Ökad arbetsro och motivation med struktur och tydlighet

Leda och lära nummer 6/2021: Tydlighet och struktur – vägar mot inkluderade lärmiljöer

Johanna Lindström och Jeanette Schönfeldt.
 

En tydlig lärmiljö skapar trygghet, arbetsro och motivation. Det visar Jeanette W Schönfeldt och Johanna Lindström som skrivit en utvecklingsartikel om effekten av struktur och tydlighet och hur det kan främja inkludering.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi hoppas kunna väcka andra skolor intresse för att jobba med tydlighet och struktur som ett sätt att öka inkluderingen. Artikeln är sprungen ur Ifous FoU-program om inkluderande lärmiljöer som Skellefteå kommun deltagit i.

Vad handlar artikeln om?

– Vår skola, en f-9-skola samt särskola, kom till genom en sammanslagning av flera skolor i Skellefteå. Inför sammanslagningen beslutade kommunen att inkludering skulle vara en av skolans grundstenar och vi gick med i FoU-programmet om inkluderande lärmiljöer. Under vårt deltagande i Ifous-programmet arbetade vi tillsammans för att förbättra skolans lärmiljö i syfte att öka inkluderingen. Arbetet kom att fokusera på tydlighet och struktur. Mer konkret – rutiner för att tydliggöra exempelvis start och slut på lektionen, vad den ska handla om, hur undervisningen ska ske, vad som förväntas av eleverna.  Vår artikel handlar om hur lärarna på skolan uppfattar arbetet med tydlighet och struktur och huruvida det främjar inkludering. Artikeln bygger på enkäter med närmare 80 lärare på skolan som gjordes i slutet av FoU-programmet.

För vissa elever är tydlighet och struktur absolut nödvändigt för att skolan ska fungera men vi ser att det gynnar alla elever.”

Vilka resultat har ni sett?

– De visar att tydlighet och struktur ökar elevernas förståelse för vad skoldagen ska rymma och att det i sin tur ökar elevernas trygghet och arbetsro. För vissa elever är det här absolut nödvändigt för att skolan ska fungera men vi ser att det gynnar alla elever. Tydlighet och struktur innebär också att eleverna snabbare kommer igång med sitt arbete. När eleverna förstår målet med arbetet ökar också motivationen och målmedvetenheten. Ytterligare en poäng är tidsvinsten, lärarna pekar på att de behöver ägna mindre tid åt att förklara flera gånger för eleverna vad som ska göras.

– Inom Ifousprogrammet tog vi fram ett bildmaterial som idag finns i varje klassrum och fungerar som stöd. Bilderna visar ämnen, arbetsuppgifter och liknande och används framför allt i de yngre årskurserna. Flera lärare vittnar om hur eleverna själva frågar efter de upparbetade rutinerna och stödet kring struktur och tydlighet om de råkar saknas någon gång. Sammantaget visar vår studie att pedagogerna ser stora vinster med att arbeta med tydlighet och struktur.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Det har varit ett fantastiskt roligt arbete och Ifous FoU-program skapade en stark vi-känsla på skolan. Vi hade sannolikt inte förmått göra det här utan att delta i programmet.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Omorganisation och pandemi har dessvärre satt käppar i hjulet. Enskilda pedagoger och grupper arbetar vidare för att skapa bra lärmiljöer, men det övergripande arbetet har avstannat. Vi hoppas givetvis att återuppta det igen så småningom.

Jeanette W Schönfeldt är speciallärare och förstelärare på Lejonströmsskolan i Skellefteå kommun.
Johanna Lindström är grundskollärare och förstelärare på Lejonströmsskolan i Skellefteå kommun.

Leda & lära nr 6/2021

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-06-16 17:01 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2022-02-07 13:28 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
”Var inte så rädd för att det ska bli fel”

Förskolan Hammarkullegatan 3 i Göteborg har stor erfarenhet av att ta emot nyanlända barn och barn som inte har svenska som förstaspråk. Var nyfiken! Det är ett av rektor Ulrica Boijes råd.

Betyg i årskurs 4 kan få elever att ge upp

I höst kan alla skolor som vill, ge betyg redan i årskurs fyra. Men forskare varnar för reformen: betyg får svaga elever att ge upp, tar viktig tid från undervisningen och kan öka skolsegregationen. Det finns heller inga belägg för att betyg sporrar tioåringar att prestera bättre i skolan.

Forskare: Stöd pojkar mer i skolan

Att pojkar halkar efter flickor i betyg har inget att göra med maskulina antiplugg-ideal. Istället är pojkar ofta präglade av en rädsla för att misslyckas som kan leda till att de inte ens försöker klara skoluppgifterna. Det menar forskaren Fredrik Zimmerman.

Ny forskning: Æstetisk undervisning i udskolingen reducerer elevers stress

Et norsk studie har undersøgt virkningen af brede billedkunstneriske og musiske udtryksformer ud til de mere teoretiske fag som matematik og samfundsfag i udskolingen. Udover motivation og glæde var den gennemgående tilbagemelding fra eleverne klart mindre negativ stress.

School environment and leadership: Evidence review

Students’ academic learning in schools is primarily determined by what classroom teachers do. However, there is good evidence that the professional environment in the school can also affect students’ learning, in a range of ways. The responsibility for creating and maintaining the most conducive professional environment lies with school leaders.

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer