Hoppa till sidinnehåll

Samhällsfrågor i NO-undervisningen

Publicerad:2010-11-01
Uppdaterad:2012-09-18
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Den här forskningscirkeln startades med syftet att undersöka möjligheter och hinder med att utgå från samhällsfrågor i NO-undervisningen i skolor som präglas av låg socio-ekonomisk status och hög etnisk mångfald. Studier visar att arbetet med samhällsfrågor i NO-undervisningen dels bidrar till att göra naturvetenskapen intressant för elever, dels skapar förutsättningar för att skolans naturvetenskap blir användbar i vardagslivet. Kunskaper om, och engagemang i, det omgivande samhället är viktiga kompetenser som kan utvecklas genom arbete med samhällsfrågor i NO. Därutöver kan samhällsfrågor användas till att träna eleverna att söka och kritiskt granska information.

Att arbeta med samhällsfrågor i NO-undervisningen i mångfaldens skola

Rapport från en forskningscirkel i Malmö stad

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev