En förskola på vetenskaplig grund

År 2011 fick Sverige en ny skollag, i vilken även den svenska förskolan omfattas. Enligt den nya skollagen skall förskolan bedriva en utbildning och en undervisning som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund (Skolverket, 2011). Sverige är idag det enda land i världen som har krav på att den utbildning och undervisning som bedrivs skall vila på vetenskap och forskning (Kroksmark, 2012). Att bedriva utbildning och undervisning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet innebär att verksamheten skall bygga på den forskning som görs om skolan, men samtidigt även på den kunskap man får eller fått genom erfarenhet, olika antaganden eller slutsatser (Kroksmark, 2010). Enligt Kroksmark (2012) har många verksamma pedagoger svårt att påvisa vilken vetenskaplig grund som deras verksamhet vilar på och står därför inför en ny utmaning i sin verksamhet. Genom att jag själv valt att vidareutbilda mig och på det sättet kommit i kontakt med mer vetenskap och forskning, har jag fått en djupare förståelse och ett större intresse för det vetenskapliga begreppet och för den forskning som bedrivs kring förskolan. Det har även gjort mig intresserad av hur andra pedagoger uppfattar vetenskaplig grund och hur de utformar sin verksamhet. Syftet med studien är att beskriva sex förskollärares uppfattningar om förskolan på vetenskaplig grund.

Författare: Jenny Wolf

En förskola på vetenskaplig grund 

Didaktisk Tidskrift, Vol 23, No. 1. 2013

Sidan publicerades 2013-03-07 13:25 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Lärarstuderandes erfarenheter av en modellbaserad undervisning i gymnastik under lärarutbildningens praktikperioder

Modellbaserad undervisning i gymnastik, där eleven står i centrum för undervisningen och inlärningen, har ökat i popularitet. Strukturen och pedagogiken kan erbjuda en mängd positiva resultat och fördelar för eleverna och läraren, skriver Jan-Erik Romar i en vetenskaplig artikel.

Den sofistikerade instruktionen – datorspelens pedagogik

Den här artikeln handlar om datorspelens pedagogik: Hur är den uppbyggd, vilka pedagogiska principer bygger den på och går det att överföra den till skolmiljöer? Finns det en pedagogisk innovation i spelen som i överförd mening skulle kunna få unga att sitta med sin matematikläxa i timmar varje dag?

Konferenser
Fortbildning
Skolbibliotek
  Konferensen äger rum 1-2 december 2020 i Stockholm.

Skolbibliotek

Vi bjuder in till två dagars fortbildning för skolbibliotekarier, skolledare och alla som samarbetar med biblioteket. Ta del av forskares, bibliotekariers, rektors, lärares, journalisters och författares perspektiv för att skapa ett kraftfullt och modernt skolbibliotek. Välkommen!

Läs mer och boka plats
SKOLPORTENS MAGASIN
Skolportens magasin
  Skolporten nr 3/2020 – ute 15 maj

Skolportens magasin

Intervju: Möt forskaren Gunnlaugur Magnússon, som saknar de mest fundamentala frågorna i debatten. Tema: Rollen som skolchef – så komplex och utsatt är den.

Läs mer här
Kommande disputationer
5 mest lästa på FoU

Fostermammors utbildningsnivå har liten inverkan på barnens skolresultat

Sambandet mellan fostermammors utbildningsnivå och långtidsplacerade barns skolprestationer är svagt, och varierar mellan flickor och pojkar. Det är en skillnad mot hur det är i biologiska familjer, där sambandet är starkt. Det visar en studie i en ny avhandling i sociologisk demografi från Stockholms universitet.

Introverta lider i det tysta

Ensamhet är inte bara en påtvingad plåga. För vissa elever är ensamhet ett behov som skolan saknar insikt om och därmed också förmåga att möta. Ofta klarar dessa elever av skolan utan synbara problem, samtidigt som de håller problemen för sig själva – till ett högt personligt pris.

Ljudmetoden är överlägsen vid läsinlärning säger forskningen

Det finns ett vetenskapligt stöd för att det är ljudmetoden som leder till flytande läsning både snabbast och för flest elever.

Hans forskning ska hjälpa elever med dyskalkyli

Kenny Skagerlund forskar om det ännu relativt outforskade området dyskalkyli. Med det tilldelade forskningsanbudet på 1,7 miljoner, som han tagit emot, hoppas han kunna ta forskningen ytterligare ett par steg framåt och hitta verktyg för att underlätta för drabbade elever.

Utanförskap: 5 råd när barn blir utanför

Vissa barn gick omkring nästan en hel timme ensamma. Andra fick leka ett tag men bara på vissa villkor. En ny studie visar på ett systematiskt ­utanförskap som ­pedagoger inte märker.