Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Projektet om Daidalos utvecklade barnens inflytande och lärande

Publicerad:2018-02-08
Uppdaterad:2018-02-09
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Kan barns inflytande och lärande på förskolan utvecklas genom ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö? Det menar förskolläraren Jenny Kullnes, som har dokumenterat sitt utvecklingsarbete ”Daidalosprojektet”.

Varför ville du skriva om ditt utvecklingsarbete?

– Jag ville berätta om vårt projekt och att skriva ett bidrag är ett väldig bra sätt att få ut information till fler än de närmsta kollegorna.

Vad handlar bidraget om?

– Om Daidalosprojektet som vi gjorde i en barngrupp på förskolan. I projektet har vi arbetat med ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö för att se hur barngruppens inflytande och lärande utvecklas.

– Projektet utgick från barnens intresse för ett program som heter Daidalos labyrint. Det var väldigt många barn i barngruppen som lekte det här på olika sätt. Utifrån barnens intresse för programmet började vi bygga vidare och planera aktiviteter utifrån läroplanen, och utifrån de olika figurerna och olika företeelser i programmet. Barnen har tyckt att det är väldigt spännande och har varit otroligt engagerade.

– Vi har använt mycket drama i arbetet, det har kommit figurer på besök och barnen har fått brev. Barnen kom på massor av aktiviteter och vi var väldigt lyhörda för att kunna fånga upp hur de tänkte och vad de ville göra.

Vilka resultat har du sett?

– Jag har jobbat i tio år på förskola och det här är det roligaste jag har gjort – både för barn och vuxna. Vi hade ett väldigt lustfyllt arbetssätt på avdelningen, alla var så otroligt engagerade. Barnen har verkligen lärt sig nya saker. Vi har sett en stor skillnad i barngruppen just när det gäller att respektera varandras åsikter. Det sociala samspelet jobbar man mycket med på förskolan och där har vi sett en stor skillnad under de månader som vi arbetade med projektet. Vi fick till en en fantastisk social gemenskap och barngruppen blev väldigt harmonisk.

– Samtidigt ökade barnens intresse för matematik och språk, som vi vävde in i projektet. I tv-programmet Daidalos är det mycket teknik och mycket mäta och räkna, och barnen gjorde många olika ritningar. Vi pedagoger var medlyssnande och medforskande och arbetet utgick från barnens egna initiativ.

– Vi jobbade även mycket med innemiljön, med punktbelysning och textilier vilket påverkade stämningen och känslan i barngruppen. Vi har även använt oss av klassisk musik.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– För mig personligen som pedagog var det ett väldigt roligt projekt. Dessutom var det roligt att man kunde se resultat. Nu arbetar jag med en annan barngrupp och nya kollegor och under hösten har vi arbetat med ett annat projekt. Där har jag försökt få med det här tänket.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om projektet på ett APT-möte där jag höll en föreläsning för kollegor. Jag var också med på Nacka Education Summit förra året med en föreläsning. Utöver det har jag bjudit in andra avdelningar i olika aktiviteter så att de ska se hur vi jobbar – det kan ge inspiration också tänker jag.

Jenny Sörman Kullnes är förskollärare och arbetar på Långsjöns förskola i Saltsjö-Duvnäs. E-post: jenny.sorman-kullnes[a]nacka.se

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev