Hoppa till sidinnehåll

Tvåspråkighet i skolbarnomsorg

Publicerad:2010-03-01
Uppdaterad:2012-03-29
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 3 2010: Att arbeta med tvåspråkighet i skolbarnomsorg. En orientering kring praktiskt andraspråksarbete på fritidshem

Syftet med artikeln är att ge en allmän orientering i hur man kan arbeta med andraspråkselever inom skolbarnomsorgen. Artikeln innehåller en kortare teoridel som sedan följs av praktiska metoder uppdelade på fyra områden; att lyssna, att skriva, att läsa och att tala och sjunga. Jag diskuterar avslutningsvis hur skolbarnsomsorgskulturen kan berika elevernas språkliga utveckling och hur metoderna kan överföras till klassrummet. Artikeln riktar sig till personal verksamma i skolbarnsomsorg och skolchefer.

Ulf Häggberg är utbildad fritidspedagog och lärare i svenska som andraspråk på Årstaskolan.

E-post: ulf.haggberg@stockholm.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Svenska som andraspråk

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i svenska som andraspråk! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg till din undervisning. Delta på plats i Stockholm 2–3 oktober eller via webbkonferensen 13 oktober–3 november! Konferensen riktar sig till lärare i grundskolan och gymnasiet, och kan även vara av intresse för dig som arbetar inom vuxenutbildningen.
Läs mer och boka
Åk F–Vux
2–3 okt

Tematiska projekt i fritidshemmet

I den här kursen som leds av Ann S. Pihlgren får du konkreta verktyg för att arbeta med tematiska projekt i fritidshemmet. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Åk F–6