Hoppa till sidinnehåll
Anpassad skola

Visuell progressionsmall viktigt stöd för både elever och pedagoger

Publicerad:2 december
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander

Den här utvecklingsartikeln är publicerad i serien Leda & Lära. Det betyder att den är granskad av Skolportens granskningsgrupp. Läs mer om Skolportens utvecklingsartiklar här.

En visuell progressionsmall gör lärandet tydligt för elever i anpassad skola. En stark bieffekt är ökad delaktighet och undervisningsfokus hos elevassisterna. Det visar Helene Berggren, verksamhetschef förskola, gymnasieskola samt vuxenutbildning, i sin utvecklingsartikel.

Helene Berggren.

Varför ville du skriva en utvecklingsartikel?

– Efter att vi hade jobbat i tre år med Ifous forsknings- och utvecklingsprogram ”Kunskapsuppdraget i anpassad skola” ville jag lyfta fram och sprida våra resultat, och ett bra sätt är ju att skriva en utvecklingsartikel. Ett annat skäl var att vi under arbetet upptäckte att det inte finns så mycket forskning i ämnet. För egen del blev artikelskrivandet som ett sätt att knyta ihop säcken, då jag sedan projektet avslutats bytt arbetsplats.

Vad handlar artikeln om?

– Det övergripande syftet med vårt utvecklingsarbete var att öka elevernas medvetande om deras eget lärande och progression. Artikeln beskriver hur vi, rektor, lärare och elevassistenter, utvecklade en visuell progressionsmall, i syfte att tydliggöra för eleverna om vad de ska lära, varför, hur och vad de behöver göra för att utveckla sitt lärande. I mallen ska eleven även göra en självskattning av sina kunskaper. Poängen med mallen är att den är visuell och därmed enkel för eleverna att tyda och förstå. Genom intervjuer med lärare och elevassistenter har jag undersökt om de visuella progressionsmallarna fått önskad effekt.

Många elevassistenter vittnar om hur de genom projektarbetet fått en vidare syn på sin roll och vad de kan bidra med för att stärka elevernas lärande.

Vilka resultat har du sett?

– Resultaten visar att mallen har blivit ett viktigt strukturellt planeringsstöd för både lärare och elevassistenter. Men det fungerar också som ett kommunikationsstöd mellan lärare, elevassistenter och eleven själv eftersom det så tydligt framgår – för alla – vad som ska göras, hur och varför. En viktig och positiv bieffekt är elevassistenternas förändrade roll. Mallarna innebär att de är mer involverade i planeringen av och undervisningen och elevernas lärande. Det här har i sin tur lett till att elevassistenternas fokus har skiftat från omsorg till lärande och undervisning. Många elevassistenter vittnar om hur de genom projektarbetet fått en vidare syn på sin roll och vad de kan bidra med för att stärka elevernas lärande.

– Huruvida elevernas lärande faktiskt har ökat är för tidigt att säga. Det vi tydligt kan se är att de visuella progressionsmallarna utgör ett bra stöd för eleverna, och att de är till hjälp för dem i deras lärande. Det händer också att eleverna frågar efter mallen när lärarna inte använder den. Detta ser vi som ett tecken att den fungerar. Tydligt är också att de visuella progressionsmallarna utgör ett bra stöd för eleverna. Framför allt har eleverna inga svårigheter med självskattningar, och vi ser att de är till hjälp för dem.

Hur har ditt arbete förändrats av projektet?

– Den största förändringen är elevassistenternas ökade delaktighet. Men ökad samverkan gav också positiv effekt på arbetsmiljön.

Hur för du ditt arbete vidare på din arbetsplats?

– Jag känner mig trygg med att mina tidigare medarbetare fortsätter att utveckla det arbete vi har påbörjat. Jag tar med mig både kunskap och erfarenheter till min nya arbetsplats, och tänker att exempelvis skattningar och forskningscirklar är något som kan användas även i andra skolformer.