Lustfyllt med estetiska moment i teoretiska ämnen
Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Utveckla skolan. Det betyder att den är skriven av en praktiker utifrån eget utvecklingsarbete. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.
Lärorikt, lustfyllt och en smula stökig. Att införa estetiska och praktiska moment i teoretiska ämnen, har sitt pris. Men fördelarna överväger, visar Valeria Chiara som skrivit en utvecklingsartikel i ämnet.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?
– Jag älskar mitt jobb och blev jag glad när jag fick möjlighet att skriva en artikel. Det är svårt och utmanande att skriva vetenskapligt som man gör här, men jag såg det som ett sätt att utveckla mig själv utanför klassrummet.
Vad handlar artikeln om?
– Om hur praktiska och estetiska moment kan införlivas i undervisningen i svenska och NO och huruvida det påverkar elevernas lärande. Själv har jag alltid varit intresserad av estetiskt skapande och under lärarutbildningen arbetade vi mycket med praktiska moment, men främst i undervisning mot de yngre årskurserna. I det här projektet ville jag undersöka hur det kan fungera med lite äldre elever.
– Artikeln beskriver hur jag i två klasser, årskurs och 5 införlivat olika estetiska och praktiska moment i syfte att stimulera elevernas lärande. I undervisning om evolutionen i NO fick eleverna årskurs 5 fick eleverna exempelvis arbeta med tidslinjer som de sedan dramatiserade utomhus. I undervisning om ljud och hörsel fick eleverna arbeta med lera och forma ett öra med dess olika beståndsdelar.
Vilka resultat har du sett?
– Jag har sett fantastiska resultat. Det märks tydligt att eleverna minns de praktiska/estetiska momenten särskilt väl och på så vis stärker dessa moment lärandet. Det finns förstås elever som inte alls tilltalas av att arbeta estetiskt, men de här momenten ersätter inte den ordinarie undervisning, utan är ett komplement. Och för flertalet elever fungerar det som ett inspirerande och lustfyllt inslag. Som en elev uttryckte det när de arbetade med lera: ”Är det här lektion?”
– Självklart innebär estetiska och praktiska moment att det stundom blir rörigt och många gånger högre ljudvolym. Dessutom krävs det städning efteråt. Men i förhållande till hur mycket de här momenten tillför så är värt den insatsen.
Hur har ditt arbete förändrats av projektet?
– När jag planerar min undervisning försöker jag alltid att få in vissa praktiska och estetiska moment, just som komplement. Men det kräver att man väljer bort ta bort något annat. Det kan vara svårt, och något jag har lärt mig under projektets gång är att våga prioritera bort något för att få plats med praktiska och estetiska övningar.
Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?
Mina närmsta kollegor vet ju hur jag arbetar och har nog inspirerats av det. Jag ska även presentera mitt projekt vid nästa arbetsplatsträff.


