Projektinriktat arbetssätt i förskolan

Artikel nr 5 2013: Förskolebarns frågor och undersökande står i centrum i det utforskande arbetssättet i förskolan.

Marina Borchert och Anette Lindberg

Marina Borchert och Anette Lindberg har skrivit en artikel om utforskande arbetssätt i förskolan, där barnens frågor och undersökande står i fokus.
– Vi ser att alla barn är med, och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vår chef som vet hur vi arbetar föreslog att vi skulle skriva en artikel om vårt utforskande arbetssätt. Vi blev mer eller mindre övertalade. Det har varit en spännande och lärorik utmaning.

Vad handlar artikeln om?

– Den handlar om utforskande arbetssätt, och vårt projekt om spindlar som är ett av alla projekt som vi har genomfört där barnens frågor och deras undersökande står i centrum. Vi utgår från barnen och spinner vidare, det handlar inte om projekt där vi vuxna bestämmer vad vi tillsammans ska undersöka.

– Barnen blev nyfikna på spindlar och spindelnät en dag när de upptäckte spindelnät som låg över blåbärsriset. Detta blev början till ett projekt där barnen under en längre tid undersökte vad en spindel är, hur spindelnät blir till och så vidare . Utifrån barnens frågor fick de möjlighet att med många olika estetiska uttrycksformer undersöka sina frågor.

Vad har ni sett för resultat?

– Vi tycker att det är ett fantastiskt sätt att arbeta på, vi ser att alla barn är med och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor. Det är ett sätt att fånga upp deras intresse och de blir nyfikna på ett helt annat sätt. Något annat som blivit tydligt för oss i det här projektet är att våra barn aldrig säger att de inte kan. De lär av varandra och undersöker på sin nivå. Vi utmanar dem hela tiden så att de kommer vidare med sitt undersökande och får nya kunskaper. Vår uppgift är att se till att de får nya verktyg för att utforska, som stärker deras självförtroende och självkänsla.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har arbetat med ett utforskade arbetssätt under flera år. Även om arbetssättet är det samma så sker det alltid förändringar i och med att projekten har olika innehåll. Nu håller vi på med ett spegelbildsprojekt som vi startade i höstas. Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att kunna fånga upp och följa barnens läroprocesser. Ett utforskande arbetssätt kräver en närvarande och lyssnande pedagog. Vi är helt övertygade om att det här är ett bra sätt att arbeta på.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har arbetslagsträffar och studiedagar där vi visar varandra vad vi arbetar med och hur vi tänker. Alla kollegor har deltagit på föreläsningar om hur man arbetar projektinriktat, sedan har alla jobbat vidare och kommit olika långt. Det här är ingen metod, det är mer ett förhållningssätt där det krävs att man gör en pedagogisk kullerbytta.

– För vår egen del kan vi säga att det här sättet att arbeta är mycket roligare. Varje termin ser annorlunda ut, varje barngrupp är olika och har nya intressen och funderingar som vi kan utforska. Det som är gemensamt för alla projekt är att vi utgår från barns visade intresse, att vi använder pedagogisk dokumentation, vuxna är medutforskare och att vi använder många olika estetiska uttrycksformer.

Åsa Lasson

Sidan publicerades 2013-09-18 09:40 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2013-09-25 08:18 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Staden som tema i förskolan

Barnen på Amadeus förskola i Nacka kommun fick göra utflykter till platser som broar, torn och museer, och de fick även besöka varandras hem. Syftet var att göra barnen medvetna om omgivningen och att väcka intresse för samhället och dess uppbyggnad.

Att vara snäll mot någon annan och snäll mot sig själv

Samarbetsövningar i grupp med barn i förskolan kan förbättra samspelet mellan barnen, och utvecklar deras förståelse för andras olikheter. Det visar en aktionsforskningsstudie som två pedagoger i Halmstads kommun har gjort.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Evolution: as a religious professor of science education, we need to rethink how we teach it

It is not for educators to forcefully convert doubters into accepting evolution, but to build an inclusive classroom that respects religious students’ beliefs.

A strong finish to the school year

Smart ideas for keeping students engaged as summer arrives.

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

What’s the right age to quit maths?

Unlike in many other countries, young people in the US must take maths until they leave school. Now arts students in New York are staging a rebellion over it. So what is the right time to quit studying maths?