Hoppa till sidinnehåll

YouTube – musik och kemi

Publicerad:2008-02-09
Uppdaterad:2012-03-29
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Artikel 2 2008: YouTube – Musik och Kemi. Didaktiskt redskap eller bondfångeri? Artikeln redogör för en undersökning där elever i kemi vid ett vuxengymnasium tillfrågades om hur användandet av klipp från videoportalen YouTube förändrade deras inställning till kemiämnet, lektionerna eller företeelser som det periodiska systemet eller funktionella grupper. Eleverna tillfrågades även om hur deras lärande förändrats av att lyssna på klippen och de fick möjlighet att ytterligare beskriva hur de påverkats. Elevsvaren visar att eleverna uppfattat videoklippen positivt. De uttalar sig insiktsfullt om faktorer som gynnar lärande, som entusiasm, variation och att det är roligt. Vissa beskriver musikens positiva effekt på lärande och några menar att deras memorerande underlättas av repetitionen av rytmiska musikstycken. Trots ett begränsat antal enkäter (fjorton) innehöll svaren mycket information som ger underlag för att fortsätta undersökningen. Syftet med projektet har varit att genomföra en förstudie för att bättre förstå hur elever uppfattar YouTube-klipp i kemiundervisning. I den slutliga diskussionen skisseras hur ett fortsatt projekt skulle kunna läggas upp. Ett sätt att tolka resultaten är genom John Deweys kontinuitetsprincip, men andra forskningsperspektiv erbjuder också möjliga tolkningar. Agneta Boström är kemididaktisk lektor vid Åsö vuxengymnasium, Stockholms stad. Hon är också civilingenjör i kemi med lång erfarenhet från industri och från administration av forskning och utveckling. I sin avhandling från 2006 beskrev hon hur lärare och elever på gymnasiet gör kemiämnet meningsfyllt genom att använda berättelser som ofta är självupplevda. E-post: agneta-bostrom@comhem.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk