Hoppa till sidinnehåll
Arbetsmiljö

Ökat lärande och välmående med inspirerande miljö

Publicerad:2021-01-25
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Utveckla skolan nummer 11/2020: Miljön som den tredje pedagogen. Att skapa nyfikenhet, lek, lärande och trygghet för de yngsta genom en inbjudande miljö

Rima Somi.

En inspirerande och anpassad förskolemiljö kan verka som en ”tredje pedagog”. Det konstaterar Rima Somi som skrivit en artikel om ett utvecklingsprojekt i förskolan.

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag såg artikeln som en möjlighet att dela med mig av processen och de intressanta resultat projektet har medfört. Men även för att belysa den pedagogik och kreativitet vi arbetar med på våra småbarnsavdelningar.

Vad handlar artikeln om?

– Den beskriver ett gemensamt utvecklingsarbete mellan pedagoger, barn och föräldrar på en småbarnsavdelning med projektet Miljön som den tredje pedagogen”. Utifrån förskolans läro- och utbildningsplan samt relevant litteratur bjöds pedagoger, barn och föräldrar in att delta i en process i syfte att skapa en inspirerande lärandemiljö.

– Artikeln beskriver hur man som pedagog genom en stegvis process kan finna de rätta verktygen för att analysera, dokumentera och utveckla miljön i en förskoleverksamhet. Den stegvisa processen gjorde det möjligt för oss pedagoger att skapa mötesplatser/stationer i form av olika inspirerande rum i rummet.

Vilka resultat har du sett?

– Arbetslaget lyckades skapa inspirerande miljöer med en begränsad budget genom en detaljerad plan och med stöd från ledningen. Genom att miljön anpassades efter barnens behov och förmågor kunde också barnen enklare delas upp i grupper. Detta bidrog i sin tur till att barnen blev mer självgående och självständiga i leken och kunskapssökandet. Miljön kom därmed att verka som en tredje pedagog. Vi pedagoger såg bland annat att barnens lek och språk utvecklades. Den förbättrade miljön innebar ett ökat välmående hos både barn, föräldrar och pedagoger.

– En viktig aspekt i förändringsarbetet var att inkludera alla pedagoger och föräldrar. Föräldrarna var positiva, inte minst för att de på nära håll fick följa barnens utvecklingsprocesser, främst genom detaljerade månadsbrev samt dagliga uppdateringar på Instagram. Projektet resulterade i att vi kunde öka barnantalet på avdelningen då den tydliga strukturen i den pedagogiska miljön lockade fler barn till förskolan.

Genom att miljön anpassades efter barnens behov och förmågor kom miljön att verka som en tredje pedagog.

Hur har ditt arbete påverkats av projektet?

– Projektet har stärkt vår syn på samarbete och hur man genom att arbeta strukturerat in i minsta detalj kan skapa en tydlig pedagogisk miljö. Arbetet och erfarenheterna har stärkt oss professionellt. Utvecklingsarbetet har inspirerat mig till att skapa en kreativ plattform vid namn kreativa zonen genom det sociala nätverket Instagram där det pedagogiska och kreativa lärandet är i fokus.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Projektet är bara ett av många goda exempel på hur man kan skapa en god lärandemiljö för de yngsta barnen. Min förhoppning är att det i förlängningen kan inspirera till framtida projekt och därmed skapa en gemensam plattform för kompetensutveckling som alla vuxna och barn på förskolan får ta del av.

Rima Somi är lärare för yngre åldrar och arbetslagsledare på Skogsstigens förskola i Nacka.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev