Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar

Visar sida 21 av 24

Serier

De forskar om argumenterande text

2011-12-02
Fem svensklärare på högstadiet och gymnasiet har i ett forskningsprojekt tagit reda på vad i argumenterande texter som eleverna har svårt för. - Vi valde att arbeta med argumenterande text eftersom vi alla har upplevt att elever tycker det är svårt. Dessutom är det något som de kommer att ha användning för i vuxenlivet, säger Anna-Lena Ebenstål som är en av deltagarna i forskningsprojektet.
Serier

Tydlig feedback höjer betygen

2011-09-05
– Det viktigaste resultatet hittills är att framförallt svagpresterande elever på väldigt kort tid höjer sina betyg, säger Malin Nilsson som undersökt effekten av formativ bedömning för intresset för NO på gymnasiet. Malin Nilssons studie ingår i projektet Kemilektorslänken som finansieras av Vetenskapsakademin. Nu publicerar hon en första rapport på 360 Framsteg.
Serier

SALUT vann skolornas fredspris

2011-05-27
SALUT- en andra chans, på Ross Tensta gymnasium har vunnit Emerichfondens pris Skolornas fredspris. Priset delas ut till projekt som verkar för att bekämpa våld och mobbing och som främjar medmänsklighet och omtanke i skolan.
Serier

Trädgårdsstadsskolan bjuder på erfarenheter

2011-05-26
Bävern är Trädgårdsstadsskolans interna hemsida, där samlar man det organisationsmaterial som stödjer kvalitetsarbetet på skolan, till exempel checklistor, blanketter, bedömningsmatriser, IUP-verktyg, policies och processbeskrivningar. Materialet är till för dem som arbetar på skolan, men är också ett konkret sätt att visa för föräldrar och andra intresserade hur man jobbar på skolan. Allt som finns på Bävern är helt fritt att ladda ner och använda.
Serier

Kraft att leda

2011-05-25
I Sollentuna kommunala skola har man genomfört ett arbete i syfte att hitta ett verksamhetsnära sätt att arbeta med utveckling av arbetslagen i skolan. Några skolor i kommunen har testat ett självskattningsverktyg, för att använda befintliga resurser bättre. Jämförelsen är den vanliga medarbetar- undersökningen som standardmässigt genomförs men som inte ger ett underlag som arbetslagen i skolan kan använda på ett konstruktivt sätt.
Forskning och utveckling kategorier
Serier

Små barn blir aktiva bokläsare

2011-02-02
Gunvor Persson och Jessica Wallin har skrivit artikeln ”Ska vi läsa en bok? Från bokprojekt till bokutgivning. Hur man kan stimulera småbarns språkutveckling”. Artikeln handlar om deras språkprojekt med de yngsta barnen på förskolan. Projektet resulterade i att barnen blev mer aktiva bokläsare och fick ett ökat intresse för bokstäver.
Serier

Marie Gladh skrev om tillfället då det vänder

2011-01-31
Marie Gladh har intervjuat fem lärare och fyra elever som alla har varit med om vändpunkter eller vändpunktsliknande förändringar, antingen hos sig själva eller hos andra. Hennes studie ger en exempel på hur hur förändringar och vändpunkter kan åstadkommas i en pedagogisk verksamhet. Det mest framträdande i resultaten är att eleverna framhåller att de vill ha lärare som aldrig ger upp om dem.

Eget utforskande påverkar lärandet

2010-11-26
Med projektet Racerbilar ville författarna till den här artikeln utgå från barnens intressen. Genom att barnen skulle få göra en arbetsbok som lyfter fram deras tankar, idéer, reflektioner, deras matematiska tänkande och utvecklar deras förmåga att göra egna dokumentationer. Tanken var att barnen skulle kunna påverka sitt lärande genom sitt eget utforskande
Serier

Modersmålsbaserad sfi

2010-11-01
Modersmålets roll för lärandet: Den här rapporten handlar om Hyllie Park Folkhögskolas svenskundervisning för invandrare i Malmö; en uppdragsutbildning för Malmö stad.
120212224