Hoppa till sidinnehåll
Utvecklingsartikel

Vardagsnära kemi väcker elevers intresse

Publicerad:2015-03-19
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 2 2015: Min egen produkt hemifrån. En undervisningsmetod för att öka elevers motivation att vilja lära sig kemi

Camilla Christensson
Camilla Christensson är gymnasielärare i kemi och arbetar på Katedralskolan i Lund.

Att undersöka innehållet i sitt eget schampo eller den dagliga vitamintabletten väcker lust och intresse för ämnet kemi. Det konstaterar kemilärare Camilla Christensson på Katedralskolan i Lund som skrivit en utvecklingsartikel kring projektet.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– För att jag vill sprida den här metoden eftersom den är så enkel att genomföra och ger så mycket. Dessutom kan man anpassa metoden till både gymnasiet och grundskolan. Jag har doktorerat så för mig var det också självklart att skriva och publicera mina resultat.

Vad handlar artikeln om?

– Om ett projekt i syfte att öka elevernas motivation för kemi. Eleverna har under en termin undersökt och analyserat en produkt som de själva tagit med hemifrån. De flesta valde någon hygienprodukt, schampo eller liknande, andra undersökte vitaminpiller eller diskmedel. Eleverna har genom innehållsförteckningen, identifierat olika ämnen och exempelvis mätt PH-värdet i sina produkter. Projektet har pågått parallellt med den ordinarie undervisningen. Totalt har runt 70 elever i årskurs ett i gymnasiet i olika omgångar deltagit i projektet.

Vilka resultat har du sett?

– Det övergripande resultatet är att de allra flesta elever lär sig mer kemi och att de tycker att detta är ett roligt sätt att göra det på eftersom det är kopplat till deras egen vardag. Många elever påpekar att de efter projektet blivit mer medvetna och oftare läser innehållsförteckningen innan de ska köpa något. Mitt huvudsakliga syfte var ju att befästa vissa kemiska begrepp som exempelvis molekyler och joner, men den här metoden innebär att eleverna också lär sig om olika ämnens effekt och påverkan. Exempelvis att glycerol binder vatten och därför ofta ingår i hudkrämer. Sammantaget medverkar metoden till att eleverna blir mer intresserade av ämnet. Som lärare såg jag också att intresset höll i sig, de här eleverna var i fortsättningen också mer nyfikna på ämnet.

Hur har ditt arbetssätt förändrats av projektet?

– Jag har breddat mitt arbete utifrån elevernas intresse och lyft in frågor kring miljö och hälsa i kemiämnet. Det kan handla om olika ämnens påverkan på kroppen och/eller miljön. En stor bonus är att jag själv lärt mig en massa saker genom detta.

Hur för du arbetet vidare på din arbetsplats?

– Jag har förstås pratat om det med kollegor här på skolan. Jag ska även berätta om metoden på ett seminarium där lärare från hela Lunds kommun deltar.

Susanne Sawander

Camilla Christensson är gymnasielärare i kemi och arbetar på Katedralskolan i Lund.
E-post: camilla.christensson@utb.lund.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev