Projektinriktat arbetssätt i förskolan

Artikel nr 5 2013: Förskolebarns frågor och undersökande står i centrum i det utforskande arbetssättet i förskolan.

Marina Borchert och Anette Lindberg

Marina Borchert och Anette Lindberg har skrivit en artikel om utforskande arbetssätt i förskolan, där barnens frågor och undersökande står i fokus.
– Vi ser att alla barn är med, och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vår chef som vet hur vi arbetar föreslog att vi skulle skriva en artikel om vårt utforskande arbetssätt. Vi blev mer eller mindre övertalade. Det har varit en spännande och lärorik utmaning.

Vad handlar artikeln om?

– Den handlar om utforskande arbetssätt, och vårt projekt om spindlar som är ett av alla projekt som vi har genomfört där barnens frågor och deras undersökande står i centrum. Vi utgår från barnen och spinner vidare, det handlar inte om projekt där vi vuxna bestämmer vad vi tillsammans ska undersöka.

– Barnen blev nyfikna på spindlar och spindelnät en dag när de upptäckte spindelnät som låg över blåbärsriset. Detta blev början till ett projekt där barnen under en längre tid undersökte vad en spindel är, hur spindelnät blir till och så vidare . Utifrån barnens frågor fick de möjlighet att med många olika estetiska uttrycksformer undersöka sina frågor.

Vad har ni sett för resultat?

– Vi tycker att det är ett fantastiskt sätt att arbeta på, vi ser att alla barn är med och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor. Det är ett sätt att fånga upp deras intresse och de blir nyfikna på ett helt annat sätt. Något annat som blivit tydligt för oss i det här projektet är att våra barn aldrig säger att de inte kan. De lär av varandra och undersöker på sin nivå. Vi utmanar dem hela tiden så att de kommer vidare med sitt undersökande och får nya kunskaper. Vår uppgift är att se till att de får nya verktyg för att utforska, som stärker deras självförtroende och självkänsla.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har arbetat med ett utforskade arbetssätt under flera år. Även om arbetssättet är det samma så sker det alltid förändringar i och med att projekten har olika innehåll. Nu håller vi på med ett spegelbildsprojekt som vi startade i höstas. Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att kunna fånga upp och följa barnens läroprocesser. Ett utforskande arbetssätt kräver en närvarande och lyssnande pedagog. Vi är helt övertygade om att det här är ett bra sätt att arbeta på.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har arbetslagsträffar och studiedagar där vi visar varandra vad vi arbetar med och hur vi tänker. Alla kollegor har deltagit på föreläsningar om hur man arbetar projektinriktat, sedan har alla jobbat vidare och kommit olika långt. Det här är ingen metod, det är mer ett förhållningssätt där det krävs att man gör en pedagogisk kullerbytta.

– För vår egen del kan vi säga att det här sättet att arbeta är mycket roligare. Varje termin ser annorlunda ut, varje barngrupp är olika och har nya intressen och funderingar som vi kan utforska. Det som är gemensamt för alla projekt är att vi utgår från barns visade intresse, att vi använder pedagogisk dokumentation, vuxna är medutforskare och att vi använder många olika estetiska uttrycksformer.

Åsa Lasson

Sidan publicerades 2013-09-18 09:40 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2013-09-25 08:18 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Staden som tema i förskolan

Barnen på Amadeus förskola i Nacka kommun fick göra utflykter till platser som broar, torn och museer, och de fick även besöka varandras hem. Syftet var att göra barnen medvetna om omgivningen och att väcka intresse för samhället och dess uppbyggnad.

Att vara snäll mot någon annan och snäll mot sig själv

Samarbetsövningar i grupp med barn i förskolan kan förbättra samspelet mellan barnen, och utvecklar deras förståelse för andras olikheter. Det visar en aktionsforskningsstudie som två pedagoger i Halmstads kommun har gjort.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Finalist till Publishingpriset 2019!

Finalist till Publishingpriset 2019!

Skolportens forskningsmagasin är nominerat till Publishingpriset 2019 för andra året i rad!

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Begrepp i tiden: utforma

Förklarat av Alicia Eriksson, speciallärare i Karlskoga. ”I stället för att anpassa verksamheten ­utifrån de elever med allra störst behov av ­särskilt stöd utformar vi redan från början verksamheten så att den kan tillgodogöras av alla elever”, säger hon.

RFSU:s metodbank för undervisning om sex och relationer

RFSU har varit experter på sexualundervisning i snart 100 år. Nu har vi samlat våra bästa metoder i en kunskapsbank för dig som är lärare. Här får du den inspiration och de verktyg du behöver för att ge alla elever den goda sexualundervisning de har rätt till. Lycka till!

Förskolan där barnen programmerar robotar

Ettåringar som programmerar i förskolan är ingen utopi, digitalisering är en del av förskolans läroplan sedan den 1 juli i år. På förskolan Lilla Tollare i Nacka lär sig barnen programmering på förskolans gård.

Krossar myterna i skolan: ”Gör undervisning sämre”

Schack gör barn bra på logiskt tänkande och de klarar av digital multitasking bättre än vuxna. Eller? En rad myter präglar både undervisningen och hur vi ser på lärande, konstaterade en grupp inlärningsforskare.

The hotter the planet grows, the less children are learning

Hotter temperatures affect students’ ability to learn, according to an analysis by R. Jisung Park, an environmental and labor economist at UCLA’s department of Public Policy and the Luskin Center for Innovation. Data shows, however, that snow days did not affect learning.