Projektet om Daidalos utvecklade barnens inflytande och lärande

Kan barns inflytande och lärande på förskolan utvecklas genom ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö? Det menar förskolläraren Jenny Kullnes, som har dokumenterat sitt utvecklingsarbete ”Daidalosprojektet”.

Varför ville du skriva om ditt utvecklingsarbete?

– Jag ville berätta om vårt projekt och att skriva ett bidrag är ett väldig bra sätt att få ut information till fler än de närmsta kollegorna.

Vad handlar bidraget om?

– Om Daidalosprojektet som vi gjorde i en barngrupp på förskolan. I projektet har vi arbetat med ett inlyssnande arbetssätt och en medveten innemiljö för att se hur barngruppens inflytande och lärande utvecklas.

– Projektet utgick från barnens intresse för ett program som heter Daidalos labyrint. Det var väldigt många barn i barngruppen som lekte det här på olika sätt. Utifrån barnens intresse för programmet började vi bygga vidare och planera aktiviteter utifrån läroplanen, och utifrån de olika figurerna och olika företeelser i programmet. Barnen har tyckt att det är väldigt spännande och har varit otroligt engagerade.

– Vi har använt mycket drama i arbetet, det har kommit figurer på besök och barnen har fått brev. Barnen kom på massor av aktiviteter och vi var väldigt lyhörda för att kunna fånga upp hur de tänkte och vad de ville göra.

Vilka resultat har du sett?

– Jag har jobbat i tio år på förskola och det här är det roligaste jag har gjort – både för barn och vuxna. Vi hade ett väldigt lustfyllt arbetssätt på avdelningen, alla var så otroligt engagerade. Barnen har verkligen lärt sig nya saker. Vi har sett en stor skillnad i barngruppen just när det gäller att respektera varandras åsikter. Det sociala samspelet jobbar man mycket med på förskolan och där har vi sett en stor skillnad under de månader som vi arbetade med projektet. Vi fick till en en fantastisk social gemenskap och barngruppen blev väldigt harmonisk.

– Samtidigt ökade barnens intresse för matematik och språk, som vi vävde in i projektet. I tv-programmet Daidalos är det mycket teknik och mycket mäta och räkna, och barnen gjorde många olika ritningar. Vi pedagoger var medlyssnande och medforskande och arbetet utgick från barnens egna initiativ.

– Vi jobbade även mycket med innemiljön, med punktbelysning och textilier vilket påverkade stämningen och känslan i barngruppen. Vi har även använt oss av klassisk musik.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– För mig personligen som pedagog var det ett väldigt roligt projekt. Dessutom var det roligt att man kunde se resultat. Nu arbetar jag med en annan barngrupp och nya kollegor och under hösten har vi arbetat med ett annat projekt. Där har jag försökt få med det här tänket.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har berättat om projektet på ett APT-möte där jag höll en föreläsning för kollegor. Jag var också med på Nacka Education Summit förra året med en föreläsning. Utöver det har jag bjudit in andra avdelningar i olika aktiviteter så att de ska se hur vi jobbar – det kan ge inspiration också tänker jag.

Jenny Sörman Kullnes är förskollärare och arbetar på Långsjöns förskola i Saltsjö-Duvnäs. E-post: jenny.sorman-kullnes[a]nacka.se

Åsa Lasson

Sidan publicerades 2018-02-08 17:24 av
Sidan uppdaterades 2018-02-09 10:08 av


Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Yrkesutbildning
  Skolportens magasin nr 3/2022.

TEMA: Yrkesutbildning

INTERVJU: Läraren och författaren Maria Wiman är väldigt engagerad i skoldebatten. Men hon trivs bäst när hon undervisar. TEMA: Yrkesutbildning i förändring. 

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
Skolportens digitala kurser
5 mest lästa på FoU
Ny metod utvecklar förståelse i matematik

Barn som redan i förskoleåldern utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar forskning vid Göteborgs universitet som också prövat ut olika metoder för undervisning i matematik.

Allt om specialpedagogik i förskolan

Maria Ohlsson, själv specialpedagog, har skrivit en heltäckande bok om specialpedagogiska förhållningssätt och metoder i förskolan.

Psychological theory may help boost student engagement

A psychological theory developed in the 1970s and 1980s may hold the answer to engaging students in classroom lessons. Erika Patall, associate professor of education and psychology, says research supports the theory as a teaching strategy focused on autonomy, competence and relatedness.

Boktips: Kreativa anpassningar

Specialpedagogen Veronica Ferm har läst en ny antologi om specialpedagogik i förskolan som vidgar begreppen om bemötande och bedömning av yngre barn.

Sociala medier kan vara förklaringen till lästrenden bland unga

En undersökning från SOM-institutet vid Göteborgs universitet visar att lästrenden har vänt. Unga vuxna läser mer än tidigare. En förklaring kan vara att böckerna diskuteras på sociala medier.