Hoppa till sidinnehåll

Utvecklingsartiklar

Visar sida 22 av 25

Eget utforskande påverkar lärandet

2010-11-26
Med projektet Racerbilar ville författarna till den här artikeln utgå från barnens intressen. Genom att barnen skulle få göra en arbetsbok som lyfter fram deras tankar, idéer, reflektioner, deras matematiska tänkande och utvecklar deras förmåga att göra egna dokumentationer. Tanken var att barnen skulle kunna påverka sitt lärande genom sitt eget utforskande
Serier

Modersmålsbaserad sfi

2010-11-01
Modersmålets roll för lärandet: Den här rapporten handlar om Hyllie Park Folkhögskolas svenskundervisning för invandrare i Malmö; en uppdragsutbildning för Malmö stad.
Serier

Litteraturläsning som didaktisk utmaning

2010-11-01
Varför läsa skönlitteratur? Under tre terminer, våren 2008 till och med våren 2009, fick en grupp gymnasielärare på S:t Petri skola i Malmö möjlighet att delta i en forskningscirkel med inriktning mot svenskämnets litteraturundervisning.
Serier

Interkulturell matematik

2010-11-01
Hur lär sig elever matematik? Vårterminen 2008 startade en forskarcirkel mycket trevande. Lärarna hade dimmiga begrepp om vad arbetet skulle innebära och vad det skulle mynna ut i. Rapport från en forskningscirkel.
Serier

Genusmedveten pedagogik

2010-11-01
Några pedagoger i Malmö stad fick möjlighet att i regi av Resurscentrum för mångfaldens skola/FoU-utbildning verka som genuspedagoger i kommunens förskolor och grundskolor med start hösten 2008. Denna rapport är ett resultat av forskningscirkelns arbete.
Serier

Samhällsfrågor i NO-undervisningen

2010-11-01
Den här forskningscirkeln startades med syftet att undersöka möjligheter och hinder med att utgå från samhällsfrågor i NO-undervisningen i skolor som präglas av låg socio-ekonomisk status och hög etnisk mångfald.
121222325