Projektet om Daidalos utvecklade barnens inflytande och lärande

Kan barns inflytande och lärande på förskolan utvecklas genom ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö? Det menar förskolläraren Jenny Kullnes, som har dokumenterat sitt utvecklingsarbete ”Daidalosprojektet”.

Varför ville du skriva om ditt utvecklingsarbete?

– Jag ville berätta om vårt projekt och att skriva ett bidrag är ett väldig bra sätt att få ut information till fler än de närmsta kollegorna.

Vad handlar bidraget om?

– Om Daidalosprojektet som vi gjorde i en barngrupp på förskolan. I projektet har vi arbetat med ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö för att se hur barngruppens inflytande och lärande utvecklas.

– Projektet utgick från barnens intresse för ett program som heter Daidalos labyrint. Det var väldigt många barn i barngruppen som lekte det här på olika sätt. Utifrån barnens intresse för programmet började vi bygga vidare och planera aktiviteter utifrån läroplanen, och utifrån de olika figurerna och olika företeelser i programmet. Barnen har tyckt att det är väldigt spännande och har varit otroligt engagerade.

– Vi har använt mycket drama i arbetet, det har kommit figurer på besök och barnen har fått brev. Barnen kom på massor av aktiviteter och vi var väldigt lyhörda för att kunna fånga upp hur de tänkte och vad de ville göra.

Vilka resultat har du sett?

– Jag har jobbat i tio år på förskola och det här är det roligaste jag har gjort – både för barn och vuxna. Vi hade ett väldigt lustfyllt arbetssätt på avdelningen, alla var så otroligt engagerade. Barnen har verkligen lärt sig nya saker. Vi har sett en stor skillnad i barngruppen just när det gäller att respektera varandras åsikter. Det sociala samspelet jobbar man mycket med på förskolan och där har vi sett en stor skillnad under de månader som vi arbetade med projektet. Vi fick till en en fantastisk social gemenskap och barngruppen blev väldigt harmonisk.

– Samtidigt ökade barnens intresse för matematik och språk, som vi vävde in i projektet. I tv-programmet Daidalos är det mycket teknik och mycket mäta och räkna, och barnen gjorde många olika ritningar. Vi pedagoger var medlyssnande och medforskande och arbetet utgick från barnens egna initiativ.

– Vi jobbade även mycket med innemiljön, med punktbelysning och textilier vilket påverkade stämningen och känslan i barngruppen. Vi har även använt oss av klassisk musik.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– För mig personligen som pedagog var det ett väldigt roligt projekt. Dessutom var det roligt att man kunde se resultat. Nu arbetar jag med en annan barngrupp och nya kollegor och under hösten har vi arbetat med ett annat projekt. Där har jag försökt få med det här tänket.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om projektet på ett APT-möte där jag höll en föreläsning för kollegor. Jag var också med på Nacka Education Summit förra året med en föreläsning. Utöver det har jag bjudit in andra avdelningar i olika aktiviteter så att de ska se hur vi jobbar – det kan ge inspiration också tänker jag.

Jenny Sörman Kullnes är förskollärare och arbetar på Långsjöns förskola i Saltsjö-Duvnäs. E-post: jenny.sorman-kullnes[a]nacka.se

Åsa Lasson

Sidan publicerades 2018-02-08 17:24 av
Sidan uppdaterades 2018-02-09 10:08 av


Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

INTERVJU: Inkluderingen har gått för långt, ropar röster i skoldebatten. Tvärtom, menar MARA WESTLING ALLODI, professor i specialpedagogik. Inkludering är viktig för demokratin – och vi har inte ens börjat.

Läs mer!
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Att vända en skola

Stora satsningar har gjorts på riktade insatser till utsatta skolor, och fler kan vara på väg. Nu börjar forskarna kunna dra slutsatser om vad som fungerar. Läs ett utdrag ur temat Att vända en skola i nya numret av Skolportens magasin!

Undervisning behöver anpassas för nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund

Nyanlända ungdomar utan tidigare skolbakgrund behöver få en undervisning som är anpassad efter deras individuella behov på gymnasieskolans språkintroduktion. Förutom att lära sig svenska och vårt skriftspråk måste de till exempel förstå hur de ska förhålla sig till normer som kan vara nya för dem. Läraren spelar en viktig roll i det arbetet visar en avhandling i svenska som andraspråk.

Skolportens favorit: Så pratar eleverna om religion

Elever har tankar kring religion, tro och icke-tro, som sällan eller aldrig lyfts i undervisningen eller i läromedlen. Det visar Fredrik Jahnkes avhandling, som nu valts till Skolportens favorit av lärarpanelen.

Hur blir lek levande?

Nadezda Lebedeva har undersökt hur man studerar barns lek. Hon berättar om några intressanta faktorer om nyanlända barns lek i svenska förskolan.(webb-tv)

Föräldraprogram ökade den psykiska hälsan hos nyanlända

Vad händer när den viktigast uppgiften – att vara förälder – vänds upp och ner på en plats där allt är nytt och främmande? Fatumo Osman, docent i omvårdnad vid Högskolan Dalarna, har forskat om lösningar som fått betydelse för föräldrar, barn och samhället.