Hoppa till sidinnehåll

Teknik som ett integrerat ämne

Publicerad:2008-12-09
Uppdaterad:2012-03-29
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel nr 12 2008: Teknik som ett integrerat ämne. Hur man kan integrera tekniken med skolans övriga ämnen

När jag under några år mött andra lärare på konferenser och mässor har jag förstått, genom samtal och föreläsningar, att tekniken många gånger försummas i våra skolor. Många lärare upplever att de inte behärskar att undervisa i ämnet då deras förkunskaper är för dåliga. I min undervisning har jag integrerat ämnet teknik i de andra ämnena, tekniken har fått en mening, en plats i ett sammanhang. Med det arbetssättet skulle fler kunna känna sig trygga med teknikämnet. Detta har i sin tur lett till att elevernas förståelse har blivit djupare, både för tekniken i sig men också för själva arbetsområdet.

Jane Rosenquist är lärare vid DaVinciskolan i Saltsjöbaden. Hon undervisar i teknik, SO och NO.

E-post: jane@davinciskolan.com

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev