Hoppa till sidinnehåll

Tvåspråkighet i skolbarnomsorg

Publicerad:2010-03-01
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 3 2010: Att arbeta med tvåspråkighet i skolbarnomsorg. En orientering kring praktiskt andraspråksarbete på fritidshem

Syftet med artikeln är att ge en allmän orientering i hur man kan arbeta med andraspråkselever inom skolbarnomsorgen. Artikeln innehåller en kortare teoridel som sedan följs av praktiska metoder uppdelade på fyra områden; att lyssna, att skriva, att läsa och att tala och sjunga. Jag diskuterar avslutningsvis hur skolbarnsomsorgskulturen kan berika elevernas språkliga utveckling och hur metoderna kan överföras till klassrummet. Artikeln riktar sig till personal verksamma i skolbarnsomsorg och skolchefer.

Ulf Häggberg är utbildad fritidspedagog och lärare i svenska som andraspråk på Årstaskolan.

E-post: ulf.haggberg@stockholm.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev