Hoppa till sidinnehåll
Digitalisering

Podcast skapar motivation och höjer resultat

Publicerad:2015-06-11
Uppdaterad:2018-01-17
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 10 2015: Podcast i undervisningen skapar motiverade elever: Ett inkluderande arbetssätt där elever lär av varandra vid inspelandet av strukturerade samtal

markus_kia_stor
Markus Nyman och Kia Senneryd arbetar på Nyboda skola i Tyresö kommun

Att använda podcast, inspelade samtal, i undervisningen höjer både elevernas motivation och resultat. Det konstaterar ämneslärare Markus Nyman och Kia Senneryd, special- och förstelärare, som skrivit en utvecklingsartikel om podcast som ett verktyg i undervisningen.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi fick en förfrågan om det och kände att det var både en utmaning för oss personligen men också ett sätt att sprida våra resultat.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur vi använt inspelade samtal, så kallad podcast, i undervisningen i ämnet svenska i två klasser i årskurs 8. Vi ville undersöka om podcast kan öka motivationen och utveckla elevernas förmåga att leda och delta i samtal. Under sammantaget drygt tio lektioner arbetade vi med podcast, där vi började med att lyssna på olika podcast och prata om samtalsteknik. I grupper om cirka tre fick eleverna sedan spela in samtal på runt tio minuter vardera om två givna ämnen, varav ett i ämnet kemi samt ett eget valt ämne. Slutligen spelade eleverna in en utvärderingspod där de berättade om vad de tyckte om projektet. Projektet var upplagt i etapper med tydliga delmål.

Vilka resultat har ni sett?

– Framför allt att eleverna själva tyckte att detta var både roligt och utmanande, vilket syntes tydligt genom ett stort engagemang och ansvarstagande. Vi tror att de kortsiktiga målen i kombination med vår höga förväntan på eleverna var starkt bidragande till elevernas motivation. Alla elever nådde högre mål än de vanligen brukar, samtliga samtliga klarade minst kunskapskravet för E inom arbetsområdet. Elever som har svårt att uttrycka sig i skrift visade sig vara duktiga på att prata. Likaså märkte vi att vanligtvis tysta elever blev trygga i den lilla podcast-gruppen och därmed fick lättare att prata. Sammantaget har användning av podcast utvecklat elevernas förmåga att delta och föra samtal, de lyssnade och lät varandra prata till punkt och använde sig också mycket av speglig som en teknik i samtalen. Våra resultat visar att podcast är ett verktyg som kan användas i alla skolämnen.

 Hur har ert arbete påverkats av projektet?

– Både själva projektet och skrivandet av utvecklingsartikeln har ökat vår medvetenhet om vår egen undervisnng och vad som skapar motivation i klassrummet.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Flera kollegor, framför allt i arbetslaget har inspirerats av vårt arbete och själva börjat arbeta med podcast. Till hösten ska vi presentera artikeln med både arbetssättet och de resultat vi sett, för hela skolan. Redan nu har vi berättat om artikeln på ett regionalt seminarium i Ifous regi för inkluderande lärmiljöer. Vi har även berättat om projektet på en annan skola i kommunen.

Susanne Sawander

Markus Nyman är utbildad ämneslärare och arbetar som lärare i svenska och so på Nyboda skola i Tyresö kommun.
E-post: Markus.nyman@utb.tyreso.se

Kia Senneryd är utbildad speciallärare och förstelärare med fokusområde inkludering och arbetar idag på Nyboda skola i Tyresö kommun.
E-post: Kristina.senneryd@utb.tyreso.se

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev