Omsorg och undervisning vävs samman i förskolan

Leda & lära nummer 3/2021: Utan varpen brister väven. Omsorgens uttryck och värde i förskolans planerade undervisning

Christina Jarvis och Helena Bergman.

Omsorg och undervisning är ofta oskiljaktiga i förskolan. Den slutsatsen drar förskolerektor Christina Jarvis och förskollärare Helena Bergman i sin utvecklingsartikel där de undersökt hur omsorg uttrycks i förskolans undervisning.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi har deltagit i Ifous utvecklingsprogram Flerstämmig undervisning i förskolan och fick därigenom insikt om att samspelet mellan omsorg och undervisning i förskolan tenderar utelämnas till förmån för ämnesfokus i förskollärares egna bedömningsanalyser. Som rektor och förskollärare är vi väl medvetna om omsorgens plats i förskolan därför kändes frågan hur omsorgen kommer till uttryck i planerade undervisningssituationer som en spännande fråga att utforska.

Vad handlar artikeln om?

– Vi har undersökt på vilka sätt omsorg uttrycks i förskolans undervisning men också vilka konsekvenser omsorgens värde har för både förskollärares och rektors pedagogiska ansvar. Artikeln bygger på videoobservationer sju planerade undervisningstillfällen vid tre olika förskolor. För att kunna ringa in och analysera den omsorg som sker valde att fokusera på sex komponenter som forskaren Van Manen definierat som viktiga för att skapa kontakt mellan barnet och läraren: Tal och tystnad, ögon, gester/kroppsspråk och miljö/atmosfär, samt förebildlighet. Vi var öppna för fler aspekter men valde dessa sex komponenter som grund.

Vilka resultat har ni sett?

– Att förskollärare med en etisk medvetenhet använder sig själva som verktyg genom blickar, tal, tystnad, kroppsspråk, atmosfär för att väva samman omsorg med förskolans undervisning och därigenom skapa en helhet. I en grupp som spretar eller där det plötsligt händer något som skapar oro eller stör undervisningen måste förskolläraren parera – vad är viktigt just nu – och det gör förskollärarna genom att använda de här komponenterna. Videoobservationerna visar hur förskollärarna i rollen som förebild reglerar känslor i gruppen, allt från att dämpa till att entusiasmera.  

”Förskollärare använder sig själva som verktyg för att väva samman omsorg med förskolans undervisning.”

– Samspelet mellan omsorg och undervisning kräver en öppenhet för det oväntade och stor flexibilitet. Våra resultat visar att omsorgen och undervisningen ofta är oskiljaktiga i förskolan. Men samspelet kräver också en etisk medvetenhet. Vi konstaterar att förskolläraren behöver använda sig av både en naturlig omtänksamheten och medveten etisk omsorg, vilket kräver erfarenhet, vetenskaplig förankring och fördjupad kollegial reflektion. Man kan inte förvänta sig att en nyutbildad förskollärare har haft möjlighet att utveckla etisk omsorg. Rektors ansvar är därmed att skapa möjlighet för en omsorgsfull undervisning i förskolan.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Som förskollärare har jag stärkts min yrkesroll. Framför allt inser jag nu att det komplexa arbetet med att väva samman omsorg med undervisning är helt självklart i förskolan. Det är så här det ska vara. I rollen som rektor handlar det om att fånga upp och integrera omsorgsaspekten i relation till undervisning i det systematiska kvalitetsarbetet.

Hur för ni ert arbete vidare?

Vi har redan presenterat artikeln för den politiska nämnden här i Örebro och ska också berätta om vårt arbete för kollegor och andra förskolor på olika konferenser och seminarium.

Helena Bergman är leg. förskollärare i Örebro.
Christina Jarvis är rektor och leg. förskollärare i Örebro.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2021-04-20 17:00 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2021-04-21 17:09 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Konst som verktyg för egna känslor i förskolan

Konst är ett värdefullt verktyg för att skapa utrymme för barn att uttrycka och berätta om sig själva. Det visar Joakim Pettersson som skrivit en artikel om ett konstprojekt i förskolan.

Projekt kring olikheter stärkte mångfalden i förskolan

Ett projekt kring olika kulturer, religioner och demokrati ökade barnens kunskaper och delaktighet. Det konstaterar Franziska Forssander och Aisha Lundgren Aslla som skrivit en artikel om ett interkulturellt arbete i förskolan.

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Stödstrukturer omarbetas av elever på distansgymnasium

Lärarnas lektionsplanering utnyttjas väl av distansgymnasiets elever. Men de dekonstruerar dem och anpassar stödet efter sin egen livssituation, visar Tommy Palmèr i sin utvecklingsartikel.

Promenader krokar upp kunskaper

En interaktiv fysisk promenad gjorde det enklare för eleverna att ta in faktatung kunskap. Det visar Malin Hökby och Martin Flodkvist på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om minnespromenader i ämnet svenska.

Poesi väcker skrivlust hos gymnasieelever

En årlig poesifestival ökar intresset för kreativt skrivandet hos elever på det Naturvetenskapliga programmet. Det visar lärarna Magdalena Gyllenlood, Pernilla Lämber och Veronica Wirström på Nacka gymnasium.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Kommande disputationer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Utmaningar i arbetet med skolövergångar

Barns skolövergångar är en komplex process som påverkar lärares arbete. Det konstaterar Therese Welén i sin avhandling, som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Lärare är tryggheten om krisen slår till

Kriget i Ukraina, pandemi och våldsbrott. När kriser drabbar skolor står lärare i frontlinjen. Lärare behöver träna krishantering och rutiner kan förbygga våldsdåd, menar forskare.

Goda resultat av digital kompetensutveckling i skolan

Pedagogisk användning av digital teknik kan utveckla undervisningen och förbättra lärandet. Flera kommuner ser goda resultat efter att arbetat med modellen Skriva sig till lärande (STL).

Vad är beprövad erfarenhet?

Beprövad erfarenhet kan ha minst tre olika betydelser som alla är viktiga för hur vi ska undervisa, leda och organisera skolan. Det säger Anette Jahnke, universitetslektor i pedagogik, samt projekt- och processledare vid forskningsinstitutet Ifous, som har skrivit en bok om beprövad erfarenhet i skolan.

Den oumbärliga yrkesutbildningen

Respekt för yrkeskunnande och en mer reflekterande undervisning. Det är forskarnas recept för att stärka gymnasieskolans yrkesprogram. Läs ett utdrag ur temaartikeln om yrkesutbildning i senaste numret av Skolportens magasin!