Hoppa till sidinnehåll
Engelska

Samarbete mellan klasser utvecklar både elever och lärare

Publicerad:2020-12-02
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Utveckla skolan nummer 10/2020: Samarbete över klassgränserna

Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm.

Klass- och ämnesöverskridande samarbete inspirerar elever att göra det lilla extra. Det konstaterar Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm på Myrsjöskolan i Nacka som skrivit en artikel om ett samarbete mellan dem och fyra högstadieklasser i engelska och svenska.  

Varför ville ni skriva en artikel?

– Vi har skrivit en artikel tillsammans tidigare och Emma Söderholm har skrivit flera. Vi ser att ett artikelskrivande resulterar i en djupare och mer reflekterande dokumentation av det egna arbetet och det lär man sig mycket på. Att kunna hänvisa till en artikel är också ett bra sätt att sprida sina erfarenheter, vilket såklart är ytterligare ett syfte.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett klassöverskridande samarbete mellan fyra klasser i årskurs 8 i ämnena engelska och svenska. I engelska fick eleverna ge skriftlig feedback på varandras texter som vi hade anonymiserat. Poängen med det var att få eleverna att ta sig an uppgiften utan förutfattade meningar eller någon förförståelse om hur eleven vanligtvis presterar i ämnet. I ämnet svenska arbetade eleverna med boksamtal. Efter att ha läst samma bok delades eleverna över klassgränserna in i grupper där de under en lektion diskuterade boken. Övergripande hade arbetet tre fokusområden: Att ge eleverna autentiska mottagare för sina texter, att låta eleverna vara läranderesurser för varandra samt att ge eleverna fler diskussionspartners än kamraterna i klassen. Efter projekten utfördes en muntlig utvärdering i engelskaarbetet, i svenska fick eleverna göra en skriftlig utvärdering.

Vilka resultat har ni sett?

– Vi upplevde att eleverna arbetade mer seriöst och noggrant med både feedbacken i engelskan och i bokdiskussionerna. Men framför allt skapade samarbetet ett ökat engagemang hos eleverna. I utvärderingarna underströk flera elever att det är roligt att göra saker på ett annat sätt, att omväxling förnöjer.

– I engelskan hade eleverna inte möjligheten att komplettera sin respons muntligt och det gjorde att de flesta var mer noggranna i sin skriftliga feedback för att mottagaren skulle förstå. Vi valde att låta eleverna arbeta med papper och penna och skriva sina kommentarer för hand. Vår upplevelse var att det gjorde att eleverna arbetade mer fokuserat. Om de fastnade bad de snabbt om hjälp istället för att lockas att göra något annat på datorn, vilket annars är ganska vanligt.

”Vi upplevde att eleverna arbetade mer seriöst och noggrant. Men framför allt skapade samarbetet ett ökat engagemang hos eleverna.”

– Elevernas utvärderingar från svenskprojektet var överlag positiva. En  aspekt som flera pekade på var att det är viktigt att lära sig diskutera med personer man inte känner, och det här projektet blev som en träning inför framtiden. Alla kände sig givetvis inte helt bekväma att prata i en grupp där de inte kända alla. Å andra sidan, nya konstellationer kan också ge tillfälle att kliva ur invanda roller.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi två har arbetat tillsammans på det här viset i flera år nu och känner båda att det är väldigt inspirerande och givande att samverka över klasser och ämnen. Numer har vi en schemalagd tid varje vecka där vi träffas för att diskutera och prata om pågående eller kommande samarbetsprojekt. Det här är helt enkelt vårt sätt att arbeta! Efter förfrågan har vi fått våra scheman lagda parallellt, just för att underlätta samarbeten mellan våra klasser. Vi har inte stött på något motstånd, tvärtom ser både ledning och kollegor positivt på vårt arbetssätt.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi har presenterat det på våra arbetsplatsmöten och många kollegor har visat intresse. Vi hoppas också att få tillfälle att sprida det vidare till kollegor i andra skolor. Vad vi framför allt vill förmedla är att samverkan mellan klasser och ämnen inte behöver vara särskilt krångligt eller komplicerat.

Sonja Schmitz Gustafsson är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9
på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
Emma Söderholm är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9
på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev