Hoppa till sidinnehåll

Samhällsfrågor i NO-undervisningen

Publicerad:2010-11-01
Uppdaterad:2012-09-18
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Den här forskningscirkeln startades med syftet att undersöka möjligheter och hinder med att utgå från samhällsfrågor i NO-undervisningen i skolor som präglas av låg socio-ekonomisk status och hög etnisk mångfald. Studier visar att arbetet med samhällsfrågor i NO-undervisningen dels bidrar till att göra naturvetenskapen intressant för elever, dels skapar förutsättningar för att skolans naturvetenskap blir användbar i vardagslivet. Kunskaper om, och engagemang i, det omgivande samhället är viktiga kompetenser som kan utvecklas genom arbete med samhällsfrågor i NO. Därutöver kan samhällsfrågor användas till att träna eleverna att söka och kritiskt granska information. Att arbeta med samhällsfrågor i NO-undervisningen i mångfaldens skolaRapport från en forskningscirkel i Malmö stad
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska för högstadiet och gymnasiet

Ta del av föreläsningar om aktuell forskning och praktiska exempel som fördjupar din ämneskompetens som svensklärare. Delta på plats i Stockholm 29–30 januari eller på webbkonferensen 5 februari–5 mars. Missa inte att boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk 7–Vux
29–30 jan 2026

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6