Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Naturvetenskapligt utforskande i förskolan

Publicerad:2016-02-22
Uppdaterad:2018-01-31
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 2 2016: Titta, jag kan balansera! 

I denna text kommer jag att resonera kring hur barnen och vi som pedagoger blir påverkade av att arbeta utifrån ett konstruktionistiskt och transdisciplinärt perspektiv med pedagogisk dokumentation som arbetsredskap. Vi uppmuntrade barnen att använda inte bara tanken utan även sin kropp och alla sina sinnen i olika lärsituationer. Det resulterade i att projektet sträckte sig över flera kunskapsområden som naturvetenskap, rörelse, språk, matematik, skapande osv. Barnen visade genom sin önskan och lust till att lära och utforska naturvetenskapliga begrepp med tanken, sinnena och kroppen att det stämde överens med den kunskapssyn och det arbetssätt vi har samt vårt sätt att se på lärandet.

Ann-Sophie Petersen är förskollärare på Kristallens förskola i Nacka kommun. E-post: ann-sophie.petersen@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Yrkesutbildning för vuxna

Undervisar du vuxna på ett yrkesprogram? Varmt välkommen till Skolportens konferens som ger dig den senaste forskningen inom området, praktiska verktyg för undervisningen och möjligheten att utvecklas i din yrkesroll. Välj om du vill delta på plats i Stockholm 14 maj eller digitalt på webbkonferensen mellan 21 maj-11 juni.
Läs mer och boka
Vux
14 maj

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr ex. moms!
Läs mer och boka
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev