Samarbete mellan klasser utvecklar både elever och lärare

Utveckla skolan nummer 10/2020: Samarbete över klassgränserna

Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm.

Klass- och ämnesöverskridande samarbete inspirerar elever att göra det lilla extra. Det konstaterar Sonja Schmitz Gustafsson och Emma Söderholm på Myrsjöskolan i Nacka som skrivit en artikel om ett samarbete mellan dem och fyra högstadieklasser i engelska och svenska.  

Varför ville ni skriva en artikel?

– Vi har skrivit en artikel tillsammans tidigare och Emma Söderholm har skrivit flera. Vi ser att ett artikelskrivande resulterar i en djupare och mer reflekterande dokumentation av det egna arbetet och det lär man sig mycket på. Att kunna hänvisa till en artikel är också ett bra sätt att sprida sina erfarenheter, vilket såklart är ytterligare ett syfte.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett klassöverskridande samarbete mellan fyra klasser i årskurs 8 i ämnena engelska och svenska. I engelska fick eleverna ge skriftlig feedback på varandras texter som vi hade anonymiserat. Poängen med det var att få eleverna att ta sig an uppgiften utan förutfattade meningar eller någon förförståelse om hur eleven vanligtvis presterar i ämnet. I ämnet svenska arbetade eleverna med boksamtal. Efter att ha läst samma bok delades eleverna över klassgränserna in i grupper där de under en lektion diskuterade boken. Övergripande hade arbetet tre fokusområden: Att ge eleverna autentiska mottagare för sina texter, att låta eleverna vara läranderesurser för varandra samt att ge eleverna fler diskussionspartners än kamraterna i klassen. Efter projekten utfördes en muntlig utvärdering i engelskaarbetet, i svenska fick eleverna göra en skriftlig utvärdering.

Vilka resultat har ni sett?

– Vi upplevde att eleverna arbetade mer seriöst och noggrant med både feedbacken i engelskan och i bokdiskussionerna. Men framför allt skapade samarbetet ett ökat engagemang hos eleverna. I utvärderingarna underströk flera elever att det är roligt att göra saker på ett annat sätt, att omväxling förnöjer.

– I engelskan hade eleverna inte möjligheten att komplettera sin respons muntligt och det gjorde att de flesta var mer noggranna i sin skriftliga feedback för att mottagaren skulle förstå. Vi valde att låta eleverna arbeta med papper och penna och skriva sina kommentarer för hand. Vår upplevelse var att det gjorde att eleverna arbetade mer fokuserat. Om de fastnade bad de snabbt om hjälp istället för att lockas att göra något annat på datorn, vilket annars är ganska vanligt.

”Vi upplevde att eleverna arbetade mer seriöst och noggrant. Men framför allt skapade samarbetet ett ökat engagemang hos eleverna.”

– Elevernas utvärderingar från svenskprojektet var överlag positiva. En  aspekt som flera pekade på var att det är viktigt att lära sig diskutera med personer man inte känner, och det här projektet blev som en träning inför framtiden. Alla kände sig givetvis inte helt bekväma att prata i en grupp där de inte kända alla. Å andra sidan, nya konstellationer kan också ge tillfälle att kliva ur invanda roller.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi två har arbetat tillsammans på det här viset i flera år nu och känner båda att det är väldigt inspirerande och givande att samverka över klasser och ämnen. Numer har vi en schemalagd tid varje vecka där vi träffas för att diskutera och prata om pågående eller kommande samarbetsprojekt. Det här är helt enkelt vårt sätt att arbeta! Efter förfrågan har vi fått våra scheman lagda parallellt, just för att underlätta samarbeten mellan våra klasser. Vi har inte stött på något motstånd, tvärtom ser både ledning och kollegor positivt på vårt arbetssätt.

Hur för ni ert arbete vidare på er arbetsplats?

– Vi har presenterat det på våra arbetsplatsmöten och många kollegor har visat intresse. Vi hoppas också att få tillfälle att sprida det vidare till kollegor i andra skolor. Vad vi framför allt vill förmedla är att samverkan mellan klasser och ämnen inte behöver vara särskilt krångligt eller komplicerat.

Sonja Schmitz Gustafsson är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9
på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
Emma Söderholm är förstelärare, lärare i svenska och engelska i årskurs 7–9
på Myrsjöskolan i Nacka kommun.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2020-12-02 14:41 av Susanne Sawander


Relaterat

Uppgifter med ”gap” bidrar till mer prat på spanska

Uppgifter som innehåller en informationslucka stimulerar eleverna att prata och använda språket mer utvecklat. Det visar språklärarna Fredrika Nyström, Stina Säfström och Eva Söderblom som skrivit en utvecklingsartikel om ett projekt i ämnet spanska.

Praktiskt arbete ökar elevers kunskap och engagemang

Att koppla skolämnen till aktuella samhällsfrågor ökar elevers kunskap och engagemang, visar Stina Ekmarks och Emma Söderholms artikel. I deras ämnesövergripande projekt fick en grupp elever åka till Grekland och dela ut förnödenheter till flyktingar, medan den andra delade ut mat till EU-migranter i Orminge.

Dialog i fokus i rektorers utvecklingsarbete i förskolan

Rektorer använder dialog som verktyg vid undervisningsutveckling i förskolan. Det visar Christina Agewall som har skrivit en utvecklingsartikel om rektorers ledning i förskolan.

Programmering i idrott och hälsa gav oväntade resultat

Genom att skapa en stegräknare blev undervisningen både konkret och praktisk. Lärarna Christer Sjöberg och Dylan Roberts på Sigfridsborgsskolan i Nacka har skrivit en utvecklingsartikel om ett ämnesövergripande projekt inom programmering.

