Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Staden som tema i förskolan

Publicerad:2012-09-03
Uppdaterad:2012-11-07
John Miller
Skribent:John Miller
Maryam Herlin
Maryam Herlin, vd på Amadeus förskola.

Artikel nr 7 2012: Tema Staden. Ett temaarbete på Amadeus Förskola

Amadeus förskola vidareutvecklade temaarbetet med bussutflykter. Barnens intresse för samhället väcktes och föräldrarnas delaktighet ökade, berättar Maryam Herlin som är vd på förskolan.

Varför ville du skriva en artikel?

– När vi utvecklade verksamheten med bussutflykter för barnen tänkte vi att detta är något som vi vill visa upp för andra genom att presentera resultatet i en artikel. Vi såg kombinationen av bussutflykter och temaarbete som något ganska unikt i den svenska förskolan. Vi ville visa att det bästa lärandet sker genom att göra!

Vad handlar artikeln om?

– Artikeln handlar om vårt temaarbete ”Tema Staden” som vi genomförde under 2010-2011, hur barnen upplevde staden genom utflykterna och hur vi sedan jobbade vidare med dessa upplevelser i våra övriga profiler bild och form, sång och musik samt dans och rörelse.

Vad har ni sett för resultat?

– Syftet med Tema Staden var att göra barnen medvetna om omgivningen och närmiljön, och att väcka intresse för samhället och dess uppbyggnad. Barnen har kommit närmare varandra eftersom de gjort många utflykter tillsammans och dessutom besökt varandras hem. De har också fått en inblick i hur en stad är uppbyggd, med viktiga institutioner och platser, som banker, broar, trafikleder, torn, parker, bibliotek och museer.

– Pedagogerna har fått en ökad förståelse för att lärande utvecklas positivt genom olika aktiviteter och praktiska upplevelser. Även föräldrarna har fått en inblick i förskolans arbete genom våra nyhetsbrev och lämnat många förslag till vidareutveckling.

Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Efter att jag skrev artikeln har vi blivit bättre på att planera våra teman så att vi långt innan arbetet startar tar fram syfte och mål för temat, och för varje aktivitet i temat. Därmed har det också blivit lättare att utvärdera varje tema. Vi har också sett en ökad delaktighet från både föräldrar, pedagoger och barn. Det har utvecklat vår verksamhet ett steg till. Barnens nyfikenhet har varit vår drivkraft!

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har fått inspiration och kunskap om hur vi kan använda tema som verktyg i förskolepedagogiken och har vidareutvecklat vårt temaarbete det senaste året. Jag skrev artikeln för att inspirera andra förskolor.

Gunilla Nordin

 

Maryam Herlin, vd och verksamhetsutvecklare Amadeus förskola Nacka
info@amadeus-forskola.se 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev