare för våra kollegor och för barnens föräldrar att få en bättre uppfattning om hur vi arbetar. Det är positivt.

 

Läs hela artikeln i vår serie Undervisning & Lärande här

Författare: Lotta Lindström och Karin Gustafsson, Sickla skola

Text: Åsa Larsson 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev