Roligare NO och teknik med IT

Artikel nr 8 2012: IT i NO/teknik-undervisningen: Roligare NO och teknik med datorn i klassrummet

Helena Kvarnsell

Helena Kvarnsell är grundskollärare i Nacka kommun.

Helena Kvarnsell ville göra NO- och teknikundervisningen roligare och lättare att förstå. Med IT som stöd lyckades hon. Att resultaten på nationella proven i fysik höjdes över förväntan blev en bonus.

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag sökte och fick Nacka kommuns kvalitetspris Fjädern. I det ingår att man skriver en utvecklingsartikel.

Vad handlar artikeln om?

– Jag fick min första klass med en till en-datorer i årskurs sju hösten 2009. Då ville jag använda IT som stöd i NO- och teknik-ämnet. Jag har provat med alla möjliga program för varje moment i NO och teknik. Syftet med artikeln är att beskriva mitt arbete att göra undervisningen roligare och lättare.

– Jag ger fyra exempel på områden där eleverna jobbat med digitala resurser: örat och hörseln i biologi i årskurs åtta, ritteknik i teknik i årskurs nio, kroppens signalsystem i biologi i årskurs nio, och kemikalier i hemmet i kemi i årskurs åtta.

Vad har du sett för resultat?

– Många tycker till exempel att fysik är tråkigt och därmed svårt. Min önskan var att det skulle bli roligare för eleverna. Tanken var att de skulle bli lika bra som elever utan datorer. Det visade sig att med IT blev inlärningen roligare och mer anknuten till elevernas egen vardag. Det blev otroligt bra resultat på nationella proven i fysik. Det förvånade mig för jag hade själv inte bedömt betygsresultaten så höga.

– Eleverna lärde sig själva fysiken bättre, men också digital kommunikation, upphovsrättslagar, presentationstekniker och informationsgallring. Jag har jobbat med IT i NO i tre år nu och undervisningen blir både roligare och lättare, och eleverna lär sig mer.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag har en annan roll i klassrummet nu. Jag är inte den som vet allt längre. Kunskaperna är bara ett klick bort. Det viktigaste som lärare är att våga släppa kontrollen i klassrummet, att våga ge eleverna utrymme och att stötta så att rätt mål uppfylls. När man har öppna frågor och ett fritt arbetssätt måste ramarna kring vad eleverna ska lära sig vara tydliga. Vi har jobbat mycket med matriser så de vet vad de ska lära sig.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag är ute och föreläser, både i kommunen och ute i landet. Jag har en blogg som heter matteochno.wordpress.com och försöker dela med mig i lärarrummet och personalrummet när jag upptäcker olika program som kan vara bra.

Gunilla Nordin

Helena Kvarnsell är utbildad 4-9 grundskollärare i matematik, naturvetenskapliga ämnen och teknik och arbetar på Björknäs skola i Nacka kommun.

Sidan publicerades 2012-10-23 11:35 av John Miller
Sidan uppdaterades 2012-11-28 14:32 av John Miller


Relaterat

Pedagogiken i tiden: Om framväxten av nya undervisningsformer under tidigt 2000-tal

Det studerar Ylva Ståhle i avhandlingen "Pedagogiken i tiden". Inom den avreglerade skolan växer nya pedagogiska praktiker växer fram: men vilka idéer styr arbetet? Hur formas verksamheten? Och vad är det egentligen man försöker åstadkomma?

Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

Målet med Helena Perssons avhandling "Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9" är att öka kunskaperna om ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning.

How education technology improves learning

In Marc Prensky’s latest book, ”Brain Gain: Technology and the Quest for Digital Wisdom,” he writes that technology can help develop what he calls ”digital wisdom.” In this interview, Prensky advocates for greater use of technology in the classroom and says that many teachers already have adopted his ideas.

Konferenser
Fortbildning
Rektor i förskolan

Rektor i förskolan

Den här konferensen fokuserar på din roll som chef och ledare med högaktuella föreläsningar om det pedagogiska ledarskapet och din professionsutveckling. Hur leder du i förändring och hur görs en nulägesanalys? Vi tar avstamp i de frågor som är specifika för förskolans verksamhet, men belyser även ämnen utifrån din yrkesroll som chef över en mångbottnad verksamhet.

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Tema: Skolans styrning
  Skolporten nr 3/2019 – ute 16 maj

Tema: Skolans styrning

Sveriges rektorer slits mellan budgetkrav och elevers rätt till likvärdig utbildning. Intervjun: Didaktikforskaren Simon Hjort vill utbilda framtidens tänkare. Reportage: Lekens betydelse i förskolan. +Skolportens favorit: Så skapas rektors pedagogiska ledarskap. +Så väcker vi tjejers teknikintresse. +Unga kämpar för bättre sexualundervisning.

Läs mer här!
Kommande disputationer
Lediga tjänster
Fler platsannonser
5 mest lästa på FoU

Innehåll viktigare än skärmtid för små barn

Hur påverkas de yngsta barnen av att använda surfplattor och smarta telefoner? WHO avråder från att barn under två år överhuvudtaget ska använda skärmar. Andra forskare menar att i ett digitalt samhälle behöver barn börja klicka på digitala enheter så tidigt som möjligt. Vad de tittar på är viktigare än hur länge.

Evolution: as a religious professor of science education, we need to rethink how we teach it

It is not for educators to forcefully convert doubters into accepting evolution, but to build an inclusive classroom that respects religious students’ beliefs.

A strong finish to the school year

Smart ideas for keeping students engaged as summer arrives.

Alma Memisevic: De inkluderade – Samtidens oönskade barn

Drömmen om en skola där elever kommer till skolan för att lära sig och förverkliga sina framtidsdrömmar och ambitioner samt bidra till samhället utifrån sina egna intressen, behov, förmågor och förutsättningar, känns som ren utopi, skriver Alma Memisevic, specialpedagog, förskollärare och doktorand vid Linköpings universitet.

What’s the right age to quit maths?

Unlike in many other countries, young people in the US must take maths until they leave school. Now arts students in New York are staging a rebellion over it. So what is the right time to quit studying maths?