Handledaren – lärarens förlängda arm vid fjärrundervisning

God kommunikation och transparens är grundläggande för att handledare ska kunna stötta både elever och lärare vid fjärrundervisning. Det visar Fredrik Freud, lärare vid Värmdö skärgårdsskolor, i sin utvecklingsartikel.

Fler bilder i matematiken ökar elevernas förståelse

När eleverna fick mer visuellt stöd ökade deras förståelse för algebra. Det visar Tavga Abdulla, matematiklärare på introduktionsprogrammet vid gymnasieskolan YBC i Nacka.

Nytt schema skapar tid för friluftsliv

Idrottslärarna Ove Axelsson och Johan Söderström på Järla skola i Nacka har skrivit en artikel om en rockad i schemaläggningen som skapar utrymme för regelbunden undervisning i friluftsliv.

Stödstrukturer omarbetas av elever på distansgymnasium

Lärarnas lektionsplanering utnyttjas väl av distansgymnasiets elever. Men de dekonstruerar dem och anpassar stödet efter sin egen livssituation, visar Tommy Palmèr i sin utvecklingsartikel.

Promenader krokar upp kunskaper

En interaktiv fysisk promenad gjorde det enklare för eleverna att ta in faktatung kunskap. Det visar Malin Hökby och Martin Flodkvist på Myrsjöskolan i Nacka i sin utvecklingsartikel om minnespromenader i ämnet svenska.

Tydlig undervisning med modellering

Engelskläraren Frida Ejervall var tveksam till effekten av att genom modellering undervisa om skrivprocesser. Men eleverna var positiva och deras skrivande utvecklades, visar hon i sin utvecklingsartikel.

Poesi väcker skrivlust hos gymnasieelever

En årlig poesifestival ökar intresset för kreativt skrivandet hos elever på det Naturvetenskapliga programmet. Det visar lärarna Magdalena Gyllenlood, Pernilla Lämber och Veronica Wirström på Nacka gymnasium.

Gestaltning av historien ger kunskaper på djupet

Att låta eleverna göra film om personer från en annan tidsera skapar djupare förståelse för historieämnet. Lärarna Kristina Ekmark och Anna Fredmark på Myrsjöskolan i Nacka har skrivit en artikel om ett filmprojekt i ämnet historia.  

Enkel insats lindrar talängslan hos elever

En workshop kan hjälpa talängsliga elever att klara kunskapsmålen. Det visar Simon Eksmo, lärare på Kunskapsgymnasiet i Norrköping, som skrivit en utvecklingsartikel om en enkel insats med positiva resultat.

Relationer särskilt viktigt i distansundervisning

Känslan av avstånd i distansundervisning minskar när läraren använder ett mer informellt språk, ofta syns i bild och bjuder in till samtal om annat än studierna. Det visar Sara Thorslund och Elin Bååth i sin utvecklingartikel.

Skolutveckling med resultat bygger på egen process

Framgångsrik skolutveckling bygger tid, struktur och organisation. Martina Bäckström har skrivit en utvecklingsartikel om skillnaden mellan kortsiktiga utvecklingsprogram och Ifousprogrammet Lärares profession och utveckling.

Utforskande undervisning i programmering

Genom att utforska och experimentera tillsammans utvecklar elever i förskoleklass kunskaper i programmering. Läraren Åsa Chibas har tillsammans med forskarna Jalal Nouri, Eva Norén och Lechen Zhang skrivit en utvecklingsartikel om programmering i förskoleklass.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med Ifous

Läs mer
Skolportens konferenser
SKOLPORTENS MAGASIN
TEMA: Barn på flykt
  Skolportens magasin nr 4/2022.

TEMA: Barn på flykt

INTERVJU: Anna Karlefjärd, forskare, intervjuas "Stärk lärarna med friare kurs- och läroplaner så får vi rättvisare betyg!" TEMA: Barn på flykt. Hur tar skolan bäst emot barn som är på flykt från krig eller naturkatastrofer? Forskarna menar att det gäller att ta tillvara på tidigare erfarenheter.

Läs mer och prenumerera här!
Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling

Att läsa en avhandling handlar till stor del om att vaska fram det som är intressant – inte om att plöja sig igenom hela texten från början till slut. Här hittar du några tips på hur du gör det.

Läs mer
5 mest lästa på FoU
Digitala sexuella trakasserier påverkar unga i skolan

Digitala sexuella trakasserier är relativt vanliga bland unga, och ofta saknar ungdomarna både stöd och strategier för att hantera det. Det visar Kristina Hunehäll Berndtssons avhandling som nu har valts till favorit av Lärarpanelen.

Muntligt berättande viktigt i undervisningen

Anekdoter, historier och berättelser kan väcka elevernas intresse, ge nya perspektiv på ett visst ämne, samt stärka relationen mellan lärare och elever. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Läraren som sadlade om för att skapa en bättre skola

Hur får vi mer ordning och reda i skolan? Hur skapar vi en trivsam undervisningsmiljö i klassrummen utan stök, där eleverna lär sig vad de ska och ingen slås ut. De här frågorna har Martin Karlberg studerat i över 20 år. Nu drar han igång ett forskningsprojekt där 100 skolor runt om i landet ska pröva två olika varianter av en metod som kallas IBIS-programmet.

Inspirerande böcker om organisation och ledning

En bok om tillit i arbetsgruppen, två böcker om att leda i förskolan och en antologi med aktuell forskning. Vi tipsar om fyra aktuella böcker som kan vara användbara för dig i jobbet.

Inspirerande! Sveriges enda bygglek med odling

Växtvärket i Malmö handlar om att ge barn bättre städer att växa upp i, och erbjuder både bygglek och odling. Tankar som fångas upp av forskaren Ellen Almers.

Skolportens digitala kurser