Projektet om Daidalos utvecklade barnens inflytande och lärande

Kan barns inflytande och lärande på förskolan utvecklas genom ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö? Det menar förskolläraren Jenny Kullnes, som har dokumenterat sitt utvecklingsarbete ”Daidalosprojektet”.

Varför ville du skriva om ditt utvecklingsarbete?

– Jag ville berätta om vårt projekt och att skriva ett bidrag är ett väldig bra sätt att få ut information till fler än de närmsta kollegorna.

Vad handlar bidraget om?

– Om Daidalosprojektet som vi gjorde i en barngrupp på förskolan. I projektet har vi arbetat med ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö för att se hur barngruppens inflytande och lärande utvecklas.

– Projektet utgick från barnens intresse för ett program som heter Daidalos labyrint. Det var väldigt många barn i barngruppen som lekte det här på olika sätt. Utifrån barnens intresse för programmet började vi bygga vidare och planera aktiviteter utifrån läroplanen, och utifrån de olika figurerna och olika företeelser i programmet. Barnen har tyckt att det är väldigt spännande och har varit otroligt engagerade.

– Vi har använt mycket drama i arbetet, det har kommit figurer på besök och barnen har fått brev. Barnen kom på massor av aktiviteter och vi var väldigt lyhörda för att kunna fånga upp hur de tänkte och vad de ville göra.

Vilka resultat har du sett?

– Jag har jobbat i tio år på förskola och det här är det roligaste jag har gjort – både för barn och vuxna. Vi hade ett väldigt lustfyllt arbetssätt på avdelningen, alla var så otroligt engagerade. Barnen har verkligen lärt sig nya saker. Vi har sett en stor skillnad i barngruppen just när det gäller att respektera varandras åsikter. Det sociala samspelet jobbar man mycket med på förskolan och där har vi sett en stor skillnad under de månader som vi arbetade med projektet. Vi fick till en en fantastisk social gemenskap och barngruppen blev väldigt harmonisk.

– Samtidigt ökade barnens intresse för matematik och språk, som vi vävde in i projektet. I tv-programmet Daidalos är det mycket teknik och mycket mäta och räkna, och barnen gjorde många olika ritningar. Vi pedagoger var medlyssnande och medforskande och arbetet utgick från barnens egna initiativ.

– Vi jobbade även mycket med innemiljön, med punktbelysning och textilier vilket påverkade stämningen och känslan i barngruppen. Vi har även använt oss av klassisk musik.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– För mig personligen som pedagog var det ett väldigt roligt projekt. Dessutom var det roligt att man kunde se resultat. Nu arbetar jag med en annan barngrupp och nya kollegor och under hösten har vi arbetat med ett annat projekt. Där har jag försökt få med det här tänket.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om projektet på ett APT-möte där jag höll en föreläsning för kollegor. Jag var också med på Nacka Education Summit förra året med en föreläsning. Utöver det har jag bjudit in andra avdelningar i olika aktiviteter så att de ska se hur vi jobbar – det kan ge inspiration också tänker jag.

Jenny Sörman Kullnes är förskollärare och arbetar på Långsjöns förskola i Saltsjö-Duvnäs. E-post: jenny.sorman-kullnes[a]nacka.se

Åsa Lasson

Sidan publicerades 2018-02-08 17:24 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2018-02-09 10:08 av Hedda Lovén


Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Fortbildning
Källkritik i fokus

Källkritik i fokus

I det informationssamhälle vi lever i är det ibland svårt att avgöra vad som är fakta respektive falska påståenden. Som lärare ska du förmedla vikten av källkritik men det är även viktigt att veta vilka faktorer som styr vårt källkritiska förhållningssätt samt vilka praktiska verktyg som finns till hjälp för att utesluta falsk information. Välkommen till en konferens med fokus på källkritik!

Läs mer och boka plats
5 mest lästa på FoU

Så skapas rektors pedagogiska ledarskap

Synen på rektors ledarskap är nära länkad till förändringar i skolpolitiken, visar Katarina Ståhlkrantz i sin avhandling. Nu har den valts till lärarpanelens favorit.

Mer jobb för förstelärare – men ingen extra tid

Att vara förstelärare innebär ofta mer arbete – men bara 10 procent av lärarna får minskad undervisningstid. Det bekräftar ny forskning.

Tydlighet och inkludering ger trygghet och självförtroende

Lunchrasten är slut. Eleverna kommer in i klassrummet där Ida Jonsson och Maria Pettersson tar emot för en mattelektion i halvklass. De arbetar strukturerat med tydlighet och inkludering och det ger eleverna trygghet och självförtroende.

How states compare on STEM education

A new, interactive national report called the STEM Opportunity Index – developed by the National Math and Science Initiative, SRI International and 100Kin10 – compares how states are supporting STEM education based on 10 indicators. NMSI CEO Bernard Harris says the goal is for states to use the data to improve STEM education.

How Dungeons & Dragons can help kids develop social-emotional learning skills

Playing a cooperative role-playing game like Dungeons & Dragons can have the added benefit of helping kids develop social emotional skills.