Samarbete mellan klasser utvecklar både elever och lärare

Utveckla skolan nummer 10/2020: Samarbete över klassgränserna

Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm.

Klass- och ämnesöverskridande samarbete inspirerar elever att göra det lilla extra. Det konstaterar Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm på Myrsjöskolan i Nacka som skrivit en artikel om ett samarbete mellan dem och fyra högstadieklasser i engelska och svenska.  

Varför ville ni skriva en artikel?

– Vi har skrivit en artikel tillsammans tidigare och Emma Söderholm har skrivit flera. Vi ser att ett artikelskrivande resulterar i en djupare och mer reflekterande dokumentation av det egna arbetet och det lär man sig mycket på. Att kunna hänvisa till en artikel är också ett bra sätt att sprida sina erfarenheter, vilket såklart är ytterligare ett syfte.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett klassöverskridande samarbete mellan fyra klasser i årskurs 8 i ämnena engelska och svenska. I engelska fick eleverna ge skriftlig feedback på varandras texter som vi hade anonymiserat. Poängen med det var att få eleverna att ta sig an uppgiften utan förutfattade meningar eller någon förförståelse om hur eleven vanligtvis presterar i ämnet. I ämnet svenska arbetade eleverna med boksamtal. Efter att ha läst samma bok delades eleverna över klassgränserna in i grupper där de under en lektion diskuterade boken. Övergripande hade arbetet tre fokusområden: Att ge eleverna autentiska mottagare för sina texter, att låta eleverna vara läranderesurser för varandra samt att ge eleverna fler diskussionspartners än kamraterna i klassen. Efter projekten utfördes en muntlig utvärdering i engelskaarbetet, i svenska fick eleverna göra en skriftlig utvärdering.

Vilka resultat har ni sett?

– Vi upplevde att eleverna arbetade mer seriöst och noggrant med både feedbacken i engelskan och i bokdiskussionerna. Men framför allt skapade samarbetet ett ökat engagemang hos eleverna. I utvärderingarna underströk flera elever att det är roligt att göra saker på ett annat sätt, att omväxling förnöjer.

– I engelskan hade eleverna inte möjligheten att komplettera sin respons muntligt och det gjorde att de flesta var mer noggranna i sin skriftliga feedback för att mottagaren skulle förstå. Vi valde att låta eleverna arbeta med papper och penna och skriva sina kommentarer för hand. Vår upplevelse var att det gjorde att eleverna arbetade mer fokuserat. Om de fastnade bad de snabbt om hjälp istället för att lockas att göra något annat på datorn, vilket annars är ganska vanligt.

”Vi upplevde att eleverna arbetade mer seriöst och noggrant. Men framför allt skapade samarbetet ett ökat engagemang hos eleverna.”

– Elevernas utvärderingar från svenskprojektet var överlag positiva. En  aspekt som flera pekade på var att det är viktigt att lära sig diskutera med personer man inte känner, och det här projektet blev som en träning inför framtiden. Alla kände sig givetvis inte helt bekväma att prata i en grupp där de inte kända alla. Å andra sidan, nya konstellationer kan också ge tillfälle att kliva ur invanda roller.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi två har arbetat tillsammans på det här viset i flera år nu och känner båda att det är väldigt inspirerande och givande att samverka över klasser och ämnen. Numer har vi en schemalagd tid varje vecka där vi träffas för att diskutera och prata om pågående eller kommande samarbetsprojekt. Det här är helt enkelt vårt sätt att arbeta! Efter förfrågan har vi fått våra scheman lagda parallellt, just för att underlätta samarbeten mellan våra klasser. Vi har inte stött på något motstånd, tvärtom ser både ledning och kollegor positivt på vårt arbetssätt.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi har presenterat det på våra arbetsplatsmöten och många kollegor har visat intresse. Vi hoppas också att få tillfälle att sprida det vidare till kollegor i andra skolor. Vad vi framför allt vill förmedla är att samverkan mellan klasser och ämnen inte behöver vara särskilt krångligt eller komplicerat.

Sonja Schmitz Gustafsson är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9
på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
Emma Söderholm är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9
på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2020-12-02 14:41 av Susanne Sawander


Relaterat

Uppgifter med ”gap” bidrar till mer prat på spanska

Uppgifter som innehåller en informationslucka stimulerar eleverna att prata och använda språket mer utvecklat. Det visar språklärarna Fredrika Nyström, Stina Säfström och Eva Söderblom som skrivit en utvecklingsartikel om ett projekt i ämnet spanska.

Praktiskt arbete ökar elevers kunskap och engagemang

Att koppla skolämnen till aktuella samhällsfrågor ökar elevers kunskap och engagemang, visar Stina Ekmarks och Emma Söderholms artikel. I deras ämnesövergripande projekt fick en grupp elever åka till Grekland och dela ut förnödenheter till flyktingar, medan den andra delade ut mat till EU-migranter i Orminge.

Källkritik i fokus Webbkonferens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som vill fördjupa dig i källkritik och MIK på alla stadier. Vi presenterar den senaste forskningen och aktuella vinklar för att utveckla ditt och elevernas källkritiska förhållningssätt.

Engelska för högstadiet och gymnasiet Webbkonferens

Missa inte möjligheten till ett eget språkbad, många föreläsningar är på engelska! Ta del av ämnen som bedömning av muntliga np, transspråkande som resurs för ordförrådsutveckling, hur du undervisar eleverna i konsten att ta anteckningar och hur motivera läsointresserade elever att läsa mer. Använd kod SISTAMINUTEN för 15% rabatt!

Skolportens digitala kurser
Kommande disputationer
SKOLPORTENS MAGASIN
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Intervju: Mer läsning lyfter eleverna i alla ämnen i skolan – inte bara i svenska. Möt Jenny Edvardsson! Stort tema: Skolmisslyckanden.

Läs mer och prenumerera här!
Skolportens konferenser
5 mest lästa på FoU
VR tar skolan till hemmasittare

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan.

Growing principals into strategic talent leaders

Why aren’t we guiding principals to be stewards of a crucial resource—teacher talent?

Mer undervisning på fritids när högre krav ställs på fritidshem

Tiden då frilek utgjorde hela eller större delen av fritidsverksamheten är förbi. Numera ska fritidshemmen innefatta mer undervisning och utbildning och vara ett komplement till det eleverna lär sig i klassrummet under skoltid. Björn Haglund, docent i barn- och ungdomsvetenskap, forskar om fritidshemmens uppdrag.

Magisk lekvärld för lärande

Med hjälp av en liten, liten gumma skapades en uppskattad lärmiljö på nystartade förskolan Nyckelpigan i Hedemora.

Godtycklighet i litteraturundervisningen hotar läsupplevelsen

Undervisningen av skönlitteratur på gymnasiet präglas i stor utsträckning av mätbarhet och enskilda lärares prioriteringar. Utrymmet för elevens läsupplevelse är beroende av individuella lärarinitiativ snarare än centrala styrdokument. Det visar en avhandling av Spoke Wintersparv vid Umeå universitet, som undersöker läsupplevelsens roll i litteraturundervisningen.