Ökat lärande och välmående med inspirerande miljö

Utveckla skolan nummer 11/2020: Miljön som den tredje pedagogen. Att skapa nyfikenhet, lek, lärande och trygghet för de yngsta genom en inbjudande miljö

Rima Somi.

En inspirerande och anpassad förskolemiljö kan verka som en ”tredje pedagog”. Det konstaterar Rima Somi som skrivit en artikel om ett utvecklingsprojekt i förskolan.

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag såg artikeln som en möjlighet att dela med mig av processen och de intressanta resultat projektet har medfört. Men även för att belysa den pedagogik och kreativitet vi arbetar med på våra småbarnsavdelningar.

Vad handlar artikeln om?

– Den beskriver ett gemensamt utvecklingsarbete mellan pedagoger, barn och föräldrar på en småbarnsavdelning med projektet Miljön som den tredje pedagogen”. Utifrån förskolans läro- och utbildningsplan samt relevant litteratur bjöds pedagoger, barn och föräldrar in att delta i en process i syfte att skapa en inspirerande lärandemiljö.

– Artikeln beskriver hur man som pedagog genom en stegvis process kan finna de rätta verktygen för att analysera, dokumentera och utveckla miljön i en förskoleverksamhet. Den stegvisa processen gjorde det möjligt för oss pedagoger att skapa mötesplatser/stationer i form av olika inspirerande rum i rummet.

Vilka resultat har du sett?

– Arbetslaget lyckades skapa inspirerande miljöer med en begränsad budget genom en detaljerad plan och med stöd från ledningen. Genom att miljön anpassades efter barnens behov och förmågor kunde också barnen enklare delas upp i grupper. Detta bidrog i sin tur till att barnen blev mer självgående och självständiga i leken och kunskapssökandet.  Miljön kom därmed att verka som en tredje pedagog. Vi pedagoger såg bland annat att barnens lek och språk utvecklades. Den förbättrade miljön innebar ett ökat välmående hos både barn, föräldrar och pedagoger.

– En viktig aspekt i förändringsarbetet var att inkludera alla pedagoger och föräldrar. Föräldrarna var positiva, inte minst för att de på nära håll fick följa barnens utvecklingsprocesser, främst genom detaljerade månadsbrev samt dagliga uppdateringar på Instagram. Projektet resulterade i att vi kunde öka barnantalet på avdelningen då den tydliga strukturen i den pedagogiska miljön lockade fler barn till förskolan.

Genom att miljön anpassades efter barnens behov och förmågor kom miljön att verka som en tredje pedagog.

Hur har ditt arbete påverkats av projektet?

– Projektet har stärkt vår syn på samarbete och hur man genom att arbeta strukturerat in i minsta detalj kan skapa en tydlig pedagogisk miljö. Arbetet och erfarenheterna har stärkt oss professionellt.  Utvecklingsarbetet har inspirerat mig till att skapa en kreativ plattform vid namn kreativa zonen genom det sociala nätverket Instagram där det pedagogiska och kreativa lärandet är i fokus.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Projektet är bara ett av många goda exempel på hur man kan skapa en god lärandemiljö för de yngsta barnen. Min förhoppning är att det i förlängningen kan inspirera till framtida projekt och därmed skapa en gemensam plattform för kompetensutveckling som alla vuxna och barn på förskolan får ta del av.

Rima Somi är lärare för yngre åldrar och arbetslagsledare på Skogsstigens förskola i Nacka.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-01-25 11:01 av Susanne Sawander


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Får vi titta på Youtube? Viktigt att fritidshem främjar barns medieintressen visar studie

Många elever har ett stort intresse för dataspel, att titta på Youtube-klipp och snacka på Tiktok. Hur ska lärarna på fritidshem förhålla sig till det? En ny studie visar att lärare som integrerar barnens medieintresse i fritidsverksamheten kan ha mer utvecklande samtal med eleverna om deras vardag.

Blandade känslor – om barn och ungas psykiska hälsa

Att förstå sina egna känslor gör det lättare att hantera och prata om sitt mående. Materialet Blandade känslor ger stöd till barn och till vuxna som möter barn i alla åldrar. Det kan användas i skolan, på fritiden, i hemmet, inom socialtjänsten eller vården.

”Hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven”

45 forskare är kritiska till Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, och statsbidraget ”Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd”. Men hur stödet ges bäst måste alltid utgå från eleven, skriver Åsa Vikström-Nilsson, verksamhetsområdeschef Specialpedagogiskt stöd vid SPSM, i en replik.

Förskolläraren som gör fysisk aktivitet jämställd

Reihaneh Jansson, förskol­lärare på Stadsskogens för­skola i Alingsås, har nyligen lett ett utvecklings­arbete om fysisk aktivitet utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

Schooling in the Nordic countries during the COVID-19 pandemic

Sämre undervisningskvalitet och sämre inlärning är två sannolika följder av perioder av undervisning på distans under covid 19-pandemin. Det kan leda till lägre framtida inkomster för dem som är unga idag. (pdf)