Ökad arbetsro och motivation med struktur och tydlighet

Leda och lära nummer 6/2021: Tydlighet och struktur – vägar mot inkluderade lärmiljöer

Johanna Lindström och Jeanette Schönfeldt.
 

En tydlig lärmiljö skapar trygghet, arbetsro och motivation. Det visar Jeanette W Schönfeldt och Johanna Lindström som skrivit en utvecklingsartikel om effekten av struktur och tydlighet och hur det kan främja inkludering.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi hoppas kunna väcka andra skolor intresse för att jobba med tydlighet och struktur som ett sätt att öka inkluderingen. Artikeln är sprungen ur Ifous FoU-program om inkluderande lärmiljöer som Skellefteå kommun deltagit i.

Vad handlar artikeln om?

– Vår skola, en f-9-skola samt särskola, kom till genom en sammanslagning av flera skolor i Skellefteå. Inför sammanslagningen beslutade kommunen att inkludering skulle vara en av skolans grundstenar och vi gick med i FoU-programmet om inkluderande lärmiljöer. Under vårt deltagande i Ifous-programmet arbetade vi tillsammans för att förbättra skolans lärmiljö i syfte att öka inkluderingen. Arbetet kom att fokusera på tydlighet och struktur. Mer konkret – rutiner för att tydliggöra exempelvis start och slut på lektionen, vad den ska handla om, hur undervisningen ska ske, vad som förväntas av eleverna.  Vår artikel handlar om hur lärarna på skolan uppfattar arbetet med tydlighet och struktur och huruvida det främjar inkludering. Artikeln bygger på enkäter med närmare 80 lärare på skolan som gjordes i slutet av FoU-programmet.

För vissa elever är tydlighet och struktur absolut nödvändigt för att skolan ska fungera men vi ser att det gynnar alla elever.”

Vilka resultat har ni sett?

– De visar att tydlighet och struktur ökar elevernas förståelse för vad skoldagen ska rymma och att det i sin tur ökar elevernas trygghet och arbetsro. För vissa elever är det här absolut nödvändigt för att skolan ska fungera men vi ser att det gynnar alla elever. Tydlighet och struktur innebär också att eleverna snabbare kommer igång med sitt arbete. När eleverna förstår målet med arbetet ökar också motivationen och målmedvetenheten. Ytterligare en poäng är tidsvinsten, lärarna pekar på att de behöver ägna mindre tid åt att förklara flera gånger för eleverna vad som ska göras.

– Inom Ifousprogrammet tog vi fram ett bildmaterial som idag finns i varje klassrum och fungerar som stöd. Bilderna visar ämnen, arbetsuppgifter och liknande och används framför allt i de yngre årskurserna. Flera lärare vittnar om hur eleverna själva frågar efter de upparbetade rutinerna och stödet kring struktur och tydlighet om de råkar saknas någon gång. Sammantaget visar vår studie att pedagogerna ser stora vinster med att arbeta med tydlighet och struktur.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Det har varit ett fantastiskt roligt arbete och Ifous FoU-program skapade en stark vi-känsla på skolan. Vi hade sannolikt inte förmått göra det här utan att delta i programmet.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Omorganisation och pandemi har dessvärre satt käppar i hjulet. Enskilda pedagoger och grupper arbetar vidare för att skapa bra lärmiljöer, men det övergripande arbetet har avstannat. Vi hoppas givetvis att återuppta det igen så småningom.

Jeanette W Schönfeldt är speciallärare och förstelärare på Lejonströmsskolan i Skellefteå kommun.
Johanna Lindström är grundskollärare och förstelärare på Lejonströmsskolan i Skellefteå kommun.

Leda & lära nr 6/2021

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-06-16 17:01 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2022-02-07 13:28 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Digitalisering
  Skolportens magasin nr 6/2022.

TEMA: Digitalisering

Tema: Digitalisering. Svensk skolas ambition att vara bäst i världen på digitalisering innebär både för- och nackdelar. Intervjun: Issis Melin har länge ägnat sig åt frågor som rör hedersrelaterat våld och förtryck. Enligt henne är den nya läroplanen ett steg i rätt riktning.

Läs mer och prenumerera här!
5 mest lästa på FoU
Rätt stöd rustar små barn i muntligt berättande

Förskolebarn är skickliga berättare. De använder sitt språk och gör berättelser begripliga genom både ljudhärmning, gester och mimik. Men de kan behöva lite hjälp på traven. Därför behöver pedagogerna uppmuntra det muntliga berättandet, som också är viktigt för att barnet själv ska bli lyssnad på.  

Positiv effekt av egne klasser for elever med autisme

Elever med autismespekterforstyrrelser (ASF) har større sjanse å fullføre skolen dersom de har gått i spesialklasser enn om de hadde gått i en ordinær klasse, viser dansk forskning.

Svenska elever övar för lite på att prata spanska i skolan

I en studie av Berit Aronsson vid Umeå universitet 2020 visades hur elever i spanska som främmande språk skriver bättre än de pratar, men att de inte nådde upp till förväntad nivå i någon av färdigheterna efter årskurs nio. Men hur kan det komma sig att eleverna inte är bättre på att prata, när vi sedan länge har kommunikativ inriktning på främmande språksundervisningen i Sverige?

Läsinlärning för elever med annat modersmål än svenska

I svensk grundskola är drygt en fjärdedel av eleverna flerspråkiga i dag. Att lära sig läsa och skriva på sitt andraspråk kan innebära flera utmaningar. Därför behöver lärare som undervisar elever i läs- och skrivinlärning ha kunskaper om vilka utmaningar det kan vara och hur vi kan lägga upp undervisningen för att möta denna elevgrupp.

Vissa skolor i utsatta områden lyckas – ny forskning tar reda på varför

Skolsegregationen i Stockholm är stor och elever i utsatta områden presterar ofta lägre än genomsnittet. Men vissa skolor sticker ut med bättre resultat. Forskare vid Stockholms universitet ska nu ta reda på varför elever vid just de skolorna lyckas bättre.

Skolportens digitala kurser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer