Ökat lärande och välmående med inspirerande miljö

Utveckla skolan nummer 11/2020: Miljön som den tredje pedagogen. Att skapa nyfikenhet, lek, lärande och trygghet för de yngsta genom en inbjudande miljö

Rima Somi.

En inspirerande och anpassad förskolemiljö kan verka som en ”tredje pedagog”. Det konstaterar Rima Somi som skrivit en artikel om ett utvecklingsprojekt i förskolan.

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag såg artikeln som en möjlighet att dela med mig av processen och de intressanta resultat projektet har medfört. Men även för att belysa den pedagogik och kreativitet vi arbetar med på våra småbarnsavdelningar.

Vad handlar artikeln om?

– Den beskriver ett gemensamt utvecklingsarbete mellan pedagoger, barn och föräldrar på en småbarnsavdelning med projektet Miljön som den tredje pedagogen”. Utifrån förskolans läro- och utbildningsplan samt relevant litteratur bjöds pedagoger, barn och föräldrar in att delta i en process i syfte att skapa en inspirerande lärandemiljö.

– Artikeln beskriver hur man som pedagog genom en stegvis process kan finna de rätta verktygen för att analysera, dokumentera och utveckla miljön i en förskoleverksamhet. Den stegvisa processen gjorde det möjligt för oss pedagoger att skapa mötesplatser/stationer i form av olika inspirerande rum i rummet.

Vilka resultat har du sett?

– Arbetslaget lyckades skapa inspirerande miljöer med en begränsad budget genom en detaljerad plan och med stöd från ledningen. Genom att miljön anpassades efter barnens behov och förmågor kunde också barnen enklare delas upp i grupper. Detta bidrog i sin tur till att barnen blev mer självgående och självständiga i leken och kunskapssökandet.  Miljön kom därmed att verka som en tredje pedagog. Vi pedagoger såg bland annat att barnens lek och språk utvecklades. Den förbättrade miljön innebar ett ökat välmående hos både barn, föräldrar och pedagoger.

– En viktig aspekt i förändringsarbetet var att inkludera alla pedagoger och föräldrar. Föräldrarna var positiva, inte minst för att de på nära håll fick följa barnens utvecklingsprocesser, främst genom detaljerade månadsbrev samt dagliga uppdateringar på Instagram. Projektet resulterade i att vi kunde öka barnantalet på avdelningen då den tydliga strukturen i den pedagogiska miljön lockade fler barn till förskolan.

Genom att miljön anpassades efter barnens behov och förmågor kom miljön att verka som en tredje pedagog.

Hur har ditt arbete påverkats av projektet?

– Projektet har stärkt vår syn på samarbete och hur man genom att arbeta strukturerat in i minsta detalj kan skapa en tydlig pedagogisk miljö. Arbetet och erfarenheterna har stärkt oss professionellt.  Utvecklingsarbetet har inspirerat mig till att skapa en kreativ plattform vid namn kreativa zonen genom det sociala nätverket Instagram där det pedagogiska och kreativa lärandet är i fokus.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Projektet är bara ett av många goda exempel på hur man kan skapa en god lärandemiljö för de yngsta barnen. Min förhoppning är att det i förlängningen kan inspirera till framtida projekt och därmed skapa en gemensam plattform för kompetensutveckling som alla vuxna och barn på förskolan får ta del av.

Rima Somi är lärare för yngre åldrar och arbetslagsledare på Skogsstigens förskola i Nacka.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-01-25 11:01 av Susanne Sawander


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nr 3 2021

Nr 3 2021

Intervju med den kanadensiske skolforskaren Steven Katz som gärna talar om för lärare att deras fortbildning ger klena resultat – och varför. Stort tema om komvux i förändring.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser