Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Roligare NO och teknik med IT

Publicerad:2012-10-23
Uppdaterad:2012-11-28
John Miller
Skribent:John Miller

Artikel nr 8 2012: IT i NO/teknik-undervisningen: Roligare NO och teknik med datorn i klassrummet

Helena Kvarnsell
Helena Kvarnsell är grundskollärare i Nacka kommun.

Helena Kvarnsell ville göra NO- och teknikundervisningen roligare och lättare att förstå. Med IT som stöd lyckades hon. Att resultaten på nationella proven i fysik höjdes över förväntan blev en bonus.

Varför ville du skriva en artikel?

– Jag sökte och fick Nacka kommuns kvalitetspris Fjädern. I det ingår att man skriver en utvecklingsartikel.

Vad handlar artikeln om?

– Jag fick min första klass med en till en-datorer i årskurs sju hösten 2009. Då ville jag använda IT som stöd i NO- och teknik-ämnet. Jag har provat med alla möjliga program för varje moment i NO och teknik. Syftet med artikeln är att beskriva mitt arbete att göra undervisningen roligare och lättare.

– Jag ger fyra exempel på områden där eleverna jobbat med digitala resurser: örat och hörseln i biologi i årskurs åtta, ritteknik i teknik i årskurs nio, kroppens signalsystem i biologi i årskurs nio, och kemikalier i hemmet i kemi i årskurs åtta.

Vad har du sett för resultat?

– Många tycker till exempel att fysik är tråkigt och därmed svårt. Min önskan var att det skulle bli roligare för eleverna. Tanken var att de skulle bli lika bra som elever utan datorer. Det visade sig att med IT blev inlärningen roligare och mer anknuten till elevernas egen vardag. Det blev otroligt bra resultat på nationella proven i fysik. Det förvånade mig för jag hade själv inte bedömt betygsresultaten så höga.

– Eleverna lärde sig själva fysiken bättre, men också digital kommunikation, upphovsrättslagar, presentationstekniker och informationsgallring. Jag har jobbat med IT i NO i tre år nu och undervisningen blir både roligare och lättare, och eleverna lär sig mer.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Jag har en annan roll i klassrummet nu. Jag är inte den som vet allt längre. Kunskaperna är bara ett klick bort. Det viktigaste som lärare är att våga släppa kontrollen i klassrummet, att våga ge eleverna utrymme och att stötta så att rätt mål uppfylls. När man har öppna frågor och ett fritt arbetssätt måste ramarna kring vad eleverna ska lära sig vara tydliga. Vi har jobbat mycket med matriser så de vet vad de ska lära sig.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag är ute och föreläser, både i kommunen och ute i landet. Jag har en blogg som heter matteochno.wordpress.com och försöker dela med mig i lärarrummet och personalrummet när jag upptäcker olika program som kan vara bra.

Gunilla Nordin

Helena Kvarnsell är utbildad 4-9 grundskollärare i matematik, naturvetenskapliga ämnen och teknik och arbetar på Björknäs skola i Nacka kommun.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev