Estetiska lärprocesser i ämnena SO och NO ger elever och lärare fler möjligheter till lärande och bedömning. Det visar förstelärarna Åsa Björnsdotter Scherrer, Åsa Bolin, speciallärare och förstelärare vid Stenmoskolan i Huddinge samt Cecilia Ferm Almqvist, professor vid Södertörns högskola, i sin utvecklingsartikel.
Genom aktionsforskning och ett systematiskt ledarskap stärktes pedagogernas analysförmåga av förskolans verksamhet, visar Lise-Lotte Stridh Kjellsdotter, rektor på förskolan Linnéa i Hässleholms kommun, i sin utvecklingsartikel. Artikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Hållbar förskola.
Fler nyanser och vidgade perspektiv. Det blev resultatet när eleverna fick skriva en brevväxling mellan huvudkaraktärerna i en läst roman. Det visar Helena Åström, lärare på Kunskapsgymnasiet i Malmö, i sin utvecklingsartikel om ett projekt i ämnet svenska.
Forskande lärare minskar avståndet mellan forskning och praktik. Det visar lärarna Linda Smidfelt och Martin Granbom samt utvecklingsstrategen Sara Alfredsson i Lunds kommun, i sin utvecklingsartikel.
Björn Kindenberg och Magdalena Fernler på Grimstaskolan i Vällingby har skrivit en utvecklingsartikel om hur eleverna kan visa vägen till en god undervisning.
Tvålärarskap leder till fördjupade pedagogiska diskussioner och bättre mående både på jobbet och fritiden. Den slutsatsen drar lärarna Åsa Ydreskog och Annelie Pendén på Sätilaskolan i Sätila i sin utvecklingsartikel.
Utforskande och utmanande frågor blev nyckeln till en ökad analyskultur i de kollegiala samtalen. Det visar rektor Christina Svensson i sin utvecklingsartikel.
Tydlig struktur och ett tillåtande klimat lägger grunden för utveckling av undervisningen. Det visar rektor Rosmarie Sjöström samt lärarna Pia Lindberg och Elin Bergström i sin utvecklingsartikel om kollegialt lärande.