Projektinriktat arbetssätt i förskolan

Artikel nr 5 2013: Förskolebarns frågor och undersökande står i centrum i det utforskande arbetssättet i förskolan.

Marina Borchert och Anette Lindberg

Marina Borchert och Anette Lindberg har skrivit en artikel om utforskande arbetssätt i förskolan, där barnens frågor och undersökande står i fokus.
– Vi ser att alla barn är med, och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vår chef som vet hur vi arbetar föreslog att vi skulle skriva en artikel om vårt utforskande arbetssätt. Vi blev mer eller mindre övertalade. Det har varit en spännande och lärorik utmaning.

Vad handlar artikeln om?

– Den handlar om utforskande arbetssätt, och vårt projekt om spindlar som är ett av alla projekt som vi har genomfört där barnens frågor och deras undersökande står i centrum. Vi utgår från barnen och spinner vidare, det handlar inte om projekt där vi vuxna bestämmer vad vi tillsammans ska undersöka.

– Barnen blev nyfikna på spindlar och spindelnät en dag när de upptäckte spindelnät som låg över blåbärsriset. Detta blev början till ett projekt där barnen under en längre tid undersökte vad en spindel är, hur spindelnät blir till och så vidare . Utifrån barnens frågor fick de möjlighet att med många olika estetiska uttrycksformer undersöka sina frågor.

Vad har ni sett för resultat?

– Vi tycker att det är ett fantastiskt sätt att arbeta på, vi ser att alla barn är med och vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor. Det är ett sätt att fånga upp deras intresse och de blir nyfikna på ett helt annat sätt. Något annat som blivit tydligt för oss i det här projektet är att våra barn aldrig säger att de inte kan. De lär av varandra och undersöker på sin nivå. Vi utmanar dem hela tiden så att de kommer vidare med sitt undersökande och får nya kunskaper. Vår uppgift är att se till att de får nya verktyg för att utforska, som stärker deras självförtroende och självkänsla.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi har arbetat med ett utforskade arbetssätt under flera år. Även om arbetssättet är det samma så sker det alltid förändringar i och med att projekten har olika innehåll. Nu håller vi på med ett spegelbildsprojekt som vi startade i höstas. Vi använder oss av pedagogisk dokumentation för att kunna fånga upp och följa barnens läroprocesser. Ett utforskande arbetssätt kräver en närvarande och lyssnande pedagog. Vi är helt övertygade om att det här är ett bra sätt att arbeta på.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har arbetslagsträffar och studiedagar där vi visar varandra vad vi arbetar med och hur vi tänker. Alla kollegor har deltagit på föreläsningar om hur man arbetar projektinriktat, sedan har alla jobbat vidare och kommit olika långt. Det här är ingen metod, det är mer ett förhållningssätt där det krävs att man gör en pedagogisk kullerbytta.

– För vår egen del kan vi säga att det här sättet att arbeta är mycket roligare. Varje termin ser annorlunda ut, varje barngrupp är olika och har nya intressen och funderingar som vi kan utforska. Det som är gemensamt för alla projekt är att vi utgår från barns visade intresse, att vi använder pedagogisk dokumentation, vuxna är medutforskare och att vi använder många olika estetiska uttrycksformer.

Åsa Lasson

Sidan publicerades 2013-09-18 09:40 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2013-09-25 08:18 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Staden som tema i förskolan

Barnen på Amadeus förskola i Nacka kommun fick göra utflykter till platser som broar, torn och museer, och de fick även besöka varandras hem. Syftet var att göra barnen medvetna om omgivningen och att väcka intresse för samhället och dess uppbyggnad.

Att vara snäll mot någon annan och snäll mot sig själv

Samarbetsövningar i grupp med barn i förskolan kan förbättra samspelet mellan barnen, och utvecklar deras förståelse för andras olikheter. Det visar en aktionsforskningsstudie som två pedagoger i Halmstads kommun har gjort.

Ny utemiljö utvecklade både barn och pedagoger

Arbetet med att skapa en ny utemiljö på förskolan resulterade i fler attraktiva miljöer som har utvecklat barnens lek. Dessutom har pedagogerna fått ett närmare samarbete. Det visar förskollärarna Johanna Bjervner och Sara Sörell i sin utvecklingsartikel.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
5 mest lästa på FoU
Att börja på förskola – hur går introduktionen egentligen till?

När barnen för första gången ska lämna hemmiljön och skolas in på förskola är introduktionen mycket viktig. Detta betonas i förskolans läroplan men där står inget om vad en god introduktion är eller hur den bör gå till. Nu har forskare gjort en stor undersökning med förskolepersonal och har därmed fått en god bild över hur det ser ut i praktiken.

Finländska daghemsbarn får lyssna på högläsning oftare än sina nordiska grannar

Nordiska daghemsbarn får ofta lyssna på sagor men kunde få fler möjligheter att experimentera med skriftspråket. Det visar en studie utförd av forskare vid bland annat Åbo Akademi bland nordiska lärare inom småbarnspedagogik som också tyder på att tidiga läs- och skrivaktiviteter oftast är oplanerade och att sättet lärarna ordnar högläsning på skiljer sig mellan länderna.

Ett öppet klassrumsklimat är viktigt för elevers demokratilärande

Ett öppet klassrumsklimat där elever bjuds in att fråga, diskutera och komma med synpunkter på ämnesinnehållet är det i särklass viktigaste för att skapa förutsättningar för demokratilärande – oavsett skolämne. Det säger forskare som var med och tog fram Skolforskningsinstitutets forskningssammanställning.

Sjuklig fetma bland barn ökade under pandemin

Allt fler fyraåringar är överviktiga och den sjukliga fetman, obesitas, ökar mest. Det visar en stor studie som undersökt barns hälsodata under pandemiåret 2020.

Snårig väg till jobb för nyanlända lärare

Snabbspåret för lärare är långt ifrån en rak väg till undervisning i ett klassrum. Det upplever lärare som kommit till Sverige och vill börja jobba.

SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Förskolans arbetsmiljö
  Skolportens magasin nr 1/2023

TEMA: Förskolans arbetsmiljö

Tema: Stora barngrupper och brist på utbildade förskollärare är några av förskolans utmaningar. Intervjun: En grundbult för att stävja mobbning är att arbeta med skolans ledarskap och sociala klimat, säger forskaren Robert Thornberg.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens digitala kurser